Допълнения към урока
Учебна програма 3ds Max за начинаещи
4. Светлини, камери и rendering

Основни типове светлини в 3ds Max

В този урок се разглеждат основните типове светлини в 3ds Max, които са ключови за реалистично осветяване на сцените. Най-важното е да разберете, че различните типове светлини създават различни ефекти на осветяване и сенки, като размерът на източника влияе върху мекотата на сенките.

Видове светлини и техните характеристики

  • Quad Light - най-често използваният тип светлина, която излъчва от правоъгълна повърхност. Създава по-меки сенки с размити граници, тъй като светлината идва от по-голяма площ.

  • Point Light - излъчва светлина от точка (малка сфера с определен радиус). Създава остри сенки, особено когато е с висок интензитет.

  • Spotlight - работи като прожектор, излъчвайки светлина в конусовидна форма към обектите.

  • Disk Light - подобна на Quad Light, но излъчва светлина от кръгла повърхност. Основната разлика се забелязва във формата на отраженията върху обектите, което е особено важно при продуктовата визуализация.

Ключови параметри за настройка

  • Exposure/Intensity - контролира силата на светлината, по-високите стойности правят сцената по-ярка
  • Light Type - определя формата на източника на светлина и съответно характера на осветяването
  • Size - размерът на светлинния източник влияе директно върху мекотата на сенките (по-голям източник = по-меки сенки)

Запомнете: колкото по-голям е източникът на светлина, толкова по-размита е сянката и по-плавно преминава към осветената част, което е ключово за постигане на реалистично осветление.