Създаване и преглед на монтажната времева линия (Timeline)

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Назад Алтернативен видео плеър
¿ Напред
Следваща стъпка в нашия монтаж, това е създаването на "sequence", т.
нар.
"timeline".
Това става в "project" прозореца.
Долу има малка икона, на която пише "new item".
Натискайки върху нея излизат опциите какво имаме възможност да създадем в този проектен прозорец.
Най-горе е опцията "sequence".
Натискаме върху нея и излиза менюто за създаване на "sequence".
В лявата част на това меню са наредени готови присети.
Най-долу има папка "custom", в която стоят създадени от вас присети.
Аз съм създал няколко.
Най-долу е името, как бихме искали да се казва нашия "timeline".
Присетите са полезни, когато имаме проект с точно установени параметри и искаме да създадем конкретен "timeline", който отговаря на тези параметри.
Когато искаме да създадем "timeline" със специфични за нас настройки, отиваме в следващия таб, който се казва "settings".
Тук вече програмата ни дава възможност да конфигурираме сами нашите настройки.
За нашия случай, "editing mode" ще сложим на "custom".
"Time base" е настройката, която определя колко кадъра в секунда, колко фрейма в секунда, ще бъдат възпроизвеждани.
За Европа стандарт е 25 фрейма/секунда.
Оставяме тази настройка на 25 fps.
"frame size" настройвам на 960 на 540.
"pixel aspect" е единица в нашия случай.
"fields" - няма да използваме.
Оттук нататък настройките отдолу, ги оставяме по подразбиране.
"Audio sample rate".
По-надолу има опции, "video previews".
Това е, в какъв формат да смята нашите "video previews".
Ще ги оставя в този формат.
Надолу виждаме още две опции.
Нашият "timeline", с какви настройки да бъде процесинга в него.
Първото се отнася за цвета.
Когато тази настройка е включена тя ни дава възможност максималната дълбочина на цвета, с която да работиме, тя 32-битов "floating point".
Съседната опция се отнася за "scale" и "resize" на изображението.
Когато тази опция е включена се включва по-качествен метод за преоразмеряване на изображението.
Ще оставим изключени тези две опции.
Те много бавят компютъра.
Винаги на финала при експортирането на нашето финално видео, те могат да бъдат включени.
Няма да ви занимавам с последната опция.
Тя се касае за използване на правилната математика при композитинг.
По подразбиране тя е включена и това е правилния начин, който трябва да оставим.
Натискаме ОК.
Потвърждаваме, че тези настройки за нас са добри и създаваме нашия "timeline".
Виждате в дясната част се отвори прозореца на "timeline".
Това означава, че "timeline" е създаден.
Има друг много лесен начин за създаване на "timeline", който да отговаря настройките на изходния материал, с който разполагаме.
Изтриваме този "timeline", за да видим и другия начин.
Влизаме в "медия", за да видиме нашите клипове.
Избираме клип от нашия изходен материал.
Хващаме го и го дърпаме върху иконката, с която преди малко създадохме нашия "timeline".
Пускайки го, вече "timeline" е създаден.
Виждате и клипа, който бяхме селектирали, е поставен като първи клип.
Влизайки в настройките, на този sequence.
От менюто "sequence" в "sequence settings" са неговите настройки, които и преди малко конфигурирахме.
Виждаме, че той е конфигуриран 960 x 540.
Всичките останали настройки са както ги настроихме преди малко.
Натискаме ОК.
Отново ще отворим нашия "bin" с изходния материал.
Ще селектираме няколко клипа с ще ги поставим на "timeline" с натискане и влачене.
Отдолу с плъзгача може да променим каква част от "timeline" да се вижда.
Какво представлява "timeline"? Всеки от клиповете, които поставихме на "timeline", е показан с една ивица.
Тя има определена дължина.
Вижте първия клип.
Най-отгоре се намира т.
нар.
"time ruler".
Това е на линия, на която вместо милиметри и сантиметри са отбелязани времената.
Вижте - първа секунда, втора секунда, трета секунда, четвърта секунда.
Ако се приближим още малко навътре, ще видим, че са показани не само секундите, но и отделните фреймове.
Всяка черта, при това приближение, вече ни показва един кадър.
Tук е пети фрейм.
10-ти, 15-ти и 20-ти кадър.
По тази линия виждаме, че първия наш клип е дълъг 23 кадъра.
Ето и следващия клип.
В "timeline" ние виждаме поредността на клиповете.
Ето това е 06-ти клип, идва след 03-ти клип.
Другото което виждаме е, че 06-ти клип е малко по-дълъг от 03-ти клип.
"timeline" ни носи визуално информация за подреждането и за дължината на нашите клипове.
Ще видим по-нататък, той носи още много други информации.
Това засега е най-важното.
Да добием представа какво представлява всъщност "timeline".
Друго важно за "timeline" е, че той е разделен на две части.
През средата минава една разделителна линия.
Горната част е отредена за видео траковете.
Там стоят видеата.
Долната част е отделена за аудио траковете.
Там стои аудиото.
Не може да сложим видео в аудио частта.
Нито пък може да сложим аудио във видео частта.
Когато слагаме видео с аудио той разделя видеото и аудиото.
Видеото поставя на видео трак; прилежащото му аудио - поставя на аудио трак.
Те са свързани, за да може да се знае че това аудио е прилежащо на съответното видео.
По този начин може когато редактираме, те да се редактират едновременно.
Друго важно нещо в "timeline" е концепцията за тракове.
Подредените клипове виждаме заемат един видео трак.
Една пътека, на която сме наредили нашите видео файлове.
Над нея има обособени още две такива пътеки.
Ние може да преместваме видеото и на друга видео пътека.
Аудиото - също.
Другата видео пътека ни е нужда по много причини.
Първата причина е от организационна гледна точка.
Да си представим, че ние монтираме документален филм.
На първия видео трак може да монтираме всички интервюта.
След което, на втория видео трак може да построим т.
нар.
видео покритие.
Т.
е.
това са кадри,
които илюстрират тези интервюта.
По този начин ние не унищожаваме долното видео.
По всяко време може да отворим дупка към него, от която да се вижда интервюирания човек.
Друг смисъл на траковете е, че те могат да бъдат използвани за т.
нар.
композитинг.
Видеата поставени едно на друго могат да си взаимодействат с различните методи на смесване да бъдат смесвани едно с друго.
Друго често срещано приложение е видеа снимани на зелен или син екран.
Те се поставят над техните "background".
След това, прилагайки им някои от ефектите за "key", отстраняваме зеления или синия екран.
По този начин нашия актьор остава върху "background", който му прилежи.
В долната част виждаме, че аудиото също е разделено на тракове.
Аудио миксинга работи с повече звуци едновременно.
Те се слагат на различни тракове, за да могат да звучат едновременно.
Тук може да използваме траковете с организационна цел.
Върху първи аудио трак може да слагаме синхронното аудио.
Върху втория аудио трак може да слагаме т.
нар.
"voiceover".
Това е постпродукционно озвучаване и записване на дикторски текстове.
На трети трак може да слагаме аудио ефекти.
Ако нашия проект е по-интензивен откъм ефекти, може да вземем за ефекти и два трака.
На 5-ти, например, може да слагаме музики.
"timeline" е основна структурна единица, върху която се случва голяма част от монтажа.
Затова неговото познаване за нашата последваща работа, е много важно.
Той има много повече функции от тези, които ви показах.
Ще ги разгледаме по-задълбочено в бъдещи уроци.
Сега беше важно да разгледаме основните от тях.

