Маркиране и местене на обекти (select and move)

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
След като вече се запознахме със стандартните методи, за изчертаване на геометрични обекти в макс.
В това видео ще разгледаме методите за тяхното селектиране, местене, завъртане и скалиране.
Бутоните, които са ни необходими за тези операции се намират в "main toolbar" От този бутон за селектиране, до бутона за скалиране.
Тяхната подредба и последователност се спазва и при шорткътите.
Като за селектиране на обектите, бързият клавиш е "q", за следващата операция, която е преместване, шопската "w", за завъртане е "e" и за скалиране е "r".
Тук са последователни операциите и клавишите от клавиатурата, също са последователни.
Ще създам няколко стандартни обекта, с които да упражним селектирането и преместването.
Най-лесният метод за селектиране на даден обект, на който съм сигурен, че вече и вие сте открили, как става е с еднократно кликване върху обекта в активният "view port".
Да сменим изгледа в четирите основни прозореца с "alt +w".
За да селектирам обект, когато имаме ортогонален изглед и виждаме "wireframe" на обектите, трябва съответно да селектирам "wireframe" на обекта.
Селекцията на обекта се вижда във всички прозорци.
Следващият метод за селектиране на обекти е от списъка с обекти, които може да се стартира от следващият бутон "Select by name".
В този нов прозорец, който се отвори, имаме списък с обекти, които присъстват в сцената.
Тук обектите се по азбучен ред и също така има и "searchbar".
Намирането на обекта по името е сравнително лесно.
Затова е много добра идея да ползваме реални имена на обектите, които използваме и да ги наименована, а не в сцената да имаме обекти, които са - Box 1 Box 2 Box 3.
И след това да не знам, кой обект, кой всъщност е в сцената.
Самото секретиране в този списък става с избора му от списъка и натискане на окей.
Освен маркирането на обекти от списъка с имена, можем да маркираме обекти и с влачене във "viewport".
Да направим "top view", на цял екран с "alt+w".
Ще се отдалеча малко.
Искам да селектирам чайника.
Ако кликна остани и влача така, че целият обект да бъде в селекцията и пусна, освен чайника, ще бъдат селектирани и ето тези три обекта.
Тъй като селекцията, която описах, минаваше през тези обекти.
Ако искам да селектирам само чайника с тази селекция, не трябва този правоъгълник, който описвам със селекцията, който в момента виждаме с пунктирана линия, не трябва да докосва други обекти.
Този тип на правоъгълната селекция, може всъщност да се смени.
Това нещо става със следващият бутон, който е "windows/ crossing".
Tук имаме възможност да сменим тази опция.
Pо подразбиране е тази опция - "crossing", която както виждате в иконката, когато пунктирната линия на селекцията докосва обекта, обекта ще бъде селектиран.
Ако го сменим, с еднократно кликване, тогава обекта трябва изцяло да бъде в пунктирната линия, в селекцията, която описваме, за да бъде селектиран.
Забелязвате че, когато обектът е маркиран неговият "om frame" става в бял цвят.
В момента с кликване и влачене във "view port" описваме правоъгълна селекция.
Това нещо също може да се смени като клилнем и задържим върху бутона за селекция вижте, че в долния десен ъгъл има малък триъгълника, който ми подсказва, че този бутон съдържа и други операции в него.
Кликвам и задържам.
Така виждам другите възможности за селекция.
Ще избера кръговото Ще кликна и ще влача, отново в "view port".
Tук искам да отбележа, че най -често използваната селекция е правоъгълната.
Другите типове са по-специфични, за поста специфични случаи.
Тъй като с правоъгълната реално можем да маркираме всичко..
С описване на правоъгълна селекция или с "ctrl" и кликване, за добавяне към селекцията.
Или отново със задържан "ctrl" и нова, правоъгълна селекция, можем да селектираме всичко, каквото искаме от сцената.
А със "alt" и правоъгълна селекция или "alt" и кликване на обекта, изваждаме обектите от текущата селекция.
Когато имаме вече селектиран обект, можем да преминем към следващите трансформации за обекта.
Преместване, завъртане или скалиране.
ще сменя погледа, в поглед през перспектива.
В момента имам селектиран обект.
Но искам да обърна внимание, че всяка от следващите операции, започва с думичката "select and...
името на трансформацията, "select and move", '"Select and rotate" и "select and scale".
Това е така, защото ако нямаме селектиран обект в сцената и имаме някоя от тези команди текуща, едновременно с кликването върху обекта, той ще се селектира и ще се активира командата за съответната трансформация.
Така е с всички трансформации.
За момента ще разгледаме командата "move".
Когато тази команда е активна и селектираме обект, се появява ето това трансформационно гизмо.
Което за съответната команда, изглежда и по различен начин.
За командата "move" е определена с ето тези три стрелки.
Които се пресичат в една точка.
И трите стрелки посочват положителната посока, по съответната координата "x,y,z".
Преместването, най-лесно се осъществява с кликване върху съответната стелка, за което вече съм избрал и определена посоката, например по "x".
Кликвам върху стрелката и влача.
Ще маркирам "top view", ще го направя активен.
Отново чайника ми е маркиран.
Когато съм кликнал върху някоя от стрелките, с което съм избрал посоката на преместването, тогава мога да премествам обекта само по тази посока, която е избрана, независимо, в каква посока движа мишката.
Обектът може да се премества само в тази посока, в която първоначално сме избрали.
Така имаме ограничение по осите или това се нарича а"axis constraints".
За да мога да премествам едновременно обекта в две посоки, в случая в "x" и "y", тъй като "z" сочи към мен в момента, трябва да кликна между двете оси, върху ето този квадрат.
Логато виждате, че и двете стрелки стават активни, стават в жълт цвят.
Кликвам и влача, и така мога да преместя обекта в произволна посока по "x" и "y".
Да погледнем бяхта отново в изглед преспектива.
Тук реално виждаме същото.
Като отново можем да местим обекта в произволна посока, по две избрани оси.
Като може би за най-добрата ориентация, е най-добре да избираме в изгледа перспектива, само една от осите.
А в някой от ортогоналните изгледи, можем да избираме две от осите.
Това е само препоръчително.
Идеята е просто да знаете през цялото време, къде се намира обекта, спрямо другите обекти в сцената.

