Допълнения към урока
Учебна програма 3ds Max за начинаещи
5. Текстури и материали

Как да използвате Bump параметъра за създаване на реалистични неравности

В този урок научавате как да добавяте реалистични неравности към повърхностите на вашите 3D модели чрез Bump параметъра в 3ds Max. Неравностите създават илюзия за релеф по повърхността, без да променят реалната геометрия на обекта, което значително повишава реализма на вашите визуализации.

Стъпки за добавяне на Bump ефект към материал

  1. Отворете Material Editor и стартирайте Active Shade за визуализация
  2. Подгответе черно-бяла карта, базирана на вашето Base Color изображение
  3. В материалния редактор, намерете слота Normal в секцията Maps
  4. Не поставяйте черно-бялата карта директно в Normal слота
  5. Вместо това, използвайте междинна карта 2D Bump:
    • Кликнете и плъзнете картата към материала
    • Изберете Normal от появилото се меню
    • Прикачете черно-бялата карта като Bump Map
  6. Регулирайте височината на Bump ефекта чрез параметъра Height в настройките на 2D Bump картата

Как работи Bump ефектът

  • Тъмните области на черно-бялата карта създават вдлъбнатини
  • Светлите области създават изпъкналости
  • Интензитетът на ефекта се контролира чрез Height параметъра (препоръчителни стойности между 1-3)
  • Bump ефектът работи най-добре, когато е съобразен с текстурата в Base Color слота

2D Bump - Междинна карта, която позволява използването на черно-бяла текстура за създаване на релеф Normal slot - Слот в Standard Surface Material, който контролира неравностите по повърхността Height - Параметър, контролиращ интензитета на Bump ефекта (по-високи стойности = по-изразен релеф)

Дискусия към урока