Тест за преминаване към следващия урок

 
Каква визуална информация ни представя таймлайна по своята дължина?
Дължината на монтирания материал.
Силата на аудио сигнала.
Разделителната способност на изходния материал.

Въпроси и отговори

  • Как мога да ги добавя опции, които липсват в моят Adobe Premiere Pro?

    Теодора Петрова:

    Здравейте,

    аз съм нова в Аула, но съм изключително доволна от курсовете. Все пак имам няколко въпроси. В момента съм на курс "създаване и преглед на монтажната времева линия (Timeline)", минута 9:55. Първо: казвате, че има няколко видео пътеки и че има различни причини за това. 1. от организационна гледна точка в случай, че правим документален филм и можем да направим дупка към видеото така че да се вижда и интевюирания човек. Моят въпрос е как точно се прави това? 
    Второ: после показвате как може траковете да се използват за композитинг чрез бутона "Opacity" и отдолу има опция кругче или квадратче "create elipse mask".Както и по-надолу има функцията "crop". моят въпрос е : аз нямам тези опции и функции? Как мога да ги добавя или къде мога да ги намеря? Работя с Windows 7,последна версия Adobe Premiere Pro CC.
      
    Благодаря предварително,
    Теодора Петрова


    Радослав Георгиев:

    Здравейте,


    Тъй като въпросът Ви изисква по-обширен отговор, записах за Вас това видео: https://youtu.be/n78o67Divoc

    Надявам се това да отговаря на Вашият въпрос.

    Поздрави
  • Как да разбера кой видео ефект за какво е ?

    Shakir:

    Здравейте от скоро съм в aula.bg и от скоро работя с тази програма искам да попитам как мога да разбера кой видео ефект какво прави.

