Алтернативни методи за моделиране – Patches

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео

Въпроси и отговори

  • Ивайло Искренов:

    Здравей,

    тези точки не се появяват автоматично. В примера който разглеждаме аз съм ги сложил там предварително. Това нещо може да стане по два метода - или с бутона Refine кликваш върху местата където искаш да се появят verteх-и от двете криви и след това ги селектираш по двойки и използваш бутона Fuse, за да ги поставиш един върху друг или след атачването на линиите, докато си в ниво на селекция vertex,  избираш командата CrossInsert и само кликваш там където се пресичат две линии от един spline (там където можеш да кликнеш курсора се променя).
  • Защо

    Десислава :

    Защо когато зададох модификатора Surface, равнина не се получа, а и линията се скри?

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    за да работи коректно този модификатор контура на линията трябва да е затворен. Увери се, че линията не е отворена и опитай отново :)
  • Защо не успявам да отворя файловете от "Допълнения към урока"?

    Антоанета:

    Не само от този урок, до сега от нито един урок. Защо? Работя на 3ds Max Design 2012.

    Ивайло Искренов:
    Здравей,
    всички файлове, който са към уроците са съхранени за версия 2014, но към всеки първи урок, под списъка с уроците в ляво от съответният модул има архив за по-ниските версии.
    Антоанета:

    Говорите за Архива ли? Благодаря много!

  • Какъв е методът на моделиране, с който се създават по-леки обекти от гледна точка на точки, полигони?

    Антоанета:

    Например как е по-добре да се прави стена - от Box, Line или AEC Extended - Wall?

    Може ли да се включи в уроците и такава информация? Или след урока като коментар?
    Въпросът ми трябва да започне с "Кой", а не с "Какъв", но такъв въпрос не е легитимен за системата, извинете ме!
    Ивайло Искренов:
    Здравей,
    колкото и тривиално да звучи, избора на типа на метода на моделиране, до голяма степен зависи от твойте предпочитания, от това с кои инструменти се чувстваш най-комфортно да работиш и как най-лесно да достигнеш до формата която желаеш.
       В повечето случай, потребителите предпочитат и започват с т.нар. "box modeling" или това е метод за „твърдотелно моделиране“, при който желатанта формата се постига на базата на някой от стандартните примитиви (най-често обикновен box). Като за допълнителното заобляне след това и придаването на „органичен“ вид се използват различни похвати – най-често модификатора TurboSmooth. 
       При други алтернативни методи за моделиране (Patch/NURBS), за корегирането на кривината на повърхността се използват само точки от нея (и контролите и – handles) с помощта на които веднага се получава т.нар. обтекаема форма, но този директен контрол, в много случай е объркващ особено за новите потребители. 
       Пак се връщам на въпроса за избора – най-добрият начин да го установиш за себе си е с опити и експериментиране. От добра практика те съветвам да заложиш на „box modeling-a”, но всеки сам решава с кои метод се чувства най-уверен да работи. 
       Относно това кое е най-доброто за Max, и кой от методите е най-лек за него ... няма никакво значение. В по-старите версии имаше някакво ограничение за максималният брой полигони (мисля че ~6 млн.), но до колкото знам в новите версии единственото ограничение се налага от работната станция която използваш (от хардуера – RAM и видео карта). Та в този ред на мисли ако имаш за цел да направиш стена, няма значение от метода по който ще я постигнеш : ако имаш референция от AutoCAD – използвай я; ако пречертаваш в Мах от „jpg подложка“ използвай Splines; ако „импровизираш“ с някакво помещение – започни с Box; ако използваш стандартни Врати и Прозорци от Мах – използвай AEC ... установи как е най-лесно в твоя личен работен процес. 3ds max е достатъчно щедър да предостави (почти винаги) по повече от един начини нещо да бъде направено :) ... експериментирай, и ако имаш други въпроси – пиши :)

    Антоанета:

    Благодаря за отговора!

