Стандартни светлини – Spot light

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео

Тест за преминаване към следващия урок

 
За светлината тип Spot light е вярно следното твърдение ?
тип сферична светлина, която свети във всички посоки
тя е насочена светлина, при която светлинните лъчи са успоредни
тя е насочена светлина, при която светлинните лъчи се разпространяват във вид на конус
тип сферична светлина, която може да бъде само тип “target”

Въпроси и отговори

  • Защо не ми се виждат светлините при рендериране?

    Георги Игнатов:

    Здравейте, искам сцената от предния модул да я направя нощно осветена. Настройките за Дневната система им зададох време 19 часа и  локализация за някакъв Канадски град ( не обърнах внимание на кой ако има значение де).  Скайлаит портала не съм пипал нищо. Картинката която е за бакграунд и махнах настройките за Self Ilumination за да не излъчва светлина.  Над камината добавих една греда с осем лампи-лунички по нея, създадени от примитив цилиндър. На луничките има добавен материал стъкло за да минава светлината през тях. За светлинен източник пробвах Target Spot и в момента е с mr Area Spot. Но и с двата източника не мога да получа никакъв резултат, при рендване не излъчват никаква светлина.  Свалих ги под гредата да не би материалът стъкло който съм направил да не пропуска светлина но и това не помага. Благодаря.

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    светлините в сцената всъщност светят, но интензитета им е много нисък. Виждам че използваш Multiplier=2, пробвай със стойност между 2 000 и 20 000. Когато осветлението е смесено - Standard and Photometric , интензитета на стандартните светлини се оказва доста нисък, защото фотометричните са базирани на реални излъчвания от реални осветителни тела.
    По принцип това осветление тип "луничка" се прави с IES осветление. (IES осветлението грубо може да го приемаш като "светлина с форма"). Намираш си от интернет един .ies файл на такава светлина, създаваш в Мах светлина-> фотометрична->Target light, и от полето Light Distribution (Type) сменяш от падащата кутия Uniform Spherical със Photometric Web и малко след това има бутон Choose file, където зареждаш твоя файл. Хубаво е да изрешеш и мястото за луничките в гредата.
    Antonina:

    Здравей, реших и аз да пробвам идеята с луничките, ies светлините се получиха. Пробвах обаче и да добавя лампион, в който сложих Target direct light. Направих доста проби с multiplier-a, но не светва никак. Също исках прозорците да отразяват стаята и почти да не се вижда навън, но с reflectivity 0.85 и transparency 0.09 все още няма никакъв ефект. Защо се получава това?

  • Защо не ''светва'' лампионът?

    Antonina:

    Здравей, реших и аз да пробвам идеята на Георги с луничките, ies светлините се получиха. Пробвах обаче и да добавя лампион, в който сложих Target direct light. Направих доста проби с multiplier-a, но не светва никак. Също исках прозорците да отразяват стаята и почти да не се вижда навън, но с reflectivity 0.85 и transparency 0.09 все още няма никакъв ефект. Защо се получава това?

    Георги :

    Здравей, Не знам как си създала лампиона. Ако е плътно тяло няма как да светне. светлината няма от къде да излезе. Сякаш и Target direct light не е най подходящата светлина за случая. Това е някаква насочена светлина подобна на лъч на фенерче и едва ли наподобява светлината на електрическа крушка от ежедневието. Може да погледнеш като вариант Омни или Фрии от Фотометрика. Но ако са поставени в плътно тяло няма да се получи желания ефект. Пробвай: Изтрий горния и долния полигон на лампиона и виж какво ще се получи, ако пак не става нищо изтегли светлината настрани, извън лампиона и така тествай, поне ще знаеш къде са грешките. За стъклото не мога да разбера, искате да плучите нещо като огледално стъкло ли? Защо не почнете от огледало и да му слагате прозрачност??? Не знам какво ще се получи но можете да опитате, друго не се сещам.

    Antonina:

    Това за огледалото е идея, ще пробвам, аз почнах от стъкло и исках да му добавя отразяващ ефект, като запазя част от прозрачността и изгледа навън. Лампионът пък е готов модел, отдолу е отворен и на визуализацията си беше със насочен надолу сноп светлина, затова пробвах с target direct. Ще пробвам други варианти извън лампиона наистина. Благодаря!

