Работа с вюпорти (viewports)

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Здравейте! В този урок, ще се опитаме да дадем отговор на един много важен въпрос.
А именно, какво точно виждаме в нашето работно пространство или така наречените "viewports".
За целта ще използваме този файл, в който има подредени няколко стандартни примитива за "max".
Тези чайници и тази равнина.
За създаването на тези обекти, ще говорим по-късно.
Сега просто ще ги използваме като референция, с която да обясним 3D пространството.
за да се върнем към обичайният изглед.
С четирите основни прозореца В макс за момента просто ще натисна този бутон максимайзер вие портокал виждате че когато сложа мишката показалеца на мишката върху бутона без да натискам излиза меню което всъщност подсказва, Какво точно прави бутона.
когато съм активирал и четирите основни прозореца виждаме обектите които са разположени в нашата сцрана.
основното нещо на което трябва да обърнем внимание е че това което виждаме в тези или същност едни и същи обект видяни под различен ъгъл.
за първите три прозореца Top View from you I love you Изгледа е ортогонален.
В перспектива разликата е всъщност че успоредните линии някъде В пространството се събират в една убежна точка докато в другите три изгледа успоредните линии навсякъде В пространството остават в успоредник Ето например в този поглед Виждам че всички предни части началниците остават успоредни на тази черна линия за която ще говорим по-късно.
навсякъде В пространството докато ако погледнем през прозореца на перспектива това което виждаме е че постоянно размера намалява и някъде тези две успоредни линии се събират В пространството активния прозорец или прозореца в който работим има Ето тази жълта рамка отстрани.
това ни показа Кой прозорец е активен в момента.
всеки прозореца има своето наименование което отговаря на основният изглед и това име същност го пише в горния ляв ъгъл на всеки от прозорците пред името на групата има един знак плюс върху който когато кликнем отваря Ето това допълнително меню с допълнителни команди.
В името на любовта Което също отваря допълнително меню най-важните за нас акценти за Всъщност Ето тази част в която можем да избираме типа на изгледа.
с кликване върху следващото име което е wireframe Можем да сменим изгледа на външния вид на самите обекти и могат да бъдат стилизирани и различни други видове които ще разберем След малко другото което може да ви влезе в употреба е същност промяната на размера на тези прозорци това става когато сложа по интернета мишката тук в средата или където и да било на границата между два от тези viewport и най-лесно е на средата между всичките.
кликвам и влача и динамично оразмерявам прозорците като променям размера им.
ако искам да се върнат в предишното си положение натискам десен бутон в средата избирам reset лаят това което е ново за Max 2014 сравнение с по старите версии е Ето този товар viewport layout tabs в който Всъщност има запазени 50 и за изгледа на глупостите може да ги разгледате с кликване върху Тази стрелка и избор на някой от тях освен вида на изгледа и гледната точка към обектите можем да променяме външния вид на обектите За момента ще работя в изглед перспектива ще оразмеря този прозорец да стане по-голям за сметка на другите за да виждам по-ясно какво се случва.
завита на външния вид на обектите отговаря последното меню след името на изгледа което В случая е реалист ЕК с кликване върху него виждам какви са другите възможности.
най-често използвания вариант особено При моделирането е сърдит схт Faces Всъщност разликата между сериите и реалистите само в това че обектите не хвърлят сянка докато са в мол Сердика.
в другите три билборда по подразбиране вида на обектите в тип wireframe Това значи че се виждат с мрежата която ги изгражда фактически мрежата която описва повърхнината от която са изградени обектите се нарича wireframe.
виждането Същност на тази мрежа е ключово по време на моделирането затова в ортогоналните изгледи почти винаги се запазва този тип не ще да бъде wireframe докато в перспектива по-скоро се цели да се постигне по-реалистично 3D изображение в което да сме наясно как точно е ситуиран обекта в цената Къде е спрямо другите и Как изглежда и кои са неговите контролни точки затова по-скоро външния вид на обектите ще го променям в перспектива другите възможности освен реалисти киселец са consistent colors което значи че са основният цвят с който са изградени обектите така ще се виждат във вупертал Има и други видове по-интересни може би са тези стилизираните те нямат особено предназначение и приложение в практиката може би за някои презентационни цели за моделиране не мога да кажа че са удобни но все пак ви съветвам да експериментирате с всички видове поставяне възможност да се виждат обектите и само като габарити А по-скоро като кутийка.
която описва габарита на обекта.
това доста Е улесняващо тата viewport А ако имате много на брой обекти и започна да работи бавно вие портата и на всички може би и такъв изглед ще бъде удобен за работа.
като цяло занапред аз ще използвам по подразбиране сериите с HTC.

