Алтернативни методи за моделиране – NURBS

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Следващият метод който ще разгледаме, като алтернативен при моделирането е моделирането с криви "nurbs".
Това е съкращение от Non-Uniform Rational B-Splines.
Oбикновено това за което се използва е за повърхности които имат по органичен вид и прехода между кривите е плавен.
Това което ще разгледаме ние в нашата сцена са три абсолютно различни криви линии, които ще присъединим една към друга.
Ще се опитаме да създадем повърхност, която да е определена от тези криви линии.
Към ето тази линия ще присъединя другите две.
Десен бутон за да приключа командата.
За да превърнем тази линия, която вече е съставена от три "под линии".
В "nurbs" ще трябва да я конвертираме.
Докато е селектирана с десен бутон избирам командата "convert to".
"Convert to nurbs".
Показва се eто този прозорец с командите и операциите, които могат да бъдат приложени върху линията.
Ако не излезе този прозорец, може да го стартирате от този бутон.
Инструмента, който ще използваме ние, се използва и в моделирането от 2D формат в 3D формат с модификатор.
Тук ще го покажем как работи при "nurbs".
Kогато избера командата и сложа курсора върху някоя от кривите, които съставят линията, тя става синя.
При кликване се появява ето тази пунктирана бяла линия, която ми показва от коя фигура съм тръгнал и коя е следващата, която да присъединя.
С още едно кликване върху другата форма я присъединявам към общата.
Със следващото кликване върху последната, я правя част от цялата повърхност.
Десен бутон за да приключа командата.
Ще сменя от "Realistic" в "Shaded".
Ще затворя прозорецът за командите.
В "nurbs" имам няколко метода на под селекция.
Мога динамично да променям формата.
С помощта на тези точки.
Имам контрол върху кривите, от които създадоха обекта.
Ако преместя кривата, която е създала обекта, съответно премествам и обекта който съм създал.
Мога да изключа обекта от повърхноста, докато е маркирам с бутона "delete" мога да я премахна тази част.
Прехода става само между двете криви.
Това ще ми даде малка представа за това какво представляват "nurbs".
Iли как да контролираме повърхността с криви.
Най-често използван метод за създаване на различни по вид органични повърхности, които може да симулират някакъв текстил или нещо подобно.
При "box modeling" на който ще се спрем ние, обикновено първо ще работим върху обект, който има малък брой полигони и след това ако има нужда за придаване на допълнителна органичност или заобляне ще го правим допълнително.
Но все пак не изключвам и тази възможност да контролираме повърхността с криви.
Както е при "nurbs" моделирането.
Или с точки и техните дръжки, както е при "patch" моделирането.

Въпроси и отговори

  • Защо при мен не се получава...,

    Вероника Крумова Алексиева:

    опитвам да направя упражнението с NURBS и когато взема  файла с вашите полилинии се получава. Когато опитах да си начертая мои полилинии и да направя същото с тях ми се селектират само сегменти от полилинията и съответно свързва само сегментите, полилиниите са затворени. Освен това при вашия пример при кликване на Create U Loftsurface се активират и  Create UV Loftsurface и Create Fit curve, а при мен не.

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    трудно е да кажа какъв е точно проблема без да погледна самият файл. Ако не ти представлява трудност, изпрати ми го и ще се опитам да разбера защо не се получават нещата като в урока.
    Вероника Крумова Алексиева:

    Здравейте,
    аз правих няколко опита, но ги трия като не ми се получат. Сега пробвах пак и този път стана както трябва. Може би се обърквам със завъртането (от легнали да станат изправени).
    Благодаря за отговора.

  • Има ли разлика 

    Мирослав:

    В началото вие присъединихте всички линии към една линия и тогава превърнахте в nurbs, а аз не ги присъединих, направих само 1вата nurbs и после следвах същите стъпки и на пръв поглед всички функции си работят както и при вас. Та въпросът ми е дали всички линии(сечения) винаги трябва да са "atach-нати" в една и тогава да се работи или няма значение( да не би случайно да се губят някакви функции ако не са присъединени към 1 линия още в началото)?

