Дълбочина на фокуса (DOF)

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
За разлика от реалните физически камери, компютърно генерираните или CG камерите, по подразбиране след рендериране, това което виждаме е цялото изображение което е на фокус.
Цялатото изображение е ясно и нямаме никъде замъгленост.
Това нещо можем да го променим с настройките на камерата.
За целта аз съм сложил още една камера, през която ще погледна от този прозорец.
Тя е поставена по следният начин.
С тази насоченост и нейният поглед да бъде горе-долу на нивото на ето този елемент от шезлонга.
За да можем да постигнем този ефект на "Depth of Field", трябва в параметрите на камерата да сложим отметка на "Enable" в Multi-pass effects.
Oт падащото меню да не избираме "Depth of Field", ами "Depth of Field Mental Ray".
Tъй като този "Depth of field" е стандартният за "Skyline Render", трябва да изберем този за Mental Ray.
Също така от настройките на рендера, табулатора "Render", в "Camera effects" трябва да сложим отметка на enable в полето "Depth of Field".
Tози първата "Depth of Field" се контролира основно от това къде се намират таргета на камерата.
Всичко, което е в линията на таргета ще бъде на фокус и колкото по-далеч става толкова по размито ще бъде изображението.
Този ефект допълнително увеличава "Render Time".
Но когато активен прозореца на камерата, на която правим тези настройки, за ефекта, Това Preview e активно и виждам преди да рендерирам как ще се появи.
Силата на тази замъгленост се контролира от параметъра f-stop, който за стандартните физически камери е параметъра, който отговаря за първоначалната големина на отвора на блендата.
В случая с този параметър контролираме тази замъгленост, с която е в заден и в преден план пред и зад равнината на таргета на камерата за която прилагаме този ефект.
Колкото по-голямо число е толкова изображението е по-ясно в дълбочина, и колкото по-малка е тази стойност толкова по замъглено е изображението.
Виждам че в тази част в която се намира таргета остават ясна.
И при стойност от около 3,5 за тази ситуация след рендериране получаваме ето това изображение.
В която ясно виждам как тази част е останала на фокус, а задната не е.
Планият преход тук може да се види и по материала на хрома.
Колкото повече се отдалечава фокуса и от тергета на камерата, която е настроене горе-долу по средата на този обект, толкова повече извън фокус са обектите в изображението.
Този ефект в момента го използваме с екстремна стойност, само за да видим по-ясно действието му.
Но с по-малки стойности е добре да се използва, тъй като допринася за допълнителната реалистичност на изображението.

Тест за преминаване към следващия урок

 
Дълбочина на фокуса?
е ефект, който може да се постигне само с допълнителна обработка на изображението
е параметър на светлината тип Skylight
е ефект, който се получава с настройки на камерата и рендера
е модификатор

Въпроси и отговори

  • Защо се получава това?

    Nadezhda Stoyanova:

    Здравейте! Правя всичко както е описано в урока, но резултатът е този при каквато и да е стойност на fStop. Мисля си, че проблемът идва от новата камера, която създавам, защото когато дам Render отново се рендерира другата камера. Къде точно греша?

    Деян:

    защото ( f-Stop ) ти е много мала стойност около 1 а може и по мала 0,5

    Деян:

    опитай с този фаил който е прикачен тук и промени стойностите на ( f-Stop ) и ако отновно няма ефект тогава може да е до видеокартата и може да е нужно малко време да изчакаш докато се промени !

    Nadezhda Stoyanova:

    Здрасти! С прикачения файл всичко е ок, но като пробвам в различен файл не се получава колкото и да чакам и с нормална стойност за fStop. Благодаря за отговора :)

  • Как да селектирам едновременно и камерата в Top View и прозореца на камерата( поглед през камерата Camera02) долу в дясно?

    Betty:

    Как да селектирам едновременно и камерата в Top View и прозореца на камерата( поглед през камерата Camera02) долу в дясно? Когато селекрирам камерата в Top View е активен този прозорец, а ако избера прозореца с погледа през тази камера се маркира обект от него и се размаркира камерата и нямам достъп до параметрите ѝ, за да тествам опцията f-Stop и Preview.

    Ивайло Искренов:

    Има доста начини за това, единият е този който споменавам в урока "Вюпорти- допълнение" още в първи модул - селектиране на работният прозорец със средният бутон на мишката, което препоръчквам и в няколко следващи урока. Селектирай си камерата и кликни със средният бутон на мишката върху другият орозорец.

    Betty:

    Има ли друг начин освен този със средния бутон на мишката, защото аз не съм с мишка а с touch pad? :)

    Betty:

    Благодаря!