Arch & Design (Bump and Displace)

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео

Тест за преминаване към следващия урок

 
Със слота Bump се контролира ?
неравността по повърхността на обекта в голям мащаб (с изместване)
какво да виждаме на повърхността – цвят или текстура
неравността в малък мащаб по повърхността на обекта
отраженията по повърхността на обекта

Въпроси и отговори

  • На какво се дължи това съобщение :  Missing Map Coordinates ?

    Георги Игнатов:

    Здравейте, След като сложа текстура на килима с Displacement и карта и се помъча да рндна изображението излиза следното съобщение Missing Map Coordinates. Пробвах да рендвам след всяка текстура и всичко беше наред но след килима нещо се обърка. Ако натисна бутона Continue рендъра продължава и завършва видимо без проблеми. Ако затворя този прозорец и рендъра прекъсва. Благодаря.

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    това съобщение същност излиза заради шезлонга. Той е групиран - селектирай го и го изолирай. Отвори групата и от списъка с обекти (бутона до командата Selection Region ) избери обектите с имена 23,25 и 7 (тези от списъка с грешката). Изолирай ги отново. Върху тези три елемента липсват координати за текстурата, за да ги създадеш използвай модификатора UVW Map върху всеки от тях. Това трябва да оправи нещата.

    Ивайло Искренов:

    Иначе като цяло тестовият ти рендер ми изглежда доста добре, ще стане по добре с по-високите настройки, но све пак може да оптимизираш малко осветлението от дясно - изглежда малко тъмно - но пак казвам като цяло много добре :)

    Георги Игнатов:

    Благодаря, оправи се. Честно казано не знам от къде и как да увелича светлината. За В-рей променях настройките на камерата Iso, скорост на затвора и диафрагма, и от там си настройвах колко да е осветено изображението. Но в тази камера не мога да намеря никакви подобни настройки. Копирах един от източниците на светлина и му увеличих размера и Multipliera на 3 единици и сякаш се пооправи малко. Искам да създам рафт-стъкло но материала да изглежда като на тази картинка :  http://www.crystal-awards-supplier.co.uk/images/flat-glass/10mm-flat-glass-JO5125-l.jpg  Къде се задават цветовете за кантовете на стъклото? Т.е. самата дебелина на стъклото с какъв цвят да се вижда при визуализация? Аз пробвах да създам втори материал за стъкло със същите характеристики и само добавих цвят в канала Refraction > Color. Този материал го сложих на канта на стъклото. Получи се някакъв ефект, но не съм убеден дали това е правилният метод.

    Ивайло Искренов:

    Vray-ската камера работи като реална камера и през нея можеш да контролираш "exposure control"-a (общата осветеност) като параметри на камерата - ISO, Fstop, Shutter speed. Стандартната камера на Мах няма този контрол, но все пак има контрол на "Околна среда и ефекти". Натисни "8" от клавиатурата и ще излезне прозореца за този контрол - от табулатора "Environment", ролаута Exposure control, от дропдаун бокса -> mr Photographic Exposure Control, автоматично ще се добави нов ролаут, където можеш да намериш същите настройки като на физическата канера на V-ray - ISO, Fstop, Shutter speed. Можеш да използваш и предварително запазени присети за типове обща осветеност. 

    Относно силата на светлината от осветителното тяло се контролира от стойността на Multiplier / Intensity
    Ивайло Искренов:

    За материала "стъкло" - ако използваш Mentalray, те съветвам да започнеш с template за стъкло - Glass(Physical), което е доста добра стартова точка за всички хомогенни материали. Виж там къде е зададен синкавият отенък и количеството на пречупване на светлината (Advanced Rendering Options). Цвета в канта ще се получи от правилните физически параметри на материала и гледната точка.

    Ако използваш V-ray - контролирай количеството на пречупване от Refraction (почти чисто бяло) само в сивата гама, при много тъмен Defuse (почти чисто черно или много тъмен цвят от основния тон на стъклото), а самият цвят го задай във Fog color
    ... като цяло експериментирай ... :)
    Ивайло Искренов:

    ... само информативно да добавя - няма как да се появи цвят в канта ако IOR стойността в Refraction е 1,0 - това определя колко е пречупването на светлината - когато е 1,0=няма пречупване. Пробвай със стойност 1,48 за чисто кварцово стъкло.