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    може да не са присъединени слидващите сечения, нищо се се променя/губи - те автоматично се присъединяват и стават част от повърхността. Аз ги присъединявам предварително, за да са част от една линия и да работя с тях като с група. Както ти е по-удобно така можеш да ги използваш.
  • Как да моделирам тази форма?

    Antonina:

    Здравей, опитам се да моделирам геоформи от земна маса по планчето от ляво. Отначало пробвах като лофт, но не се получава формата от разреза. Опитвам с NURBS, но въпреки че преди да конвертирам селектира отделните сечения като затворени splines, като ги селектирам за U Loft Surface ги разбива на линии и не знам как да ги обединя. Моля за съвет като цяло за моделирането на този обем- с Nurbs, или по друг начин:)

    Ивайло Искренов:

    Здравей,
    в Мах има специален инструмент за преобразуването на топологични карти в геометрични. Този инструмент е Terrain - можеш да го намериш в Compound Objects. Селектирай една от линиите направи я Editable spline, и attach-ни всички други линии. От Create Panel-a избери Compound Objects, когато е селектирана линията, бутона Terrain ще е активен и ще можеш да го избереш. Виж прикаченото изображение - показал съм пример с няколко кръга.

    Antonina:

    Благодаря много, после със simplification се получи точно, каквото ми трябва! При по-сложните форми в план обаче разпъва терена извън контурите на spline-a, после ръчно с proboolean ли трябва да го изрязвам?

    Ивайло Искренов:

    Можеш да convert-неш терена е Editable Poly и да го промениш както искаш - включително и с булеви операции. Можеш и да се върнеш в кривите, който го изграждат и да ги промениш и тях - когато е селектиран обекта Terrain, в Modify panel-a в roll-out-a Parameters, в карето Operands селектирай краивата/кривите от които е генериран терена и те ще се добавят отдолу в стака с модификаторите. Когато ги селектираш там ще имаш достъп до елементите на линията (точки / сегменти) и променяйки тяхното положение терена ще се променя интерактивно.

  • Какво означава съкращението CV в Curve CV и каква е разликата между Curve и Curve CV?

    Betty:

    Какво означава съкращението CV в Curve CV и каква е разликата между Curve и Curve CV?

    Ивайло Искренов:

    Здравей, когато ви в режим Curve, имаш достъп до контролните точки от кривата от която започваш за създаването на фигурата, докато в решим Curve CV имаш достъп до точки, които не са част от кривата, а по скоро са ополо нея. Тези точки са грубо казана репрезентация на кривата, каквато щеше да бъде ако не беше заоблена. Тези точки образуват така нареченив Control Lattice или това е решетка около обекта с която може да се контролира формата.

  • Как мога да превърна editable poly или object обратно в линия, за да мога да създам NURB?

    Росена Екимова:

    Как мога да превърна editable poly или object обратно в линия, за да мога да създам NURB?

    Ивайло Искренов:

    Здравей, може да избереш някой loop от ръбове от него да направиш нова стартова линия с помощща на бутона Create shape from selection ->

  • Защо не мога да използвам панела NURBS

    Катя:

    След атачване на 3-те криви и натискане на десен бутон за конвертиване в NURBS програмата ми се затваря ? Някой имал ли е този проблем работя с 3Ds 2017

    Катя:

    След като правих многократни опити и четох коментарите, пронлемът ми е идентичен с този на Вероника Алексиева, която е коментирала по-горе и сте и отговорили като лично съобщение, моля за помощ, т.к. проблемът ми е от същото естество. :)

    Ивайло Искренов:

    Здрваей Катя, при Вероника до колкото си спомням проблема беше в разминаването на точки от линиите (но не съм сигурен) а при теб се затваря програмата, ако искаш изпрати ми файла да видим дали при мен ще е по същият начин.