Работа с материал, заснет с повече камери

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
В съвременните продукции все по-често се снима с повече от една камера.
В последствие, за синхронизиране и редактиране на материала от отделните камери наричани в "Premiere pro" - "camera angles" са необходими специализирани инструменти.
Това видео е записано за целите на този урок с 3 камери.
Искам да ви покажа как "Premiere Pro" се справя с такъв тип работа.
Отварям "bin-media".
Вътре в него са файловете от трите камери от нашето начално видео.
Един аудио файл, записан от външен рекордер.
За да създадем мулти камера клип, селектираме файловете.
С десен бутон натискаме върху тях.
Намираме опцията "create multi-camera source sequence".
Натискаме върху нея.
Появява се менюто за създаване на "multicam" клип.
Натискаме OK.
Зареждаме мулти камера клипа в "source viewer".
Виждаме, че той е разделен на три части.
Това са трите наши камери.
Натискаме "play", за да чуем нашия синхронизиран "multicam" клип.
"аудио от файл" "аудио от файл" "аудио от файл" Виждаме, че нашите три камери са чудесно синхронизирани.
За да започнем да работим с този клип трябва да го поставим на "timeline".
Вече съм създал един "sequence", който е зареден.
Поставяме нашия "multicam" клип на "timeline".
Ето как изглежда вече поставения клип.
Един видео трак и четири аудио трака, които представляват трите микрофона от камерите и аудио файла.
Звукът от трите камери вече ни интересува, тъй като полезния звук е от аудио файла.
С копчето "mute track" изключваме трите трака.
Пускайки на "play" на "timeline", се вижда само едната камера.
Това е така, защото не сме включили "multicamera view" нашия "program" прозорец.
Това става от копчето за настройки на "program" монитора.
Oпцията "multi-camera".
Натискаме върху нея и ето какво се получава.
Ще разширя "multicam" монитор малко, за да виждаме по-добре.
Той се раздели на две половини.
В лявата част е "split screen" с трите камери, а в другата част монтираното "multicam" изображение.
В готовия ни монтаж стои само първа камера.
Това е така, защото тя е селектирана вижте жълтия "outline" около нея.
Той ни показва коя камера е селектирана в момента.
Има няколко начина да монтираме нашия "multicam" клип.
Най-лесния; връщаме се към начало, натискаме "play" бутона, с мишката избираме коя камера ще се вижда в момента.
Жълтия "outline" се превърна в червен, защото "Premiere pro" записва вече нашите превключвания като "edits".
"аудио от файл" "аудио от файл" "аудио от файл" В нашия "timeline" се получиха тези корекции.
Ето как нашето видео се раздели.
Зависимостта е от това къде сме превключили камерите.
Вече направихме нашия първи "multicam edit".
Ще ви покажа и други начини за постигане на този резултат.
Натискаме "undo".
Изчистваме промените от "timeline".
Ако за вас е некомфортен начинът, докато видеото е на "play" вие да превключвате камерите, има и по-спокоен начин за реализиране на промени.
Избираме с коя камера ще започнем.
Аз избирам в средния фронтален план.
Пускаме на "play".
"аудио от файл" "аудио от файл" "аудио от файл" "аудио от файл" Стопирам, където реша, че искам да има промяна.
Избирам "razer tool" и разделяме нашето видео.
Преминавам отново на "selection tool".
На новото парче превключваме към коя камера искаме да бъде.
Има и по-лесен начин за реализиране на промяна от спряло видео.
Не е нужно първо да разделяме видеото и след това да превключваме камерата.
Натискаме "command" в "MacOS" или "ctrl" при "PC".
С натискане на другата камера "Premiere pro" автоматично прави промяна.
В моята компютърна система това не работи и всеки път довежда "Premiere pro" до срив.
Исках да ви покажа този малко по-дълъг, но работещ начин.
Нека се върнем на нашия монтаж.
При "play", виждаме че вече сме направили промяна.
"аудио от файл" "аудио от файл" Ще направим още няколко бързи промени.
"аудио от файл" "аудио от файл" "аудио от файл" "аудио от файл" След като сме направили нашия "multicamera edit", трябва да го прецизираме.
Невинаги човек успява да създаде промяната на точното място, когато става въпрос за real-time превключване.
В "Premiere Pro" е дадена възможността да редактираме "multicamera" видеото, както се редактира всяко едно друго видео.
Избираме мястото, от което ще започва нашия монтаж.
Орязваме началото.
Избираме мястото където ще свърши нашия монтаж.
Орязваме и края.
Пускаме видеото.
"аудио от файл" "аудио от файл" Тук нашата промяна малко избързва.
Селектираме промяната и сменяме позиция ѝ.
Всичко е същото ако редактираме и с обикновено видео.
За финализиране на нашата промяна, в "Premierе pro" е предвидена опция, която се нарича "flatten".
Нейната функция е разпадането на "multicamera edit" на използваните клипове.
По този начин се облекчава системата, защото вече не се пускат всичките камери едновременно.
В монтажа остава само вече избраното видео.
Селектираме нашата промяна.
С десен бутон от менюто "multi-camera", избираме "flatten".
Клиповете смениха цвета си.
Те са обикновени клипове, а не "multicamera" клипове.
"multicam view" също се изключи.
Това е финалната фаза на нашия "multicamera" монтаж.

