Допълнения към урока
Учебна програма Тайните на Blender
7. UV Unwrapping

Какво представлява UV разгъвка на обект


Същност на UV разгъвката в Blender

UV разгъвката (UV mapping) е ключов процес при текстурирането на 3D модели, който позволява двуизмерно визуализиране на триизмерен обект. Това е необходимо, за да можем да прилагаме различни типове текстури като Color, Normal, Roughness и Metalness върху модела. UV картата представлява "разгъната" версия на 3D обекта, която позволява правилното позициониране на текстурите върху повърхността му.

Как се създава UV разгъвка стъпка по стъпка

  1. Отворете UV Editing работното пространство, където ще видите сцената с модела отдясно и UV редактора отляво

  2. Преминете в режим на селекция на ръбове, като натиснете клавиш 2

  3. Селектирайте ръбовете, по които искате да "разрежете" модела за разгъване

  4. Маркирайте избраните ръбове като шевове чрез десен бутон → Mark Seam

  5. Селектирайте целия модел с клавиш A

  6. Извършете разгъването чрез натискане на UUnwrap

  7. Наблюдавайте резултата в UV редактора отляво - там ще видите двуизмерната разгъвка на вашия модел

Полезни команди при UV разгъвка

  • A - Селектира всички елементи (в 3D изгледа или в UV редактора)
  • 2 - Превключва към режим на селекция на ръбове
  • U - Отваря меню за UV разгъване
  • Mark Seam - Маркира избраните ръбове като шевове за разгъване
  • Unwrap - Разгъва модела според маркираните шевове
  • Seams from Islands - Автоматично създава шевове от съществуващите UV острови

Дискусия към урока