Специфични точки за „захващане“ - 2D и 2,5D (snap points)

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Здравейте! В един от предишните уроци разгледахме как работи "3D snap tool" в "3D Studio Max".
Да разгледаме в тази проста сцена, как работят неговите алтернативи.
За "2D - 2,5D snapping".
както стана ясно, когато е активиран "3D snapping".
Mожем да захващаме всяка точка от обекта.
Nезависимо, къде се намира обекта в пространството.
И да прилепваме обекта до друг обект.
С тези характерни точки.
В момента aз съм оставил като характерни точки "vertex" и "midpoint".
А активирана команда за преместване "move", мога да хвана например ето тази точка и да преместя този обект.
Точно до ръба на другият.
Когато е активирана, другата възможност за "2D snapping".
Mога да захващам само точки, които се намират върху конструктивният грид.
Ако искам да захвана ето тази точка отгоре, от този паралелепипед, няма да мога.
Мога да захващам само тези точки, които се намират върху този грид.
Съответно ако имам обект, който няма точки, които да са общи с конструктивния грид.
И активирана функция "2D snapping".
От този обект няма да мога да захвана нито една точка.
Защото той се намира на някакво разстояние над този град.
Изтривам този обект, който направих току-що.
Изтривам и този паралелепипед.
И ще преместя този да бъде поздравнен спрямо този по този вашен ръб.
Така единият паралепипед е очевидно по-нисък от другият.
В случая са подравнени.
Това го виждам и от "top view".
Сега, когато е активирана командата за 2,5 "snapping", какво всъщност мога да направя? Мога да захващам точки, които ще се проектират върху основият грид.
Този вид на "snapping", по-скоро се използва за изчертаване на линии върху 3D обекти, отколкото за тяхното преместване.
Да го видим по-нагледно със следващият пример.
Избирам инструмента за създаване на линия и ще започна да изчертавам линията в "top view port".
Mаксимизирам този "viewport".
С активна опция "2,5D snapping".
Започвам да изчертавам линия.
Като характерните ми точки и са "Vertex".
Кликвам върху първия.
Така ще ги изброя, ето тези точки.
Тук затварям тази крива, да.
Десен бутон, за да приключа командата.
"alt-w" връщам всичките прозорци.
Правя активен перспектива.
"alt-w" за максимизиране.
Изключвам "snapping".
Всъщност това, което виждам е, че линията, която съм изчерпал...
От точките, които съм захващал се е проектирала, върху основният грид.
Това е разликата с другите типове "snapping".
Докато се използват другите видове "snapping", за преместване на обектите на един спрямо друг.
Този по-скоро се използва за изчертаване на контури и този контур всъщност се появява върху основният грид.

Въпроси и отговори

  • Весела Божкова:

    И на мен така ми ставаше. Пробвай да уцелиш точно стрелката с мишката и да задържиш. Би трябвало да ти излезе :)

    Ивайло Искренов:

    Кликни и задръж върху бутона и ще се отворят надолу допълнителните бутони за тази команда.

    Boyan:

    във кой формат от AutoCad може да Import-ваме файлове във 3dMax ?

    Ивайло Искренов:

    стандартен файл от AutoCAD с разширение .dwg може да се импортира в 3ds Max.

  • Може ли да се преместват обекти с 2D snap?

    Мирослав:

    Аз не разбрах за какво служи 2D snap освен че може да прихваща точки от фигури които са на грида. Както при мен така и при вас (на 2:02 минута от клипа) се вижда че сте на 2D snap и се опитвате да преместите ниската фигура към високата но не ви се получи и преминахте към 3D snap. Та въпросът ми е може ли да се преместват фигури с 2Д снап и защо се случи това на 2:02мин. от клипа и изобщо за какво служи 2Д снап и за какво се използва в практиката като цяло?

    Boyan:

    може да се преместват само тея дето са проектирани по основния (долния) грид

    Ивайло Искренов:

    С "2D snap" можеш да преместваш обект, но по принцип основното му приложение (както и на 2,5D snap) е за захващане на точки при изчертаване, а не за преместване. За преместване използвай 3D snap и ако искаш това да се случи в една равнина (независимо дали съвпада с конструктивният грид) използвай допълнително "axis constraints". 

    Можеш да използваш този тип снап например когато : ти трябва проекция на някоя 3D фигура; ти трябва контура на 3D фигура; пречертаваш 2D референция, за да превърнеш линията в 3D обект; пречертаваш сложен контур от съставни 3D обекти (например ти трябва точен контур на под на помещение, който е най-лесно и точно да пречертаеш в top view, ако обаче използваш 3D snap, e много вероятно да получиш линии, които не са на пода, а свързват пода с тавана); 
  • Защо не ми се отваря падащото меню ?

    Женя:

    На мен не ми се отварят падащите менюта, тоест не мога да избера 2D snap ? Работя на 3DSmax 2017

    Ивайло Искренов:

    Здравей,
    има ли малка срелка върху бутона в долният десен ъгъл? Може да прикачиш и един screenshot ако не се е оправило да видим как изглежда.

  • как да активирам 2D snap? 

    Росица:

    Здравей, как да активирам 2D snap? Излиза ми само 3D, имам стрелка за падащо меню, но нищо не се появява.

    Благодаря предварително.

    Ивайло Искренов:

    Здравей, какво се случва когато кликнеш и задържиш върху бутона?

    Росица:

    Здравей, изгледах стар видеоклип и се справих. Благодаря.

  • Защо не виждам да е прикачен файлът към този урок?

    Betty:

    Има ли файл към упражнението в този урок, защото не го виждам да го сваля?

    Ивайло Искренов:

    Здравей, тъй като в примера има само три бокса, сме преценили, че няма нужда от допълнителен файл към това упражнение. Може аналогичо да повториш примера и с други обекти. Ако има някакви затруднения пиши пак и ще помагаме.

    :

    Здравей. Имам следния въпрос: много често докато работя в перспектива искам да се приближа със скролера до обект, за да видя например дали захващам правилните точки, но програмата не ми позволява. Единственото решение, което намерих е да отивам на бутона долу в ляво Field-of view и тогава мога да се приближа спокойно. Не разбирам защо нямам никакъв проблем при отдалечаването, а при приближаване от един момент нататък не се получава.

    Георги :

    Като алтернатива може да използвате клавишна комбинация Ctrl+Alt за по плавно приближаване или отдалечаване от обекта. Ако все пак държите да използвате скрола, може да промените настройката му от Costumize > Costumize User Interface > Mouse вижте каква стойност ще ви допадне за съответния проект.

    Ивайло Искренов:

    Може също така да пробваш с бутона Z - след като е селектиран обекта и не можеш да скролваш повече за да зуумнеш го натискаш и в повечето случай след това се рефрешва и пак можеш за приближиш обекта.

  • Какъв може да е проблемът?

    Мина:

    Включила съм 3d прихващането, но не ми хваща точки от обекта, а само от грида?

    Мина:

    открих си грешката

    Георги :

    Здравейте, Явно сте задали прилепване само по грид. Задайте прилепване и по други точки и ще се получи. Успех. Успена Нова Година.