Трансформационно Гизмо (Gizmo)

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Здравейте, в това видео ще се запознаем малко по-подробно с трансформационното "Gizmo".
Ще започнем с някаква основна фигура.
Ще направим един куб.
Който да бъде с размери 25/25/25.
В момента размерите нямат никакво значение.
Ще стартирам командата за преместване.
Ще го поставя в центъра.
Десен бутон върху "spinner" за координатите.
Така за този обект трансформационното "Gizmos" е в центъра на долната основа.
Всички трансформации, които ще извършим за този обект, ще бъдат около това трансформационно "Gizmos".
Например, ако тръгваме да завъртаме този обект завъртането ще бъде около трансформационното "Gizmos".
Понякога обаче се налага тази трансформация да бъде около друга точка за този обект или въобще друга характерна точка в пространството.
От тук възниква въпроса: Как можем да променим позицията на "Gizmos" спрямо обекта? Промяната на позицията на "Gizmos", всъщност става доста лесно.
Сега ще ви покажа, как става това.
Селектираме обекта.
Отиваме в третия табулатор "Hierarchy", където e активен бутона "Pivot".
Кликваме върху първият бутон "Affect Pivot Only".
Виждате, как нашето първоначално "Gizmos" изглежда в момента е вградено в едно друго "Gizmos".
Това ни показва, че всички трансформации, които направим ще бъдат само за "Gizmos" на обекта.
С други думи, ако сега тръгнем да преместваме по "Х", ще видите, че премествам само "Gizmo".
Обекта остава на същата позиция, на която беше.
В случая "Gizmo" може да се разглежда като отделен обект, за който също са валидни "Snaps Toggle" и "Align Tool".
Ще го разгледаме това и в двата случая.
Първо да подравним "gizmo", по някоя характерна точка от нашия обект.
Така когато тръгна да премествам "Gizmos" с активна команда "Snap" мога да захващам всяка характерна точка, която е в списъка на характерните точки от листа "Snaps".
Ще оставя "Gizmo" в долния десен ъгъл на обекта.
Ще изключим за момент този бутона "Affect Pivot Only".
Ще стартирам командата за завъртане.
Сега всички трансформации ще се завъртат около новата позиция на "Gizmos".
Да се върнем отново в "Affect Pivot Only".
Да подравним "Gizmos" по друга характерна област спрямо нашия обект като използваме командата "Align".
Имайте предвид, че това подравняване може да бъде и по съвсем друг обект.
Не е задължително да бъде по същия обект, на който е "Gizmos".
В момента избирам същият обект.
Отново излиза познатото ни вече меню.
Избираме като "Current Object" да бъде "Pivot Point".
Да бъде преместен по X,Y и Z.
В центъра на обекта.
Така даваме "OK".
Сега "Gizmos" се премести в центъра на тялото.
Сега трансформациите вече се извършват около центъра на тялото.
Преди това, обаче трябва да изключа "Affect Pivot Only".
Да видим в един кратък пример подравняването на "Pivot" по друг обект .
Ще клонирам с "Shift" и преместване този обект, който имам.
Първоначално ще изключим "Snaps" и с "Shift" и преместване по "Y" ще копирам това кубче, което имаме.
Като копие и кликваме на "OK".
Искам да преместя "Pivot" на този обект, по характерна точка за този обект.
Отново сме в същият шаблон и активирам командата "Affect Pivot Only".
Ще подравня "Pivot" на този обект, по центъра на този обект.
Отново използваме "Align".
Избирам обекта.
Тук реално нищо няма да променяме, тъй като искам "Pivot" на моят обект, да бъде подравнен по центъра на следващият обект по X,Y и Z .
Избираме "OK".
Изключвам "Affect Pivot Only".
Сега трансформациите за този обект ще се извършват около това "Gizmos".
Това нещо нагледно е доста по обяснимо.
Активираме командата за завъртане
и когато тръгвам да завъртам обекта виждате около коя точка ще бъде.
Ще направя активен "Angle Snap Toggle" с "А" от клавиатурата.
И с задържан "Shift" ще започна да премествам обекта, това ще доведе до копие.
Откъдето мога да увелича и броя на копията, които ще бъдат преместени, през точна стъпка около центъра на друг обект.
Ако искам да върна "Gizmos" в първоначалната му позиция спрямо обекта, който беше.
Селектираме обекта и избираме бутона "Reset Pivot".
Сега трансформациите отново ще се извършват около първоначалната характера точка за "Pivot", който имаше този обект.
Ако искаме можем също така да преместим и "Gizmos" на точно разстояние.
Това става по аналогичен метод.
Селектирам обекта, на който искам да преместя "Gizmos".
Отново правя активни трансформациите само за "Gizmo" с "Affect Pivot Only".
Принципно не ме интересува къде се намира в пространството "Gizmos".
Искам да го преместя с "Offset" по дадена координатна ос с точна стойност.
Ще го преместим по "Z" с 40.
Изключваме "Affect Pivot Only".
Така "Gizmos" е преместено с точна стойност по някоя от осите.
Друго нещо, което искам да допълня, е ако искаме да позиционираме "Gizmos" в центъра на обекта.
Това става много лесно със селектиране на обекта "Affect Pivot Only" и има такъв обект "Center to Object"

Въпроси и отговори

  • Как да включа 3DConnexion SpaceNavigator?

    Йордан:

    Имам 3DConnexion SpaceNavigator ,но не мога да го активирам да работи с програмата ..тоест ,не стана автоматично.Благодаря!

    Ивайло Искренов:

    Аз лично не съм го ползвал - ако някой има инфо да помага.

    Rumen Gotsev:

    той се заплаща по 399 евро на година.

    https://www.3dconnexion.eu/index.php?id=191&redirect2=www.3dconnexion.eu

    Rumen Gotsev:

    има и студенстка версия: https://www.3dconnexion.eu/buy/educationshop.html