Тест за преминаване към следващия урок

 
В кой от четирите стандартни viewport-а виждаме обектите с реални перспективни съкращения ?
Top
Front
Left
Perspective

Въпроси и отговори

  • Как да сваля допълнителния към урока файл?

    Lilyana.pan:

    Здравейте, имам проблем с файла за сваляне M01_L01, не ми се зарежда изобщо, а изписва This Webpage was not found.

    Веселин Аула:

    Здравей, поправихме файла и вече може да се сваля

    Цанко Дилов:

    Защо не мога да отворя файловете за упражнения? С броузъра Chrome, чрез който гледам уроците, при опит за отваряне "изскача" отвори с Opera. Версията на инсталацията ми е 3ds Max 2014x64.  

    Ивайло Искренов:
    Здравей,
    пробвай тука да дадеш Save и вероятно файловите разширения са асоциирани с погрешна програма, ако правилно разбирам какво се случва - опитваш да отвориш .мах файл и ти дава възможност да го отвориш с браузър. Ако е така, намери сваления файл, кликни с десен бутон върху него и избери Open with ... -> и избери последната възможност "Choose default program...". Тук от списъка с програми избери 3ds max и най-важното е да сложиш отметка на чекбокса "Always use the selected program...". Ако не намираш иконката на 3ds max в списъка, избери Browse и намери стартиращият файл на програмата. 
    дани:

    Здравейте, с 3ds max 2009 файлът не се отваря. 

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    файловете са подготвени за версия 3Ds Max ( Design) 2012 и нагоре, тъй като от по-старите версии на софтуера, 2012 е най-разпространената, а през версия 2014, не може да се сейва за версия под 2011. Ако имаш възможност помисли за ъпдейт на софтуера поне до 2012, а ако не - пиши пак тук, ще намерим начин да конвертираме файловете за упражненията и за версия 2009.
    Каква е конфигурацията на компютъра на който работиш? Ако искаш провери и това, за да видим предварително коя е най-високата версия с която можеш да работиш на него.
    дани:

    Благодаря за бързия отговор ,ще ъпдейтна софтуера до по-висока версия.

    Boyan:

    Имам същия проблем работя с версия 2009 дали бих те ми посочили сайт линк където мога да ъпдейтна софтуера до по-висока версия ? PC-то ми е 32 bit; 2.00 GHz ; 3.00 GB/RAM  или да се конвертира засега в тази версия ?  благодаря 

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    конфигурацията на компютъра който използваш покрива минималните изискванията за  Мах 2012. Опитай да направиш ъпдейт към тази версия, за да можеш да се възползваш и от други преимущества на по-новата версия.
  • Може ли е да се работи само в един view port?

    :

    Здравейте, Правилно ли е да се работи само в един вюпорт като изгледите Top, Left, Front, се сменят с помощта на видовия куб или с помощта на бързите клавиши T, L, F, P, U.