Тест за преминаване към следващия урок

 
Какво указва трансформационното гизмо при активна команда select and move?
Посоките, в които можем да преместим обекта
Посоките, към позицията от която идва обекта
Посоките към съществуващи 3D обекти
Нито едно от посочените твърдения не е вярно

Въпроси и отговори

  • Защо не мога да удължа линията?

    Йордан:

    Имам следният проблем и не знам къде ми е грешката и защо при мен така става!!! Искам като хвана някоя линия и я дръпна да се удължи,както е на първата снимка

    А при мен се получава така,че дърпам всички цялата страница и другите са прихванати към тази линия а уж ги GUT-нах,както е показано на 1 вата снимка ,но уви при мен се получава така:

    както виждате съм объркал нещо и не знам как и каква ми е грешката.

    Йордан:

    сега виждам,че има допълнителна линия,но как я е сложил след ,като е обекта ''едитал поли''

    Георги :

    Според мен си объркал геометрията. Липсва ти вертикално ребро, което и ти си го забелязал. Резултатът които аз постигнах е следния. Не знам дали съм следвал същите стъпки като от видеото но можеш да пробваш. За основа създадох кръг (Shapes) с необходимите ти размери и го конвертирам в Editable Spline (Редактируема линия). От там на подниво точки с включени прилепвания и натснат битон Create line създавам линия по средата на окръжноста На подниво сегменти (Segments) изтривам половината окръжност и после на подниво точки(Vertex) обединявам всички останали с Weld. Гледам че по твоята референция дъгата има сравнително малко точки и затова намалявам интерполацията на окръжността докато получа същия брой точки. След което я конвертирам в поли. С инструмент Cut пускам допълнителни ребра от окръжността към основата. Желателно е в изглед от горе за да може да използвам мрежата като ориентир. Не знам дали успоредноста на ребрата ще окаже някакво влияние по нататък. От правата част на обекта селектирам всички ребра без крайните и натиснат Shift + W изтеглям, а за да скосим - мащабирам R. Oстана само последното ребро да се хване и дръгне с Shift + W Надявам се да съм помогнал с нещо. Ако нещо не се получава пиши

    Йордан:

    ето го видеото ,виж го на 12 минута https://www.youtube.com/watch?v=heeLM0JzYO4&t=736s

    Йордан:

    Като натисна shrift+W ми излиза това

    Йордан:

    Май просто е задържал само shrift и е дръпнал,но защо сега не се копира ,както е на 3д обект ,а само се удалжава?Научих нещо ново :) !!! Сега ми се получи :) Благодаря много за бързият отговор Жоро