конструктивна мрежа (grid)

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Това, за което остана да говорим при работа с "viewports" Е тази мрежа, която виждаме във всички работни пространства.
Тя се нарича "grid".
Този "grid" има за цел да ни ориентира, къде се намираме в пространството.
Начало на координатната система се приема място, където се пресичат ето тези две основни черни линии.
Положителната посока по "x" е от тази точка надясно.
Положителната посока по "y" е от тази точка навътре, в дълбочина.
И по "z", от тази точка нагоре.
В прозореца на перспектива, виждам и трите координати.
Докато в останалите изгледи в другите три прозореца, където виждам проекцията на телата.
Винаги виждам равнина, която е описана от координатите, по две от основните оси.
Винаги третата ос, сочи към мен Във всеки "viewport" има, в долният ляв ъгъл малко изображение на координатната система, която е текуща за съответния "viewport".
Единствената разлика в този "grid" в перспектива и в ортогоналните изгледи.
Е всъщност, че в перспектива този грид има крайни размери.
Докато в другите прозорци, когато приближаваме, или отдалечавам.
Всъщност се вижда, че този грид е безкраен.
Размера на този грид може да се зададе и това става, когато се кликне с десен бутон на някой от тези снап бутони.
Излиза ето това меню и третият табулатор е "home grid".
Това е размера на всяко квадратче, което се описва.
При вас може да е безразмерно, да не пишеш сантиметри.
За настройките на мерните единици, ще говорим по-късно.
На всеки 10 линии от грида, в ортогоналните излети следва една основна линия, която е с малко по-различен тон на сивото.
Тази цифра 7 показва големината на грида.
Тук долу виждам текущата големина на всеки квадрат от този грид.
Обръща внимание, че на някой от менютата В макс няма бутони за потвърждение, за отказ, окей или "cancel".
Това значи, че при всяко натискане на бутона "х".
Aвтоматично се прилагат промените, които сте направили в този прозорец.
Този грид е много полезен за постоянната ориентация в пространството.
Той може да бъде използван по-късно, когато стигнем до функциите снап.
Повечето от стандартните примитиви, по подразбиране се изграждат абсолютно точно върху този грид.
Виждате, че по координатата на "z" във "frontview", този бокс е на позиция 0.
Tози грид е виртуален и той на практика не взаимодейства по никакъв начин с обектите, които са в сцената.
Те могат да преминават свободно през него.
Той просто е един вид оказател, за това, къде се намират в работното пространство обектите.
Това, дали да се вижда този град или не, може да се контролира и с клавиша "g".
Моят съвет е като цяло да остане за момента този грид.
Ако по време на моделирането пречи, винаги можем временно да го скрием.
Другото, което ще забележите е този преливащ тон на сивото в перспектива.
В другите прозорци е равен тон на сивото.
В преспектива също може да го промените.
Това става от менюто "realistic", "viewport background", "solid color".
Аз лично предпочитам в перспектива да използвам градиентен цвят.
Създава чувството за по-дълбока перспектива.
А в другите ортогонални изгледи го оставям "solid color".

Тест за преминаване към следващия урок

 
В кой изглед конструктивният грид има крайни размери ?
Top
Front
Left
Perspective

Въпроси и отговори

  • Защо не мога да сваля урока?

    Anastasia:

    Нямам наличен файла с урок 5 тук, за да го сваля.

    Мария Балева:

    Здравей,

    В този случаи урока е по-скоро обяснителен и няма нужда отдопълнителен файл, за да се повтори. Във видеото се говори за Grid и  може да следиш обясненията от самото видео илиможе да  стартираш 3D max ще видиш Grid системата и да проследиш действиятаи обясненията на лектора.

    Николина:

    Моят макс е 2016. Как да активирам снап иконите нямам ги и на координатите X Y Z нямам жълтият правоъгълник?

    Ивайло Искренов:

    Здравей Николина, Можеш да активираш Snap от иконката с позиция 1 от прикаченото изображение, а за допълнителният toolbar със снаповете, кликни с десен бутон на празна част от Main tool bar-a и избери Snaps (позиция2)

    Николина:

    Благодаря Ивайло.Открих Snaps (с десен бутон на празна част от Main tool bar-a и избери Snaps).Вторият ми въпрос е че при мен не се получава кубчето в координатната система, което като натиснеш и влачеш местиш предмета, когато е селектиран.

    Ивайло Искренов:

    До колкото разбирам говориш за ViewCube ... по подразбиране е активен и се вижда във viewporta, но щом не го виждаш, вероятно инцидентно си натиснала Ctrl+Alt+V - ако това е възможно :) Със същата комбинация можеш да го върнеш, или избери от меню View ->ViewCube -> Show ViewCube. Само още едно важно пояснение - с него не завърташ обекта, който е селектиран, а завърташ изгледа към обекта, който е селектиран около неговата "отправна точка" (gizmo) - обекта си остава на същото място в пространствато. Ако нямаш селектиран обект, ще се завърти изгледа около началото на координатната система.

    Николина:

    Намерих отговора в следващите видеоуроци. Благодаря ти, харесват ми уроците.

  • Може ли малко помощ във връзка с Viewports

    Мирослав Стойков:

    Здравейте,
    Изглежда версията с която съм в момента е друга и не успявам да намеря Realistic там, където например е Wireframe. Нямам това плюсче в скобите в горните ъгли на viewport-овете и виждам единствено това, което съм показал на картинката от падащото меню.
    Днес започнах курса и към момента ми е интересно, но това ми съсипа няколко часа в търсене...
    С 3ds max 9 32bits съм, което нямам идея дали е сравнително нова версия или не :)
    Може ли да ме упътите?

    Мирослав Стойков

    Ивайло Искренов:

    Здравей, доста е вероятно проблема да е от версията която ползваш (не мога да проверя), но след тази версия са излезнали 9 нови версии. Но все пак, провери дали във Viewports имаш опцията Nitrous. Ако я имаш я избери - виж прикаченото изображение.

    Veronika:

    Здравейте.....аз имам един може би лесен въпрос,но не мога да му намеря отговора-как всъщност координатите xyz преминават от тънки линии ,както в началото на урока, в удебелени и по-ярко видими с жълт квадрат по средата?Моите стоят тънки дори след като натисна опцията select and move(което ми е неудобно за работа)?:)))

    Ивайло Искренов:

    Здравей,
    по принцип не съм променял големината на гизмото в Мах-а в който са записани уроците, така че би трябвало и при теб да е такава, но ако искаш, можеш да я промениш от Customize-Preferences-Gizmo (виж прикаченото изображение)

    Veronika:

    eeee супер...много благодаряяяя....проблемът всъщност е бил в настройките ми, главно с командата ON :))))thanksss :)