    Георги :

    Пробвай да си направиш някакъв твой лампион. Ако не се получава, използвай нещо от няколко елемента, колкото да има в сцената. Това дето си го намерила в нета, е направено вероятно с някакви съвсем други материали, които само пречат. Имай в предвид че сцената е с материал Ментал рей, и други материали едва ли са съвместими с нея. Това с прозореца няма да стане, няма и как да стане. Просто се нарушават природните закони. Няма как едно нещо хем да е огледало хем да е стъкло. Няма как. Пробвах в V-Ray не става. Всъщност става , но по малко по различен начин. Сцената която съм използвал е едно помещение с една маса и няколко гардероба които да могат да се отразяват от прозореца. За стъклото има създадени два материала които се смесват и поаредством карта или цвят казваш кой материал да се вижда повече или по малко от другия: Стъкло - с най елементарни настройки Хром - и за него нищо особено Тези двата материала ги смесвам в V-ray blend mtl (за менталрей не знам как ще се смесят) От цветното квадратче регулирам дали да е огледало на 100% или стъкло на 100% В случея сега е черно и е 100% стъкло. Ето го и огледално И някъде посредата

    Antonina:

    Имам предвид да се получи такъв ефект-да прозира пейзажът отвън, но и на места да отразява леко стаята: http://innstyleblog.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2013/05/andy-marshall-hotel-interior-salthouse-ipswich.jpg Както се получава при реалната интериорна фотография, твоята симулация ги комбинира някак, но не изглежда естествено :)

    Георги :

    Според мен няма никакъв проблем да се получи и този ефект. Щом черния цвят пропуска стъклото на цялата повърхност на прозореца а белият цвят пропуска хрома на цялата повърхност на прозореца и го прави огледален, защо не заредим грдиентно изображение, което ще пропуска светлината само в избраната част на стъклото. Аз си направих такова във Фотошоп Тази картинка се хваща и дърпа в Бленд материала и готово. Между другото ако ще използваш този метод за Ментал рей от материалите използвай Standart Blend Material Като цяло аз получих този резултат От цифрите в материала може да се настройва отражението, картата с градиента зависи каква ще се получи, и въобще зависи какво търсиш. Ако е като за показаната от теб картинка аз лично бих заложил на най обикновено стъкло. Но и Бленд материала става бързо.

    Antonina:

    Благодаря много за отделеното време, ще пробвам и така!:)

  • Защо рендерираното изображение е на петна?

    Valia_K:

    Здравейте, Създадох Vray светлини тип Plane с диаметър 6 мм, които да използвам като диодни светлини. Но когато са включени, цялото рендерирано изображение става на петна. Освен диодните светлини има и още една светлина от същия тип, но с размера на тавана на помещението. Ако изключа диодните светлини изображението е нормално. От какво се получава този дефект? На светлините промених само Multiplier и Temperature

    Valia_K:

    А така изглежда, когато светлината от тавана е изгасена.

    Ивайло Искренов:

    Здравей, направи моля те един screenshot на viewport-a да видим как са разположени светлините спрямо обекта. Когато стартираш рендера - през камерата ли се рендерира или от прозореца в перспектива?

    Valia_K:

    Рендерира се през камерата. Идеята е зад панела с изрязаните в него цветя, да има панел от плексиглас, през който да минава светлината от диодите. Диодите ще са най-отзад - зад плексигласа. Мислех си, че проблема може да е в материала, който създадох за плексиглас. Затова в празен файл направих само диодите и декоративния панел. Петната се появяват само когато диодите са включени, върху повърхностите, върху които има сложен материал. Ако няма материал (тествах с изчертаване на куб без никаква обработка) обектът е без петна.

    Ивайло Искренов:

    Здравей, за да накараме нещата да работят, първо предлагам да включим GI от рендер настройките. След това всички диодни светлини са обърнати - трябва да ги завъртим, да сочат към нас. Намали интензитета им от 100 на 10 и сложи отметка на Invisible в техните настройки. Изключи лампата на тавана за момента - съветвам те да не я ползваш, но ако я ползваш тя не трябва да е в една равнина с тавана - дръпни я 1см по-надоу. Вместо нея сложи реална лампа каквато ще бъде в помещението и източника вероятно ще е сфера - а не равнина. Намали shutter speed-a на камерата от 100 на 20, а ISO-то го направи 400 и вече трябва да светнат. Иначе като малка оптимизация - може да използваш една голяма правоъгълна светлина с която да симулираш в този случай диодното осветление, тъй като то се дифузира и без това и няма смисъл да имаш 200 малки светлинни източника.

    Valia_K:

    Благодаря, Ивайло. Получи се.