3D cursor и object origin
Ключови концепции за 3D курсора и Object Origin в Blender
В Blender, 3D курсорът и Object Origin са фундаментални елементи за позициониране и трансформиране на обекти. Object Origin (оранжевата точка) определя местоположението на 3D модела в пространството и служи като център за ротация и скалиране. Докато в Object Mode трансформациите се отчитат спрямо Origin точката, в Edit Mode можете да променяте геометрията без да влияете на позицията на Origin.
Практическо приложение на трансформационните инструменти
Работа с Object Origin:
- Изберете обект и проверете неговата локация чрез панела Item (
N
) - За да центрирате геометрията спрямо Origin:
Object > Set Origin > Geometry to Origin
- За да преместите Origin към геометрията:
Object > Set Origin > Origin to Geometry
- Изберете обект и проверете неговата локация чрез панела Item (
Използване на различни трансформационни центрове:
- Променете трансформационния център от горната лента (Median Point, Individual Origins, 3D Cursor)
- За ротация около 3D курсора: поставете курсора с
Shift + десен клик
, изберете "3D Cursor" от менюто и използвайтеR
- За скалиране на множество обекти индивидуално: изберете "Individual Origins" и използвайте
S
Полезни команди и функции
Tab
- Превключване между Object Mode и Edit ModeG
- Преместване на обект/иR
- Ротация на обект/иS
- Скалиране на обект/иShift + A
- Добавяне на нов обектN
- Отваряне на панела Item с информация за позициятаShift + десен клик
- Поставяне на 3D курсора на нова позицияObject > Set Origin
- Меню за промяна на Origin точката
Задача за упражнение
Създайте композиция от три различни обекта и експериментирайте с трансформирането им, използвайки различните опции за трансформационен център. Опитайте да завъртите обектите около 3D курсора, след това около техните индивидуални Origin точки, и накрая около средната точка на селекцията. Наблюдавайте разликите в поведението при всеки метод.