    Радослав Георгиев:

    Здравейте, ето един линк, на който може да получите информация за това, какво представлява всеки ефект https://helpx.adobe.com/premiere-pro/using/video-effects-transitions.html Начина по който са подредени ефектите в групи също може да Ви е от помощ, тъй като имената на групите са описателни за това какъв вид са ефектите, които съдържат. Зная, че ефектите са много, в курса са застъпени най-използваните. За мен най-добрия начин за научаване на ефектите си остава изпробването им в процеса на работа. Поздрави и успех с курса

    Захари   Даскалов:

    Ефектът затова е ефект за да се види и възприеме осезателно. Да се почуства въздействието му. И аз бих приел метода "проби-грешка".

  • Как да създам Custom Preset?

    Татяна Петрова:

    Здравейте,

    в Sequence Presets нямам Custom Preset и не мога да намеря опция за създаване. С Premiere Pro CC 2015 съм. Също така се опитвам да отворя проекта прикачен към урока, но ми казва, че има липсващи медии. Първо излиза съобщение, че проектът ще бъде конвертиран, защото е бил запазен с предишна версия, след това излиза съобщение за Missing Renderer и накрая излиза списък с липсващите медии ( за всички клипове).

    Надявам се да ми помогнете. Благодаря предварително!

    Поздрави, Таня

    Радослав Георгиев:

    Здравейте, За създаване на Custom Preset вижте скриншота, който съм прикачил.

    1. От менюто, което се отваря при натискане на New Sequence се избира втория таб - Settings.

    2. от различните опции се конфигурират настройките, нужни за нашия Custom Preset.

    3. От бутона Save Preset се записва пресета под нужното ни име.

    За липсващите медии - отидете на урок 1 от същия модул и свалете медиите горе - ляво. След това следвайте стъпките за релинк описани като текст под урок 1.

    Съобщението, че проектът е от прдишна версия и трябва да бъде конвертиран е нормално, защото по времето, когато е изработен курса, версията на програмата е по-ранна от актуалната в момента. Това не е грешка и след потвърждение проекта би трябвало да се отвори без проблеми.

    Поздрави и успех

    Татяна Петрова:

    Много благодаря!

    Ivan Mirev:

    Здравейте! С коя версия на Premiere Pro преподавате курса, г-н Георгиев? Благодаря....

    Радослав Георгиев:

    Версията е 9.0.0 първата от Premiere CC 2015, по това време беше най-актуалната :)

  • Какво точно представляват  Pixel Aspect Ratio, Fields и Display Format и кога ги променяме ? 

    Тихомира Крумова:

    Здравейте, Моля, разяснете, за какво точно служи Pixel Aspect Ratio , Fields и Display Format ? Благодаря ви !

    Rosen Georgiev:

    Здравейте! Мисля, че това клипче може да ви помогне за отговора на вашия въпрос за pixel aspect ratio - https://www.youtube.com/watch?v=SEgIvRBlHIo. Pixel aspect ratio - пропорция определя съотношението ширина и височина. Рамките за видео и неподвижни изображения имат съотношение на рамката. Пикселите, които съставят рамката, имат съотношение на пиксела (понякога наричано PAR). Когато се създаде проект в Premiere Pro, вие задавате аспекта на рамката и пикселите.

    Росен Георгиев Томов:

    Здравейте! Мисля, че това клипче може да ви помогне за отговора на вашия въпрос за pixel aspect ratio - https://www.youtube.com/watch?v=SEgIvRBlHIo. Pixel aspect ratio - пропорция определя съотношението ширина и височина. Рамките за видео и неподвижни изображения имат съотношение на рамката. Пикселите, които съставят рамката, имат съотношение на пиксела (понякога наричано PAR). Когато се създаде проект в Premiere Pro, вие задавате аспекта на рамката и пикселите.

  • Защо видео и аудио не са свързани?

    Станимир Петров:

    Здравейте, с версия Premiere Pro 2020 съм и при мен не се получава топчно това, което се описва в урока относно свързаността на видео и аудио (след 8:50) Когато сложа кадър от project или source двата трака - за аудио и видео се заемат, но когато преместя видеото, аудиото си остава на същото място. Единствения вариант който работи е е да маркирам видеото и аудиото със shift и единствено тогава мога да ги местя в синхрон. Има ли друг начин да се останат свързани?

    Станимир Петров:

    Ако някой има същия проблем като мен, ето отговор в Adobe Support: https://community.adobe.com/t5/premiere-pro/video-and-audio-not-linked-in-timeline/td-p/9925122?page=1

  • Защо 

    Albena:

    в менюто на Codec не ми излиза Audio Samples. Имам версиа Adobe PP CC2018