Допълнения към урока
Учебна програма 3ds Max за начинаещи
3. Основи на моделирането и Модификатори

Основни елементи на 3D обектите в 3ds Max

В основата на 3D моделирането стои разбирането на градивните елементи на обектите. За да манипулирате формата на 3D обект, първо трябва да го конвертирате в редактируем формат (Editable Poly) чрез десен бутон върху обекта и избор на "Convert to Editable Poly". След конвертиране, получавате достъп до пет основни елемента, които можете да селектирате и манипулирате:

  • Vertex (Точки) - пресечните точки между ръбовете, достъпни с клавиш 1
  • Edge (Ръбове) - линиите, които свързват точките, достъпни с клавиш 2
  • Border (Контур) - ръбовете, които очертават отвор в обекта, достъпни с клавиш 3
  • Polygon (Полигони) - затворени площи, ограничени от ръбове, достъпни с клавиш 4
  • Element (Елементи) - отделни завършени части от 3D обекта, достъпни с клавиш 5

Практически стъпки за работа с елементите на 3D обект

  1. Създайте стандартен обект (например Box) в работното пространство
  2. Селектирайте обекта и кликнете с десен бутон върху него
  3. Изберете "Convert to Editable Poly" от контекстното меню
  4. Използвайте клавишите 1-5 или бутоните в Modify панела, за да превключвате между различните нива на селекция
  5. Селектирайте желания елемент (точка, ръб, полигон и т.н.) в работното пространство
  6. Приложете трансформации (преместване, завъртане, скалиране) върху селектирания елемент
  7. Деселектирайте с повторно натискане на съответния клавиш или бутон

Полезни команди и функции

  • F4 - показва/скрива сегментите на обекта
  • Alt + W - превключва между цял екран и нормален изглед
  • 1 - селектира вертекси (точки)
  • 2 - селектира ръбове
  • 3 - селектира бордери (контури)
  • 4 - селектира полигони
  • 5 - селектира елементи
  • Delete - изтрива селектирания елемент

При моделирането е препоръчително да се използват предимно четириъгълни полигони и да се избягват N-Gon (полигони с повече от 4 страни) и триъгълници, особено когато по-късно ще се прилагат модификатори за заобляне.

Дискусия към урока