Използване и прилагане на материалите

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Вече видяхме някои основни неща за материалите в "max".
Да видим, как се прилага тези материали в сцената.
За целта ще разгледаме тази сцена, където отново ще минем в "high-quality" с изключени светлини.
Ще направя целият "view port" да е активен на един екран.
Нашата сцена съдържа ето тези три коли и няколко паралелепипеда.
Ще стартираме компактният материален редактор с бутона "M" от клавиатурата.
Ще сменя броя на слотовете с натискане на десен бутон върху някой от тях и съответният избор.
Ще го направя за 3 x 2, както беше първоначално.
Само, за да ви покажа, че всъщност докато виждаме тези 6 сфери, eто тук се появяват тези скролове.
С които, докато скролваме виждаме, че има още сфери, които са скрити първоначално.
Тоест отново виждаме същия проект, просто в момента виждаме в по-голям размер.
Това предвижване и разглеждане на тези примерни обекти, може да стане и с позициониране на курсора между сферите.
Когато курсора се промени в тази ръчичка, с кликване и влачене.
Ако върху този примерен слот имаме разработен някакъв материал.
Той може да бъде приложен върху обект от сцената по два основни начина.
Първият начин, който може би е по-лесният и по-интуитивният.
е с кликване върху "sample slot", задържане и влачене и пускане върху съответният обект.
Виждате, как курсора се променя.
С пускането материала вече е приложен върху обекта.
Ще променя името на този материал.
И ще сменя неговият цвят.
По-подробно за самите материали ще говорим в следващият урок.
Тук просто искам да имам по-добра визуална разлика между материалите.
Затова ще направим още два материала, които да са просто различни цветове като следващият ще бъде просто един зелен материал.
И последният ще бъде син.
Добре е така да подбирам имената на материалите, че и имената също да описват какъв е самият материал.
Имената на всички материали припомням, че трябва да бъдат различни.
Освен методът, за който вече споменахме с влачене и пускане на "sample slot" върху самия обект.
Има и друг начин за прилагане и той е с предварителна селекция на обектите.
Ще селектирам тези коли.
Независимо дали имам един селектиран обект или няколко, когато селекцията е направена и е избран "sample slot".
Или превюто на материал, който разработваме.
С избиране на бутон "assign material to selection", материалът се прилага върху предварително избраните обекти.
Виждам, че сампъл слотовете имат различни означения в материалният редактор.
Например червеният материал в ъглите си има ето тези бели триъгълници.
Докато другите два материала имат ето тези прозрачни триъгълници.
Други "сампъл" слотове нямат никакви триъгълници.
Това е указание, за това дали този материал, който виждаме тук е приложила в сцената.
Ако има някакви триъгълници в изгледа на "sample" слота, това значи, че материала е приложен в сцената.
Когато тези тригълници са запълнени и са бели, това значи, че обектът върху, който е приложен този материал е селектиран.
Ако този материал използва в сцената, но обекта не е селектиран тогава тези триъгълници са само контури и не са пълни.
Което обяснява нашият случай, защо само на червеното са бели триъгълниците? Защото имаме селектиран само този обект върху, който е приложен.
Ако с "Ctrl" селектирам и зеленият, виждате kак се променят и неговите триъгълници.
Tази бяла рамка, която имаме около зеленият материал показва, кой "sample" слот е селективен.
Mатериала или "sample" слота, които са селектирани и тук, параметрите по-надолу се отнасят за него.
Те динамично се сменят, когато сменим и селекцията на слота.
В много случаи, когата в цената имаме малки обекти и субекти, които се припокриват един с друг е неудобно да използваме метода, който е "drag and drop" на материала върху самият обект.
Затова в такива случаи е много по-удобно да направим прилагането на материала с предварителна селекция.
Избор на материала и прилагането му с бутона "assign material to selection".

Тест за преминаване към следващия урок

 
С влаченето и пускането на sample slot върху обект в сцената:
се прилага материала, който е разработен върху този sample slot
се копира материала в съседен sample slot
се премахва материала от sample slot-а
се премахва материала от обекта