Допълнения към урока
Учебна програма Тайните на Blender
1. Първи стъпки в Blender

Ключови концепции за 3D курсора и Object Origin в Blender

В Blender, 3D курсорът и Object Origin са фундаментални елементи за позициониране и трансформиране на обекти. Object Origin (оранжевата точка) определя местоположението на 3D модела в пространството и служи като център за ротация и скалиране. Докато в Object Mode трансформациите се отчитат спрямо Origin точката, в Edit Mode можете да променяте геометрията без да влияете на позицията на Origin.

Практическо приложение на трансформационните инструменти

  1. Работа с Object Origin:

    • Изберете обект и проверете неговата локация чрез панела Item (N)
    • За да центрирате геометрията спрямо Origin: Object > Set Origin > Geometry to Origin
    • За да преместите Origin към геометрията: Object > Set Origin > Origin to Geometry
  2. Използване на различни трансформационни центрове:

    • Променете трансформационния център от горната лента (Median Point, Individual Origins, 3D Cursor)
    • За ротация около 3D курсора: поставете курсора с Shift + десен клик, изберете "3D Cursor" от менюто и използвайте R
    • За скалиране на множество обекти индивидуално: изберете "Individual Origins" и използвайте S

Полезни команди и функции

  • Tab - Превключване между Object Mode и Edit Mode
  • G - Преместване на обект/и
  • R - Ротация на обект/и
  • S - Скалиране на обект/и
  • Shift + A - Добавяне на нов обект
  • N - Отваряне на панела Item с информация за позицията
  • Shift + десен клик - Поставяне на 3D курсора на нова позиция
  • Object > Set Origin - Меню за промяна на Origin точката

Задача за упражнение

Създайте композиция от три различни обекта и експериментирайте с трансформирането им, използвайки различните опции за трансформационен център. Опитайте да завъртите обектите около 3D курсора, след това около техните индивидуални Origin точки, и накрая около средната точка на селекцията. Наблюдавайте разликите в поведението при всеки метод.

Дискусия към урока