    Янко:

    А аз искам да знам как да си импорта jpg в Макса :)

    Мария Балева:
    @Янко
    Здравей,
    ще отворя нова тема по този въпрос във форума, защото въпроса ти не се отнася към тази тема. Така ще е по-прегледно :)
    http://aula.bg/question#id-116288000001

    Янко:

    Добре, благодаря :)

  • Има ли начин...

    Ана Апостолова:

    Има ли как тези дупки да не се получават,когато местя вертекси с Editpatch модификатора?

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    когато са достатъчно близо два прилежащи вертекса (от двете страни на отвора) тази дупка сама ще се затвори, но кагато са на голямо разстояние няма как да стане автоматично.
  • Как мога да използвам модификатора Surface, за да допълня липсващи части от вече създаден surface?

    инж. Калин Калинков:

    На снимката се вижда, че създадения surface няма дъно, таван и една от вертикалните страни. Как мога да ги добавя като използвам съществуващата геометрия?

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    модификатора Surface има друго предназначение - той ще създаде повърхност от тип pach на базата на контурите на линия. Ако искаш да затвориш тази фигура, можеш да използваш модификатора EditPoly - ниво на селекция Border. Така ще селектираш външните ръбове. След това бутона Cap (може да изглежда неправилна геометрията за момента) ще затвори тази част. Преминаваш в ниво на селекция Vertex - бутона Cut и свързваш първо горните два ръба-> спираш командата -> актижираш отново Cut и свързваш долните два вертекса. Така фигурата е затворена, ако има нужда с Cut свържи и междинните вертекси с ръбове.
    инж. Калин Калинков:

    Много благодаря за отговора. Всичко стана, както трябва. Установих, че ако приложа Connect за долните и горните двойки крайни ръба, за да получа две хоризонтални линии, също се получава затворената повърхнина след като задам Cap след това.

  • Защо, когато вмъкна обект създаден предварително в Adobe Ilustartor,  и добавям повърхност чрез модификарора Surface, част от обекта изчезва, същото се получава и като го Convert to Editable Poly. 

    Mela:

    Защо, когато вмъкна обект създаден предварително в Adobe Ilustartor,  и създавам повърхност чрез модификарора Surface, част от обекта изчезва, същото се получава и като го Convert to Editable Poly 

    Mela:

    Намерих решение - вмъквам обект съставен от няколко части /линии/, след което от менюто Modify - Editable Spline - избирам Vertex, след това маркирам всички точки от обекта и от под меню Geometry задавам Weld и обекта може да се конвертира в Editable Poly.

    Боян Бонев:

    Когато правиш обект в Adobe Illustrator, запиши го задължително на версия на Illustrator 8! Иначе няма да можеш да го импортнеш в МАХ. Ако дори в това положение на нещата пак имаш проблеми, ще трябва да направиш това, което си писала в отговора си с командата Weld. Друго, което можеш да опиташ, това са настройките на линиите: Interpolation. Ако променаш стойностите на Steps, ще видиш, че обекта ти ще се появи на екрана. Аз използвам модификатора Shell за такива повърхности.

  • Как мога да сменя цвета на обекта?

    Михаела:

    Здравейте, използвам 3 ds Max 2011 и при прилагането на модификатора, изображението ми става плътно, но черно. Нямам възможността да задам Realistic. Това от версията на програмата ли е и как мога да го променя цвета, защото, когата е черно почти нищо не се вижда по обекта?

    Благодаря.
    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    ако не можеш да избереш Realistic или Shaded, провери дали в Customize-Preferences, във Viewport, в карето Display drivers е избрано Nitrous.
    Михаела:

    Благодаря много!

    Михаела:

    Не, не е избрано Nitrous как мога да го променя?


    Ивайло Искренов:

    от бутона Choose Driver

  • Защо, когато включа Surfase половината ми фигура изчезва, а щом го загася се появява?

