Дълбочина на фокуса (DOF)

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
В това видео ще разгледаме ефекта "Depth of Field", който можем да постигнем с помощта на физическата камера в "3ds Max".
Този ефект се наблюдава при реалните камери.
Подобно на обектите, които са извън равнината на фокус, на апарата се виждат по замъглени и не са фокусирани.
А обекти, които са в равнината на фокуса се виждат ясно и са фокусирани.
По подразбиране при създаването на нова физическа камера този ефект е изключен.
Той трябва да бъде активиран от настройките на камерата, което при реалните фотоапарати и камери, всъщност няма как да се изключи.
Там също може да се контролира, но реално заради оптиката на самите обективи винаги има обекти, които са малко или много извън фокус.
Както казахме при физическата камера в "Max" това е параметър, който трябва да се включи.
Добрата новина, е че този параметър е видим и неговият ефект е видим в "Viewport".
Обърнете внимание в момента как ясно виждаме силуета на тези фигури и когато го активираме този ефект от настройките на камерата.
Виждаме как този слой започва да се замъглява.
Ще го изключа за момента.
Нека да погледнем в "TopView".
"F3".
Това е камерата, която имаме.
Фокусната равнина се определя в случая от позицията на "Targeted" на камерата.
Там където е "Targeted" тази равнина, която е перпендикулярна на нашият поглед към нея определя обектите, които ще бъдат на пълен фокус.
Колкото по напред към камерата и назад от камерата към тези обекти например, с други думи, колкото по-далеч сме от тази равнина толкова по замъглено ще виждаме обектите по време на "Render".
Когато активираме този ефект се появяват тези две допълнителни равнини.
Ще погледна в перспектива, с изолирана селекция само на камерата.
Това е равнината на фокуса, която преминава през "Target" на камерата.
А тези две допълнителни равнини, които се появиха при активирането на ефекта.
Това са равнините, които определят колко от обектите ще бъдат на пълен фокус.
Нека отново да погледнем в "TopView" и да излезем от изолирана селекция.
Тоест в момента имаме следната ситуация.
Между тази и тази равнина обектите ще бъдат в максимална фокусирани.
Това е тази част от шезлонга.
Извън тези линии, напред към камерата и назад към далечните обекти, всички други обекти ще започват плавно да се разфокусират.
Колкото по-далече са толкова по разфокусирани ще бъда.
От какво зависи тази дълбочина на фокуса? Тя зависи и се контролира от параметъра "f ".
Колкото по-голямо е това число толкова тази дълбочина на фокуса е по-голяма.
Единственият проблем, е че използваме този параметър за контрол на "exposure" през камерата.
В момента с този "exposure" - 5,6, една 40 от секундата и 120 ISO имаме нормална осветеност за този кадър.
Ако в момента променим "f ", на каквато и да е друга стойност, ще започне да става или по-светло, или по-тъмно изображението.
Как да запазим "exposure", който вече сме определили? Това става с използването на ефекта "depth-to-field".
Това нещо можем да го направим по следния начин.
Първо определяме "exposure", както сме направили тук.
Със съответните параметри за "f /", "Shutter Speed" и ISO.
След като направи това нещо отиваме в "Еxposure" параметрите и сменяме от "Manual" на "Targeted".
Така в момента контролираме "Еxposure" само с едно число.
Това нещо може да го използвате и като похват за контролиране на "Еxposure", вместо с трите параметъра, само от едно число.
Да кажем, че около 10 за интериори е сравнително нормално и с промяната на това число също може да променяте осветеността.
Нека отново да минем в "Manual", за да ви покажа нещо допълнително.
Това число се калкулира автоматично на базата на предишните три "f /","Shutter Speed" и ISO, ако промените някой от тях например ще променя ISO от 120 на 400.
Вижте отдолу как ще се промени параметъра на "Еxposure Value" от 10 на 8,20.
Той се определя автоматично, с други думи ако върнем това число, както беше на 120 за тази комбинация от параметри имаме "Еxposure Value", което е 10,03.
Искаме да запазим тази стойност, но да променим ефекта на "Depth of Field".
Например искаме по-замъглен да бъде фона.
Тогава това число на осветеността вече си остава постоянно и спокойно вече можем да променяме числото "f /".
Минавам пак в "TopView".
"F3".
Колкото по-малко число е толкова по-плитък е този ефект "Depth of Field".
От което следва, че толкова по замъглени ще бъдат далечните фигури.
Сега когато променихме това число "Еxposure" си е същото число, така че не сме променили осветеността.
Да се върнем на 5,60 стойност и да погледне през камерата.
"F3".
И с така активиран "Depth of Field" да направим един тестов "Render".
Това е "Render", който получаваме с "f number 5,60".
Може да експериментирате с по-малки и по-високи стойности да видите как влияят на дълбочината на фокуса.
Ще запазя това изображение, така че да можете да сравнявате вашите резултати с него.
Само имайте предвид, че използването на този ефект значително удължава времето за "Render".
В следващото видео ще се запознаем с "Clipping Planes".

Тест за преминаване към следващия урок

 
Какво представлява дълбочината на фокуса?
Ефект, който се получава с настройки на камерата и рендера
Ефект, който може да се постигне само с допълнителна обработка на изображението 
Параметър на светлината тип Skylight
Модификатор