    Мария Балева:
    Здравей,
    според мен ако работиш само в един вюпорт и сменяш изгледа само от  вю куба ще наблюдаваш обекта от различна позиция, но няма да можеш да погледнеш разположението му спрямо останалите обекти и няма да прецениш правилно къде е разположен в пространството. За това е по-добре да се работи във всичките вюпортове.
    Ангел Арънски:

    Според мен зависи от това какво точно правиш. Аз постоянно работя и в единичен и в четворен viewport, като превключвам със shortcut. В повечето програми слагат опцията 'Zen mode' в която почти всичко се скрива и можеш да се фокусираш върху точно определено нещо, без дразнения. Това най-вероятно е най-близкото до Zen mode в 3ds Max :)

    Ивайло:

    Избора на брой на viewport-ите найстина зависи до голяма степен от това какво точно правиш и как е удобно за теб самия. Ще ти дам някои съвети и примери от "добра практика" :)

    - когато моделираш от референции - 4 viewport-a - 3 ортогонални (Т,F,L) и един перспектива
    - когато моделираш "със свободна ръка" - основно 1 viewport (P), но с готовност с Alt+W да погледнеш и в другите (ортогоналните)
    - когато прилагаш материали - 2 viewport-a - един перспектива и единият е поглед през камерата
    Ако работиш на сравнително малък екран, може би е добре да изпробваш и метода за работа с 1viewport като сменяш изгледите от клавиатурата (T,F,L,P)
    Ако използваш МАХ 2013/2014 - има toolbar, който се казва - Viewport Layout Tab - може да го разгледаш и него :)
    :

    Благодаря Ви за отговорите.

    Димитър Почекански:

    здравейте как да кача снимка и да си я моделирам

  • Как да ... ?

    Велияна Тонева:

    Здравейте, тъй като действително съм начинаеща с тази програма, бихте ли ми казали как да  изкарам Viewport layout Tabs(1) и също така как да си увелича работното пространство, възможно ли е да премахна това поле вляво(2).

    Краси Кръстев:

    Здравей, ако цъкнеш с десен бутон ( снимка 1 )  на мишката ( в близост до Рендер бутона - "чайника ) и дадеш отметка ( кликнеш върху него ) Viewport Layout Tabs, би следвало отляво да ти се появи палетата ( лентата ). 

    Ивайло Искренов:

    Също така можеш да затвориш и Scene Explorer-a, като кликнеш в отбелязаната зона и влачиш към вюпорта и когато се обособи като отделен прозорец да го затвориш.

  • Как да върна Create панела? Изчезна при преместване. 3ds Max2015

    Todorka:

    При преместване ми изчезна Create панела.Как да го върна? 3ds Max 2015

    Георги :

    Здравей, Целия панел отстрани ли изчезна? Можеш да пробваш някой от тези варианти:

    1 Десен бутон на празно място върху лентата с бутоните и слагаш отметката на "Command Panel"
    2 По лесния метод, от менюто""Customize"  избираш четвъртия ред надолу "Revert to Startup layout" един вид връщане към началното оформление, и се съгласяваш.
    Надявам се ще си решиш проблема.
    Todorka:

    Безкрайно БЛАГОДАРЯ!

  • Дали за нуждите на този урок това е проблем, а и изобщо за по-нататък?

    Peet:

    Здравейте, 

    При отваряне на файла M01_L03.max във 3ds Max 2015 излиза съобщение за липсващ dll. 

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    коя версия на V-Ray използваш? С други файлове имаш ли този проблем ?
    Peet:

    До тук не съм използвал V-Ray, все още... Явно за това му липсва. ;-) 

    По-добре да каже "Приятелю, нямаш V-Ray изобщо", а не някакъв .dll.
    Ивайло Искренов:

    :))) липсва му доста ... направо не може без него :)

    Peet:

    Да разбирам ли, че V-Ray не се инсталира едновременно с Макса, а е плъгин, който трябва да инсталирам след това?

    Ивайло Искренов:

    Точно така, V-Ray не е част от 3ds Max и не е включен към него, отделна програма е и е необходимо да се закупи/инсталира допълнително.

    Peet:

    Ясно, ОК!