Въпроси и отговори

  • Как да ползваме два или три монитора при редактирането.

    Evgeni:

    Здравейте, вие полавате (поне) два монитора при редактирането. От къде да науча как да си разпределя работното поле върху два или три монитора за по-лесна работа.

    Радослав Георгиев:

    Ето ти едно предложение за монтаж на два монитора. Мониторите са ми с различни резолюции затова е тая разлика в размерите на прозорците. Това е от един късометражен филм, по който работя и поради многото материал и голямата нужда от организация, проджект прозореца е отделен в отделен прозорец. Три монитора не съм ползвал :) - ще ми се! Иначе си свободен да си подредиш елементите, както на теб ти е удобно - няма правилно или неправилно

    Evgeni:

    Благодаря! Схванах концепцията :-)

    Petko:

    https://www.facebook.com/PETKO1KAMI2/videos/764756423677170/ ето три монитора в едно изображение гледкат кът изтървани стана колко дена вече и файла не могат успори щот са чудят дали е истински запис на камера или е редактиран монтаж ! често демонтирам избрано видео в мрежата и ето успех все пак благодаря за уроците аз съм пъртнйор ма 3 сайта ,не ми е време да уча опции работя с 6 лицензирани софтуера включително и този с радост бих помогнал с каквото мога !

    Petko:

    https://youtu.be/j2iFuqiWK1U в този пък файл се случва нещо необичайно за сайт като този ,моля само с легален профил инфото е кодирано ! мелодия на мерлин изпълнител с авторски и забрана за всякакво копиране ,нооооо ефектът си е ефект и аудио и визуалният !

    Petko:

    на края се случи това https://www.youtube.com/watch?v=tnqcFC2qYhk да те решиха да ме допуснат до тяхният видеоредактор за да разберът какво всъщтност се случва ,как е възможно ? американски спортен фото модел да визира аудио на мелодия като тази сръбската та това не е нито изпълнителя нито пък подобно нещо е и как ! и пак не разбраха качих файловете от различните софтуери и сглобих един в реално тяхно време е да признавам трябва доста умения и труд за да редактираш подобна информация предложиха ,но не приех да ми се заплаща на посещение на файловете в сайтът им пъртниръм им !

    Petko:

    на края слисани решиха че си имат работа не с човек а снякаква машина или зловреден софтуер решиха да ми дадът домашно така за да са сигурни https://youtu.be/Tgk_63b-Mrw Автори на надписи (Български) petko petkov emiliya dimitrova че добре симилирам и възприемам звукът с образа и аудиото на този и още файлове на езикът който съм припознал като свой на регистрацията си там е добре казах да това е текста въпреки че има грешки в словореда аз пиша с много гершки в правописа първите седем филмът не е пуснат офицялно ще го публикуват само за кината в определени .......но имат вече субтитли на нашият език !

    Petko:

    в този файл пък ,освен че е редактиран на премиер има нещо не обичайно за сайта в който е публикуван качеството е нормално на производителността 1080р ноо https://vimeo.com/185131679 текст на два езика без да е дънгосан видеоматериала е нещо необичайно за Български потребители !обичайно те монтират текста в софтуерната видеообработка но тук не е така ня зимам про версия в него сайт качвам по нещо странно за български потребители там веднъж на няколко мецеца !

  • Как да архивирам проект като компактен файл

    Владимир Василев:

    Има ли възможност в Premiere да се запише проекта заедно с всички видове сорс, включени в него (видео, аудио, снимки и т.н.) като компактен файл, който може да бъде пренесен на друг компютър и директно да се отвори за работа? Например Pinnacle Studio позволява такъв архив

    Радослав Георгиев:

    Архивирането на проекти е нещо, което не съм разгледал в този курс, защото прецених, че рядко се използва от обикновения потребител, а и за да обърна повече внимание на други функции, които сметнах за по-важни, но с този въпрос Вие ми показвате, че съм сбъркал. Да, Премиер има такава възможност (отчасти). Когато селектирате проекта изберете от падащите менюта File => Project Manager

    Отваря се прозорец, от който вие може да конфигурирате по какъв начин да се архивира вашия проект.

    Като тук искам да уточня, че Премиер ще събере вашите файлове, като създаде проект, който е линкнат към новите файлове и всичко това ще бъда събрано в един фолдер. Точно затова написах в началото "отчасти", защото за да стане компактен файл, Вие ще трябва да го направите ръчно с някоя програма за архивиране, която ползвате. Няма такава автоматична опция.

    Владимир Василев:

    Благодаря много и за този изчерпателен отговор! Не е като в Pinnacle, но пак е нещо, особено когато са ползвани материали от различни фолдери и т.н. Поне може да се архивира фолдер, а не да се търсят отделните елементи по диска. Ще го пробвам веднага. Колкото и големи дискове да имате все не стигат и се запълват много бързо.