    Марианна Даверова:

    когато включа Surfase половината ми фигура изчезва, а щом го загася се появява. 5 пъти го започвах отново и резултата е същия

    Ивайло Искренов:

    Намали Treshhold на модификатора Surface на 0,1 да видим дали ще помогне.

    Марианна Даверова:

    Добавих точки в пресичащите се линии, така че да няма повече от 4 точки за полигон

    Valia_K:

    Провери дали всички линии са присъединени c Attach. Аз бях изпуснала едната и част от фигурата ми също изчезна. След присъединяването и вече всичко се виждаше.

    Тихомир Петров:

    Здравейте изчертах си подобието на риба посредством Splines->Line, но обекта изчезва при прилагане на модификатора Surface .Oпитах и с намаляне на Treshold до 0,1, но няма промяна. Къдe бъркам ?

    Тихомир Петров:

    При включване на Surface обекта изчезва, сега видях, че не съм успял да вмъкна втората картинка при включен Surface, за което се извинявам, но ако трябва ще я приложа.

    Тихомир Петров:

    Изтеглих файла от урока и с него всичко е наред.

    Ивайло Искренов:

    Здравей, провери дали външната линия, която описва фигурата е затворена ... модификатора Surface създава равнина от описаният контур. Ако е отворена тази крива, модификатора не може да създаде геометрия.

    Тихомир Петров:

    Да, явно фигурата не е била затворена, макар привидно да е било така. С работния файл от урока всичко си дойде на мястото!

  • Може ли

    Оксана Червинска:

    в тази модел "Риба" вътрешните 2 vertex да направя като един с помощта на weld за да затваря повърхност?

    Ивайло Искренов:

    Здравей,
    ако точките са от пресичащи се различни линии няма да можеш да ги съединиш. За да е затворена кривата е достатъчно те да са достатъчно близо една до друга.

    Оксана Червинска:

    Добър Вечер! Благодаря за отговора! Вече аз разбрах какво трябвада правя!

  • Каква е разликата между Extrude и Bevel?

    Betty:

    Каква е разликата между Extrude и Bevel? От видеото не ми стана ясно.

    Ивайло Искренов:

    Здравей, С командата Extrude "издължаваш" елемента в определена посока, докато с командата Bevel имаш възможност след "издължаването" на обекта да го скосиш.

  • Как да реша с кой метод да опитам да изградя 3D модел на каменен капител, който в последствие ще трябва да бъде експортиран в stl формат, за да може една фреза да го изреже? 

    Росена Екимова:

    Как да реша с кой метод да опитам да изградя 3D модел на каменен капител, който в последствие ще трябва да бъде експортиран в stl формат, за да може една фреза да го изреже? За сега ми се струва, че patch e най-подходящия метод? Имам намерение да използвам Аутокадска подложка със splines, дали съм на прав път?

    Ивайло Искренов:

    Здравей, по принцип със всеки метод за моделиране можеш да го постигнеш като форма - няма ограничение от самият метод. До колкото това в кой метод е по-лесно да се направи - зависи в кой от методите имаш най много опит и се чувствяаш най уверена да го използваш. Аз лично не използвам NURBS и Patch моделинг и разчитам само на poly (box) моделинг. Трябва да пробваш различните методи, за да избереш по-лесния метод за теб. Другото нещо което искам да допълня, е че Мах не се слави много с подходящи инструменти за скулптиране. Обикновено когато се налага да се прави това, то се случва в Zbrush. Модела, който започваш не е лесен и няма да стане с три-четири стъпки (а може да се наложи и повече от един опит :) ), но все пак те съветвам, ако искаш започни модела, и когато имаш конкретен въпрос или нещо конкретно не се получава, можем да продължим темата тук и да се опитаме да помагаме. Може би тук е момента и да спомена, че в Аула вече има и курс специално по моделиране в 3ds Max, който за бъдещи моделъри (и дори само любители) е много много полезен :)

    Росена Екимова:

    Благодаря, ще опитам :)