Допълнения към урока
Учебна програма 3ds Max за начинаещи
5. Текстури и материали

Основи на текстурирането на прости обекти в 3ds Max

В този урок научаваме как да прилагаме текстури върху прости геометрични обекти в 3ds Max. Ключът към успешното текстуриране е правилното задаване на координати за мапинг, което определя как изображението ще се разположи върху повърхността на обекта. За прости обекти като куб или сфера, модификаторът UVW Map предлага бързо и ефективно решение.

Стъпка по стъпка процес на текстуриране

  1. Създайте прост обект (например куб с размери 50x50x50)
  2. Отворете материалния редактор и създайте нов материал (може да използвате V-Ray, Arnold или стандартен материал)
  3. Добавете текстура към diffuse канала на материала
  4. Приложете материала върху обекта
  5. Ако текстурата не се визуализира правилно, добавете UVW Map модификатор към обекта
  6. Изберете подходящ тип мапинг според формата на обекта:
    • Box - за кубични обекти
    • Spherical - за сферични обекти
    • Planar - за плоски повърхности

Важни функции и настройки

  • UVW Map - модификатор за задаване на координати за текстуриране
  • Box mapping - проектира текстурата от всички страни на куба
  • Spherical mapping - подходящ за сферични обекти
  • Planar mapping - проектира текстурата в една равнина
  • U Tiling / V Tiling - контролира колко пъти текстурата се повтаря по съответната ос

Тайлинг (повторение) на текстурата може да се контролира от два източника: 1. От параметрите на UVW Map модификатора 2. От настройките на самата текстура в материалния редактор

Важно е да се отбележи, че примитивите в 3ds Max обикновено имат автоматично генерирани координати за мапинг, но при по-сложно моделиране или колапсване на обекта в Editable Poly, тези координати могат да се загубят и да се наложи ръчното им задаване чрез UVW Map.

Дискусия към урока