  • Ивайло Искренов:

    Здравей,

    черно-белите изображения, който контролират неравностите с малък размер се използват в Bump слота, а за неравности с по-големи размери (с изместване) в Displacement слота. За цвета на повърхността на обекта, може да използваш или цвета, който си задала в Diffuse, или текстура която използваш в този слот (Diffuse). Като и трите параметъра могат да се използват и едновременно.
    Ели Здравкова:

    Благодаря!

  • Как да проложа една и съща текстура в diffuse, bump и displacement?

    Вероника Крумова Алексиева:

    Здравейте, опитвам да направя текстура на трева, каменен зид и дървена скара. Слагам една и съща текстура в diffuse, bump и displacement, като я правя чернобяла за bump и displacement. На обекта съм приложила UVW map, този модификатор влияе ли едновременно и на трите текстури? Аз искам да се напасват точно една върху друга, тоест въпросът ми е дали tile се коригират във всеки канал с еднакви стойности или ако ги сменя само в модификатора ще повлияят и върху трите карти. Засега след много опити не ми се получават добри резултати.

    Илиан Иванов:

    Когато се прилага модификатора UVW map на даден обект,той влияе на всеки map на дадената текстура,но преди това трябва offset,tiling,mirror tile и angle да са едни и същи в картите diffuse,bump и displacement.Успех


    Вероника Крумова Алексиева:

    Благодаря!
    За напасването ми стана ясно. При всички опити за displacement обаче ми се получават недобри резултати,  например накъдряне на фугите и никакъв видим триизмерен ефект. Опитах да направя картата само черно и бяло и с абсолютно прави черни линии за фугите и пак не става.

    Вероника Крумова Алексиева:

    Опитвам да прикача и изображение, но всеки път като дам ctrl V на print screen-a, ми крашва  Firefox-a и нищо не се прикача.

    Илиан Иванов:
    1. Отидете в програмата, за която задавате въпрос.
    2. Натиснете клавиша Print Screen (Горе дясно на клавиатурата. PrtScn)
    3. Върнете се в сайта и изберете поле за писане.
    4. Натиснете CTRL + V (Комбинацията която ползвате за Paste) - Работи единствено в Chrome и Firefox
    5. Посочете проблема или решението
    6. Запишете с иконката диск
    7. Натиснете бутона за изпращане на вашия въпрос или отговор.Това е клипа където е описано как става https://www.youtube.com/watch?v=6urkIz5-8Q8
    Вероника Крумова Алексиева:

    Това го прочетох и изгледах и точно това се опитвам да направя. Всеки път крашва Firefox-a.

    Георги :

    Според мене Displacement е много. Дори е излишен за пода. За този под ти трябва само Bump картата и то може би с по малка стойност от тази която си задала. Зависи от контраста на чернобялото изображение. Пробвай да махнеш отметката от Displacement и виж дали няма да се оправи изображението. Друго което може да е проблемно: Картата която е в сложена в Displacement задължително трябва да бъде Инстансно копие на картата от Bump. Т.е. Сложила си първо чернобялото изображение в Bump и от там си го изтеглила в Displacement то точката обезателно трябва да е на Инстънс.

    Вероника Крумова Алексиева:

    Тук опитах да направя текстура на зид, като дясната стена е със текстура и displacement (стойност 8) от материала, а лявата е със същата текстура (без displacement) и модификатор displace. Тревата също е с displacement от материала и е с максимална стойност-10. Защо не ми се получават достатъчно релефни? На дървената скара като й дам по-висока стойност на displacement прави едни израстъци като сталактити.

    Вероника Крумова Алексиева:

    Благодаря много! Аз не бях сложила Instance , а деже направих от цветното изображение едно чернобяло за Bump и после го изчистих съвсем до черни черти на бял фон. Сега с Instance  много по-добре стана.