  • Защо 3Ds max не ми отваря файла?

    Antonio:

    Здравейте!

    Искам да си отворя файла към този урок в 3Ds max 2010! Как мога да го отворя файла. Използвам тази версия, защото лаптопа е по-слаб и не може да поддържа 2014/2015 год. версията на програмата. 
    Слави Славчев:

    За коя версия е записан файла? Ако е записан за някоя от новите версии е нормално да не се отваря. Но има опция ако се записва файл с нова версия, да се направи файла четим за по-старите версии.
    Не знам дали се изразих много ясно, но най-добре е да се запиша файла наново, като са избере да се поддържа по-стара версия.
    http://help.autodesk.com.s3.amazonaws.com/sfdcarticles/img/0EM30000000UlJF

    Ето и линк с инструкции:
    https://knowledge.autodesk.com/support/3ds-max/troubleshooting/caas/sfdcarticles/sfdcarticles/How-to-open-a-new-3ds-Max-file-in-an-old-version.html

  • Как да подкарам програмата?

    Огняна:

    Здравейте колеги, моля ви за помощ! Не мога да започна курса, защото 3d max не иска да работи на лаптопа ми. Машината е нелоша - dell 17 xps, с i7, 8gb ram, външна карта geforce gt 555m. Ъпгрейднах windows до 7 professional, за да съответства на всички изисквания на autodesk и съм оптимизирала всичко, което съм се сетила и прочела като препоръки... за сравнение, autocad 2016 работи и рендва безпроблемно. 

    имам инсталирани max 2012 и 2016 - 2012 зарежда добре, но прозорците са нестабилни, кликвам в един, а се променят останалите, изображенията подскачат и гледната точка се променя както си иска. имаше публикуван един workaround за това, но не е приложим за моя случай. 2016 пък като го пусна отначало всичко изглежда наред (освен че малко бавно зарежда), после на празна сцена без да правя нещо започва да товари cpu-то все повече - от 1-10% става на 70-80 и повече, вече всичко забива и се налага да го килна. Прави ми впечатление, че отначало има 1-2 threads, после ако направя 4 прозореца, стават 8, и след това стигат още по-голяма бройка - 45-6 и повече не съм стигала, защото вече се налага да го спра. Според едни препоръки, които намерих, му разреших да достъпва интернет през файъруола, но и това не помогна (единственото решение, което съм прочела). От това, което открих в интернет излиза, че 10 ина процента от потребителите на иначе добри и нови машини, имат такъв проблем...
    Моля кажете, някой има ли идея как да се справя с това (купването на нова машина не е гаранция), има ли някой, който се е сблъсквал с проблема и го е решил?
    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    мога да ти препоръчам, да uninstall-неш и двата Мах-а (ако не ти се налага да ползваш често Мах 2012) и след това да провериш дали видео драйверите са up-to-date и след това да направиш една чиста инсталация на някой Мах, който искаш да използваш (препоръчвам ти или 2014 или 2016). 
    Огняна:

    Благодаря ти за отговора, ще споделя резултата след изпълнението :)

    Огняна:

    И така, след преинсталиране на виндоса и старателно изчегъртване на всички останки, 2014 стартира прилично, зарежда сцената нормално и я показва отвсякъде без да товари машината... сега да вземем и да поучим малко : )

  • Какво се прави с упражнението ?

    Юлия Николова:

    Каква е идеята на допълнението към урока ? Какво трябва да се прави в него ? Стандартното упражнение не е ли същото ?

    Ивайло Искренов:

    Здравей, урока който е допълнение към темата за Viewposts е отделен, тъй като давa допълнителна информация за : - view cube - допълнителни клавишни комбинации - grab viewport - статистическа информация за сцената - disable viewport За да не става прекалено дълъг урока е разделен на две части.

  • Как

    Betty:

    Аз нямам опцията Realistic при промяната на външния вид на обектите. Как може да се появи? или това е от версията на програмата, аз съм с 2017 и другият ми въпрос - как се появява тази черна ръчичка, с която се движим в самия viewport?

