Вюпорти – допълнение

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
В този урок искам да направя едно малко допълнение, за работата с "Viewport".
Като дадем малко допълнителна информация, за някои неща, които не сме споменали дотук.
Първото нещо, за което ще говорим е "View" куб.
Може би вече ви е позната от другите приложения на "AutoDesk".
Там сте виждали същият "View" куб.
На практика, той работи по същият начин.
И това е такъв контрол, с който можете с кликвания да определяте вашият изглед.
Понеже на много потребители това им е доста по-удобно отколкото да използват клавиатурата и мишката, и предпочитат само с мишката.
Как работи това нещо? Всеки изглед към обектите и всяка част на куба всъщност си има име.
С еднократно кликване можете да сменяте от един излет към друг.
Когато кликнете върху ето този час на компаса тук можете да влачите и да завъртате изгледа.
Също така имате възможност да избирате и ето тези отделни ръбове на куба, които дават перспективен изглед към обектите.
Тук отново премествам с кликване и задържане на средния бутон.
Принципно аз лично смятам, че е доста по-удобно да се работи с клавиатурата и мишката едновременно.
Доста по-бързо и донякъде по-прецизно става това навигиране със завъртането.
И разглеждането на отделният модел, но все пак го имайте предвид като възможност.
Може да експериментирате и да прецените коя от двете опции е по-удобно за вас.
А самото конфигуриране на "View" куб става от това меню с плюса.
"Configure Viewports".
"ViewCube".
Това тук са неговите параметри.
От тук се включва и изключва.
А за момента ще го изключа.
За да не го виждам "Viewport".
Аз лично не го използвам, но все пак, ако искате да го върнете.
Можете да го направите и от менюто "Views".
"ViewCube".
Това тук също са неговите параметри, когато той е активен.
Друго нещо, което искам да ви покажа е как се връща стъпка назад, ако промените изгледа.
Ако с "Alt - среден бутон" например завъртя от текущата позиция в ето тази.
Искам да се върна точно в предишният изглед, това нещо няма да стане с "Ctrl - Z".
Tъй като "Ctrl - Z" връща една операция назад, която не е свързана с изгледа.
Връщането назад с една стъпка.
Става с клавишна комбинация "Shift - Z".
Ще сменя типа на изгледа.
Към някой стилизираните.
За да ви покажа как можете на ето този излет през "Viewport", да направите нещо като скрийншот на самият активен "Viewport".
Това нещо може да стане по два начина.
Единият е от менюто "Tools".
"Viewport" "Grab Viewport".
"Capture Still Image".
Излиза ето това съобщение.
Можете да сложите някакво заглавие, ако не просто изберете "Grab".
И имаmе изображение на нашият "Viewport", който можем да запазваме.
Някъде на нашият компютър.
Другият начин да направим този "Viewport Grab" е отново от това меню "Create Preview".
"Capture Still Image".
Отново се появява същото меню.
"Grab".
И можем да запазим.
Ще върна към "Default Shading".
Другото полезно нещо, което иска да ви покажа е статистиката за обектите в сцената.
Понякога е необходимо да знаем броят на полигоните или точките, които изграждат нашите обекти в сцената.
Това нещо става с натискане на "7" от клавиатурата излизат ето тези статистики, които показват точно този брой, с повторно натискане на "7" статистиките се скриват.
Друг много често използва контрол, за изгледа в "Viewport" са клавишите "F3" и "F4" от клавиатурата.
С "F3" виждаме "Wireframe View".
Или това е мрежата, от която са изградени обектите.
За самата конструкция, на самите обекти ще говорим малко по-късно.
Просто за момента изясняваме изгледа в "Viewport".
И така "F3" активира "Wireframe View".
С отново натискане на "F3" се връщаме към "Shading", който сме имали преди това.
А с "F4" имаме нещо като смесен вариант между "Wireframe" и "Shaded View".
В който виждаме конструкцията на обекта, но и плътната част от "Shading".
Това е доста приложим изглед и доста често използван при моделирането.
Тъй като дава доста коректна информация и реално обратна връзка, за това какво правим в момента.
Ще натисна отново "F4".
Последното нещо, което искам да ви покажа е как да направите някои от "Viewport" неактивен.
Ще натисна "Alt - W".
Защо ми да го правя? Защото понякога, когато има прекалено много обекти в сцената и се налага да работим в повечето от един "Viewport".
Работата ни наистина може да се затрудни.
И това да води до проваляне на "Max", ако не може тази част да се пресметне и да се обнови на време.
Затова някои от "Viewport", един или повече, се правят неактивни.
И те стават активни с тяхното селектиране.
Нека да го направи това нещо, за да го видим по-нагледно, за какво става въпрос.
Ще направим неактивен този "Viewport", който е в изглед "Top View".
С кликване на плюсчето и има "Disable Viewport" команда, която е "D" от клавиатурата.
Виждате как се появи надписа "D".
Kакво значи това? Това означава, че когато в някой друг прозорец, който правя активен.
Селектирам някой от обектите и правя някакви трансформации с него.
Независимо дали с един или с няколко обекта.
Правя трансформации.
Те се отразяват във всички "Viewport" едновременно, когато те са активни.
Когато обаче не са, те стават активни едновременно с активирането на "Viewport".
Кликвам с средния бутон на мишката в този "Viewport", за да го направя активен.
И виждаме как се променя положението на обектите.
Това е текущо положение на обектите.
Просто се обновяват от едновременно и наведнъж за всички обекти.
Натискам "D" от клавиатурата, докато е активен този "Disable Viewport".
И то отново става активен.
Ако сега правя някакви промени.
Те се активират, във всички "Viewport" едновременно.
В някой от следващите видеа ще се запознаем с тези команди за преместването.
В случая просто искам да онагледим примера за деактивирането на някои от "Viewport".