    Георги :

    В най-горния коментар пишеш нещо за канали? Не мога да го разбера. Искаш да нанесеш няколко текстури с помощта на канали ли? Ето според мене лесен начин как се получава. Подготвяш си текстурите в материалния редактор, без значение колко са на брой. Обекта го конвертираш в Editable Poly. С помоща на Полигон си избираш страна и нанасяш текстурата. Селектираш с полигон друга страна и слагаш друга текстура и така нататък. Тук вече идва проблема с мапирането. Като сложиш модификатора UVW Map той се налага на всички повърхности и всяка поотделно не можеш да я контролираш. В материалния редактор обаче има една опция на която пише Map Chanel .Същото го пише и в Модификатора UVW Map. Т.е.ако стойностите и на двете места са еднакви, действието което ще извършваш в модификатора ще се отнася само за този материал. Като пример материала в първи слот в материалния редактор може да има номер 1 следващия 2 после3 и т.н. Тук е важно след като са нанесени текстурите на обекта и са подготвени каналите да не е селектиран никакъв полигон. Върху Editable Poly слагаме модификатора UVW Map и му променяме номера на канала на който желаем. Мапираме текстурата за която отговаря канала и отгоре му слагаме още един UVW Map за следващия канал. 

    Вероника Крумова Алексиева:

    Много интересен отговор, добре че съм си задала неясно въпроса за да го получа. Исках да кажа, че използвам една и съща картинка, но я правя черно-бяла за Bump и displacement и затова се чудех дали се напасват точно една върху друга ако използвам само tilling-a в UVW map, а тези в материала не ги променям.

    Георги :

    Да напасват се. Няма проблеми. Само дисплесман не навсякъде има смисъл да се използва. И то в такива големи стойности. Извинявам се ако горния ми отговор не е по темата.

    Красимир Мичев:

    Защо когато съм избрал полигон и искам да приложа материал само на него,той се прилага на целия обект. И не мога да приложа на отделните полигони различни цветове.

    Георги :

    Това е особеност на модификатра Edit Poly. Ако обаче вместо Edit Poly,поставиш модификатор Edit Mesh няма да го имаш този проблем Същия ефект можеш да постигне и ако колапснеш обекта - десен бутон върху него > Convert to > Edit Poly или Edit Mesh.

    Красимир Мичев:

    Благодаря за точния отговор. Неточността бе коригирана.

  • Защо ми липсват материалите?

    Veronika:

     Защо ми липсват материалите? Как мога да ги върна?Опциите, които макс счита за налични ще видите върху screenshot-а долу. Мерси :)

    Veronika:

    Имах проблем с прикачването на файла.

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    в Material Browser-a виждаш само типовете материали който се потдържат от рендер-енджина, който си избрала в момента. Провери пак дали в настройките в Rendering -> Render Setup изглеждат, както на прикаченото изображение.
    Veronika:

    Здравей, Ивайло. Благодаря за отговора. Настройките са точни и прикачвам файл с screenshot. Изглежда, че някак си библиотека ми е изчезнала.


    Veronika:

    Здравейте отново. Изключително много търсих решение на проблема по форумите на 3d studio max и попаднах на този линк:

    http://knowledge.autodesk.com/support/3ds-max/downloads/caas/downloads/content/3ds-max-2014-sample-files.html

    Всеки, който срещне моя проблем, може да изтегли линк-а, да го инсталира и така библиотеките се зареждат. Не мога да си обясня причината за изчезването, очевидно и други хора са срещали този проблем, но поне има решение. :)

    Благодаря за отделеното време и успех! :)

  • Къде е параметъра Transparency

    Албена Христова:

    3Ds MAX

    Здравейте ! 
    След като избера Glass и след това Clear и след като го приложа на слота, ролаута Main material parameters вече го няма и не мога да направя настройката в Transparency за прозрачно стъкло. Защо се получава това ?
    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    ако избереш като тип материал Clear Glass от библиотеката Autodesk Material Library параметрите на материала са различни и проззрачността се контролира от параметъра Refraction (Glass). Параметъра Transparency е наличен в "универсалният" материал Arch & Design Material.
    Албена Христова:

    Благодаря !

  • Как да приложа материала на книгата?

    Aleksandar Hristov:

    Kak да приложа материяла на книгата?

    Георги :

    Здравей,според мен, най-удобно е да работиш само с книгата и всички други обекти в сцената да ти бъдат скрити. Затова цъкни върху книгата и я изолирай (Alt+Q) Книгата е една група, отвори я. трябва ти да сложиш картинка - текстура само на корицата. На подобектно ниво елементи (бърз клавиш 5) селектираш подвързията правиш си текстурата със корицата и я нанасяш. Ако искаш да виждаш и селекцията и текстурата натисни бутон F2. 