    Mariyan:

    Здравейте, Realistic в Макс 2017 е заместен с High Quality или с (Shift+F3), а черната ръчичка с която се движим във Viewport, се появява с натискане и задържане на средния бутон на мишката.

    Betty:

    Много благодаря за отговора! А понеже не ползвам мишка, за придвижване във Viewport-а може ли да ползвам Pan View? Същото ли е като среден бутон на мишката?

    инж. Мирелла Недялкова :

    Здравейте, активираха ми се тези розови заграждения около моделът. Как да ги премахна и на какво се дължът?

    Ивайло Искренов:

    Здравей, вероятно имаш дублиращ се обект в тази позиция, който е с розов wireframe и му е зададено да се визуализира във viewporta като box. Селектирай розовия бокс, избери десен бутон и Object properties и махни отметката на Display as box.

    инж. Мирелла Недялкова :

    Благодаря. Премахнах групирането, изтрих дублираните елементи и изчезна. :)

  • Защо нямам опция-realistic?

    Сис Дорова:

    Здравейте, аз съм с версия 2017 и на вюпорт- perspective нямам опция realistic? Има ли друга която да отговаря на тази?

    Сис Дорова:

    Простете излишния въпрос, видях отговора по-горе :)

    Лилия:

    Защо на вюпортите нямам горе в ляво (+) Perspective и т.н. ? Скоро си преинсталирах уиндоуса и си инсталирах наново 2013 Макс,но нямам информацията горе в ляво и когато се опитам на изкарам статистиката не ми излиза нищо.Как да го оправя?

    Ивайло Искренов:

    Здравей, провери дали Customize->Preferences е избрано Nitrous

  • Как се пускат линиите във viewport-a?

    Беатрис Тодорова:

    По подразбиране нямам линии в viewporta, как се пускат?

    Ивайло Искренов:

    Здравей,
    ако става въпрос за линиите на грида, може да натиснеш "G" и ще се появят.

  • Как да виждам другите опции в Изглед Перспектива

    Златина:

    Здравейте! аз съм с версия 2015 и в изглед перспектива нямам стандарт и другите показани в урока. Как мога да ги изкарам

    Vicka Dimov:

    Инсталирайте си по-нова версия :-D

    Ивайло Искренов:

    По-новата версия по принцип също е решение :) но за момента може да погледнем дали има възможност да се сменят тези настройки (от м Customize -> Preferences) както в прилженото изображение, да видим дали това няма да помогне =>

  • Как да се справя с този проблем при инсталцията на 3Ds MAX?

    Iordan Borissov:

    Здравейте, При стартиране на 3ds MAX излиза съобщение за липсващ dll. Не става въпрос за VRay (видях по долу дискусията). Имате ли идея какъв е проблема и как да го реша?

    Георги :

    Малко по нагоре във форума има показана същата грешка която е от сцена създадена със V-ray и отворена от 3ds max в който няма инсталиран този плъгин. При тебе се получава абсолютно същото, сцена създадена с помощта на Mental Ray и отворена от 3ds max в който няма инсталирана тази добавка. Мисля че от версия 2017 Mental Ray трябва да се укаже по време на инсталация или да се закупи отделно.

    Iordan Borissov:

    Благодаря! След преинсталация всичко се оправи.

  • Ивайло Искренов:

    Здравей, избери Open за момента (докато качим новия, който е ок), тъй като файла има само презентационна цел.

  • Как да запиша файл създаден на 3DS 14, така че да може да отвори на 3DS 10.

    инж. Анатолий Сейков:

    Как да запиша файл създаден на 3DS 14, така че да може да отвори на 3DS 10. Благодаря!

    Ивo:

    Здравей, ако си с Мах 2014, мисля че от Save as ще можеш да го запазиш за 2010, тъй като всяка версия запазва с 4 версии назад.