Допълнения към урока
Учебна програма 3ds Max за начинаещи
4. Светлини, камери и rendering

Основни контроли за навигиране на камерата в 3ds Max

В 3ds Max камерите имат специфични контроли за навигация, които ви позволяват прецизно да определите кадъра и перспективата. За разлика от стандартните изгледи, при работа с камера скролването не функционира, тъй като приближаването и отдалечаването се контролират чрез специални команди.

Ключови функции за управление на камерата

  • Фрейминг - определя рамката, която ще се вижда през камерата и ще се рендерира. Размерът на фрейма зависи от настройките за рендериране (в пиксели).

  • Safe Frames (Shift + F) - показва жълт контур, който визуализира точно какво ще бъде включено в крайния рендер. Това е изключително полезно за прецизно кадриране.

  • Основни команди за навигация:

    • Pan Camera (натискане на скрола и влачене) - премества едновременно камерата и нейния таргет, запазвайки ъгъла на гледане

    • Orbit Camera - завърта камерата около нейния таргет, променяйки ъгъла на гледане

    • Dolly Camera - приближава или отдалечава камерата по оста, свързваща я с таргета

Полезни техники за работа с камера

За по-ефективна работа с камери е препоръчително да използвате изглед с два прозореца - един през камерата и един в стандартен изглед (например отгоре). Това ви позволява да виждате едновременно какво ще се рендерира и как е позиционирана камерата в пространството.

Важно е да знаете, че по подразбиране камерите в 3ds Max рендерират всичко на фокус, тъй като ефектът Depth of Field не е активиран автоматично. Това може да се промени чрез допълнителни настройки на камерата.

Дискусия към урока