  • Възможно ли е да се експортира проект в MTS (M2TS) формат

    Владимир Василев:

    Много видео камери записват във формат MTS. Възможно ли е в Premiere да се запише готовия монтиран файл в същия формат (или M2TS, който се сочи като идентичен)? Колкото и да пробвах различните комбинации за експорт не открих такъв формат. Като изключим използването на външния софтуер MainConcept, който във версия 6 на Premiere се „имплантира” и се появява като избор на кодек. Моля Ви, за вашето мнение и съвет относно формата MP4, за да се запази идентичното качество на сорса във формат MTS.

    Радослав Георгиев:

    С този формат не съм работил, така че това, което Ви пиша е по-скоро теоретично, отколкото нещо което съм изпитал в работата. По принцип .mts файловете са транспортен стрийм с MPEG-2 компресия. Това може да се направи с Премиер и с малко старание от Ваша страна, но съществува възможност не всички настройки да могат да се пресъздадат, тъй като няма готов присет за това.

    Владимир Василев:

    Благодаря за изчерпателния отговор!

    Радослав Георгиев:
    1. От Export прозореца избирате като формат MPEG-2
    2. Отивате на таба Multiplexer
    3. От падащото меню избирате TS, което е съкращение от транспорт стрийм
    4. Виждате как се смени разширението на файла на m2t, което е същото като m2ts

    От видео и аудио табовете можете да конфигурирате другите настройки (битрейт например).

    За сравнение с mp4 мога да кажа, че при еднакъв битрейт mp4 дава много по качествено изображение от mts (като казвам mp4, тъй като той е контейнер и може да съдържа различни кодеци, имам предвид Н.264 кодека). друго негово предимство е поддръжката му на всички видове устройства, докато mts се поддържа само от специализирани софтуери. Единственото предимство на mts е правилното цвето предаване на компресирания материал, докато при мп4 се наблюдават леки промени в цвета спрямо сорсовия материал. Аз лично ползвам много мп4 и той е отличен формат за изпращане на файлове за ревю от клиенти. За финален експорт не бих се спрял на нито един от двата формата. Поздрави!

    Владимир Василев:

    Много благодаря!

  • Какъв друг начин има за забавяне на каданса на видео освен показаните в изложението

    Владимир Василев:

    Много внимателно изгледах няколко пъти урока за промяната на скоростта на видеото. Също така проиграх многократно с различни мои видеа възможностите. Но все пак те са до едно ниво и постигането на силно забавен каданс и запазване на качеството на картината не е постижимо. Моята камера, с която снимам дава възможност за ръчно промяна на скоростта на затвора от 1/50 до 1/8000. Правих експерименти в целия диапазон, но видеото си е с нормалната скорост. Четох в нета, че трябва да се обработи с външен плуг инс към Premiere. Ще съм Ви много благодарен за някаква помощ по въпроса.

    Радослав Георгиев:

    Промяната на скоростта на затвора (shutter speed) не е свързана с скоростта на видеото. Това е времето, което камерата експонира светлина върху сензора. Реалния ефект от промяната на тази скорост е, че при по висока скорост на затвора има по ниско размазване на бързо движещите се обекти. Най-добрия резултат при забавянето на движението в един кадър е, както добре сте се досетил, видеото да се снима с по-голям брой кадри в секунда (frames per second, fps, framerate - това са все термини които касаят това, но това е нещо различно от скоростта на затвора). Когато в последствие това видео с по-голям брой кадри се интерпретира по подходящ начин в Премиер, се получава естествено забавено видео, без артефакти и влошаване на качеството. Всички други методи за забавяне водят до влошаване на качеството малко или повече. Когато забавяме видео в Премиер имаме възможност да изберем различни методи на интерполация, за да подобрим изгледа на нашето видео. Вие можете да пробвате всеки един от тях какви резултати дава. В различни случаи - различен метод е за предпочитане. И все пак най-съвършеният (и най-бавният) от тях е Optical Flow, където се генерират изцяло нови кадри за да запълнят липсващата информация в забавеното видео. Иначе, като външен плъгин бих Ви препоръчал това: http://revisionfx.com/products/twixtor/ Не е много евтин, но ако това ще е вашата професия си заслужава. Във пъти е по-добър от вградения кадансер на Премиер. Поздрави и успех!

    Владимир Василев:

    Много благодаря за изчерпателния отговор! Още веднъж Ви благодаря за курса!

    Александър:

    Здравейте, аз съм с Premiere Pro CC 2015 и time interpolation го нямам в отметките никъде. В по-късните версии ли се появява?

    Радослав Георгиев:

    Premiere Pro CC 2015 има 3 версии. Optical flow интерполацията се появява от втората версия нататък (ноември 2015). Ако сте с първата - съжалявам :) Поздрави

    Willy Georgiev:

    Въпрос към Радослав Георгиев. На коя видео програма да се спра и да започна да я изучавам? Ще записвам може би видео уроци, рекламни музикални клипчета, , демо видео/аудио ... от тук идва и въпроса кой вид камера би била подходяща за видео и аудио като държа на хубавия звук, разбира се съоразяване с цената? Благодаря предварително