    Aleksandar Hristov:

    Получи се, благодаря!

  • Как

    васил:

    Може ли да се направят керемиди на покрив на къща без те да се моделират и как по добре става с бъмп или с дисплеисмант

    Ивайло Искренов:

    Здравей, моето мнение е че най-правилно ще стане с геометрия - трябва да се направи само една керемида и да се размножи, но ако решиш да го правиш с карта, displacement е по-добрият (и по-бавен за рендериране) вариант, защото той реално ще измести геометрията. Самата карта е сравнително проста - градиент с най-светлата част в средата. Може преди това да изгледаш и урока на Георги в "аула трикове", който ще ти помогне да се оправиш с координатите на текстурите.

    васил:

    Благодаря Ивайло,между другото дали можеш да ми препоръчаш от къде мога да си набавя снимки на текстури ,за текстил пдч,които да ползвам като кари

    Ивайло Искренов:

    В тази тема сме изброили някой източници, може да ги видиш. А скоро ми попадна и един сайт, в който качват доста свестни текстури, може да го провериш и него - http://www.sketchuptexture.com/p/textures.html

    Stanislav:

    Има плъгини за керемиди - който дори подрежда циглите с капаците и винаги можеш да ги промениш- препоръчвам Batzal Roof Designer (около 50$ беше и за работата която върши е без пари)

  • Как да направя трева?

    Bogdana Kostadinova:

    Здравейте, как да направя трева? Има ли готова текстура, която да използвам или да я правя с displacement? Нещо с displacement не ми става реалистично...

    Ивайло Искренов:

    Здравей, пробвай да комбинираш ефекта от displacement-a с добавяне на 3D елементи - храсти, цветя ... и т.н. Ако използваш V-Ray, може също така да пробваш и с VRayFur, или отново да комбинираш методите.

  • Защо не ми се проявяват материалите?

    Аделина:

    Здравейте! Създавам си материалите и те се проявяват във вюпорта, както и при рендерирането. Но създадения материал не се появява в семпъл слота. Защо не се виждат в семпъл слота и как да поправя този проблем?

    Ивайло Искренов:

    Здравей, прикачи ако обичаш един screenshot на материалният редактор да видим как изглежда.

    Аделина:

    Посочените семпъл слотове имат създаден материал чрез бъмп или дисплейс, а отбелязаният със звезда е създаден чрез дисплейс и с добавен цвят.

    Аделина:

    Също така, материала отбелязан със звезда не се рендерираше докато не добавих цвета.

    Ивайло Искренов:

    Вероятно Bump-a или Displacement-a са с много малки стойности или не са мапирани правилно върху обекта. Може да провериш и колко процента се използват от картите в раздела Maps на материала. Ако промениш цвета на материала и това се отрази в рендера, значи проблема е в конкретният слот - Bump или Displacement.

    Аделина:

    Мерси :)

  • Защо не мога да постигна прозрачност на външен прозорец

    Люба:

    Здравейте, със създаден от мен материала/Glass/, нито с готов материал - Clena Glass - не се получава ефект - на напълно прозрачно стъкло.Прилагам и рендер с изключено стъкло.Но ми се иска да има поне малка рефлеркция от стъклото.Това се получи след прилагане на Background - околна среда - която не излъчва светлина. Има слънце и портали за тази цел. Явно нещо не съм направила както трябва?! Благодаря!

    Люба:

    Ето и редера със стъкло/ не се прикачи/

    Ивайло Искренов:

    Здравей, провери какво имаш в околната среда - възможно е да е била карта, която е преместена или прейменувана и сега да не я намира и да си рендерира с основният черен цвят, както е по подразбиране. Ако там всичко е ок, може да провериш и светлината която идва отвън дали е ок - слънцето. Възможно е просто да е прекалено тъмно и за това да не се вижда нищо. Иначе за самият бекграунд, може да пробваш да го сложиш на равнина, която да нагласиш, много по-лесно от карта в околната среда, а за самата околна среда системата с просто небе и слънце в 95% от случайте е достатъчна.