Тест за преминаване към следващия урок

 
Кога се виждат визуалните промени във viewport, който е НЕактивен - “Disabled”?
Само когато е маркиран съответният viewport, което го прави активен
Всеки път, когато преместваме обект в другите активни "viewport - и"
Винаги
Никога

Въпроси и отговори

  • Как да активирам бутоните?

    Maria B:

    При мен не са активни бутоните F3 и F4 и 7, при натискане не се случва нищо. Каква може да е причината?

    Краси Кръстев:

    Здравей, Мария.

    Най-вероятно в момента, тези копчета изпълняват други функции, а за да изпълнят функцията на F3, F4, трябва или да са в комбинация с бутона Fn (second function) или да се настроят така че да изпълняват функцията си по подразбиране без използването на Fn бутона.

    Виж тази обширна тема тук:

    Как да използвам стойностите при клетка с наклонена черта?

    И виж по-специално отговора на Zenny .

    Или пък тези теми тук:

    Какво да превключа за да ми работят клавишите F1 до F12?

    Защо не ми излиза $?

    Ще ти помогнат за справяне с проблема.

    Жасмина Стайкова:

    Здравейте, не мога да преместя обект с MOVE. Създадох нов обект и пак не ми работи нито MOVE нито ROTATE. Реално се преместват само цветните стрелки x,y,z. На какво може да се дължи това?

    Ивайло Искренов:

    Здравей Жасмина, имаш ли приложен някаъв модификатор върху обекта? Прикачи ако обичаш един screenshot да видим какво става във viewport-a.

    Жасмина Стайкова:

    Не съм пипала настройките, инсталирах програмата и започнах уроците.

    Ивайло Искренов:

    Странно ... по принцип гизмото е центрирано спрямо стандартните примитиви. Може ли когато този проблем се появи пак да селектираш обекта и да направиш видим Modify панела в дясно с неговите настройки и да прикачиш тук един скрийн шот.

    Жасмина Стайкова:

    Здравейте отново, при мен проблема се оправи от само себе си :) Явно видеокартата е била забила и е било нещо временно. Днес вече няма проблеми . Благодаря все пак за бързата реакция.

  • Може ли да ми отговорите на 2 въпроса?

    Vania Ninova:

    1.Кое е "среден бутон"? /за промяна на изгледа- ALT+...../ 2.Защо не ми се запазва ?

    Ивайло Искренов:

    Здравей, "среден бутон" е скрола на мишката, който е задържан с Alt за да се промени изгледа във вюпорта. Във вторият случай, какво се опитваш да запазиш,самият работен файл ли?

    Vania Ninova:

    искам да запазя"Grab" като в урока за- работа с viewport.

    Ивайло Искренов:

    след като избереш име за файла, избираш ли типа - например jpg?