Регулиране на нивото на звука с "Normalize" и "Amplify"

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Когато работим със звукови файлове от съществено значение е и тяхното качество.
Но не бива да пропускаме и друга подробност.
А именно нивото на звука в тях.
Нека заредим файла от миналата седмица, който създадохме заедно - "reklama raboten.
wav".
Ето тук графиката, с която вече започнахме да свикваме.
Това е ниско ниво, тук има по-висок пик.
В дясно можем да видим линията, която ни помага да се ориентираме.
-6 децибела, тук -15 децибела.
Като цяло в звуковият бизнес има доста спорове, кои са оптималните височини за качествен звук.
И къде динамиката е най-добра? Някои студиа и телевизии работят на -12 децибела.
На други места при запис, особено във видео, камери може да срещнете.
Пик на -6 децибела.
За целта на нашите упражнения ще се придържаме към максималното за дигиталният звук.
То е 0 децибела.
В графиката, която имаме вдясно на нивата, със задържане на мишката отгоре и скролване нагоре и надолу, можем да увеличим графиката и да намалим.
В зависимост от това, какво ни е нужно да виждаме.
В случая искам нулата да бъде видима.
Тя при стандартно увеличение се явява точно до края на видимата част на всеки канал.
Ако видите, сега за демонстрация ще усиля.
Ако видите файл, в който тези пикчета не са естествено висящи в графиката, а са така отрязани.
Обикновено това е препържване или избиване на звука.
Който не може да бъде използван като качествен.
Той е смачкан, бръжди.
Това общо взето е неспасяем случай, но в нашият пример, с "ctrl+z" е коригирано така да се каже.
Когато с мишката в дясно увеличите графиката или намалите, за да се вижда, това не бива да ви притеснява.
С отварянето на следващият файл ще бъде занулено.
Новата отново ще дойде тук.
Дори да забравите графиката така, сега ще ви покажа С десен клик затварям файла.
И го отварям наново.
След като отворим файла наново, програмата връща обратно, по подразбиране до нула децибела.
В границите на видимата част на канала.
Отново можем да си върнем, както ни е удобно.
Идеята е, че не можем да се подведем забравяйки, че сме внесли корекция тук.
Зареждайки друг файл да се подведем, че той е по-тихи и да тръгнем да работим върху него.
Без да обърне внимание на нивото долу в "level" метъра.
Ето сега завъртам така, че нулата да е тук, за да бъде по-видимо.
Искам да ви покажа функцията "normalize".
"effects, amplitude and compression, normalize".
От тук можем да зададем нивото, до което да се променят пиковете.
Казвам променят, защото ако са по-тихи, те ще бъдат увеличени до нивото, което зададем.
Ако пък преминава това ниво, програмата ще ги върне надолу до зададеното от нас.
Tук можем да използваме проценти, а можем да използваме и директно децибели.
Аз предпочитам в случая децибелите.
Като приемем, че нулата е горна граница.
Хубаво е да не сме точно на нея а да бъдем по-прецизни, слагайки -0,1 като пик.
Потвърждавам.
Тук отдолу виждаме настройка за каналите, които да бъдат еднакво нормализирани.
Ако имаме повече в левия канал, а в десния по-малко се взима предвид левия и десния го следва процентно.
Потвърждавам тук.
Не видяхме някаква много драстична промяна.
Защо се получава това? Ами да, тук имаме високи нива, може би това тук в началото.
Които отговарят на подадените от нас критерии.
Този пик тук е основният.
Ще увелича тук и ще намаля само него, за да ви демонстрирам.
Защото дефакто заради този пик, целия останал звук остава доста по-тих.
Сега ще намаля само него и ще върна на целия файл.
Нека да повторим командата.
Окей.
Сега виждаме драстична промяна.
Можем да изберем и по обратният начин.
Само ниските части от файла, игнорираме високите, избираме този пасаж.
И повтаряме ефекта.
За такива операции, в които ни се налага често да повтаряме един и същ ефект, можем да използваме в меню "edit".
Както оттук можем да върна назад.
Можем и да повторим последната команда.
С клавишна комбинация "ctrl+r".
Отново излиза прозореца, от който потвърждавам.
Ето сега имаме и тази част от нашият файл.
Нормализирана към нула.
Тези операции може да използвате и от меню "favorites", където "normalize to -0,1 dB" го има въведено.
Също така до -3 децибела.
Сега върнахме файла до -3 dB.
А също бих искал да ви покажа, освен това усилване и намаляване, което можем да правим във всеки момент от този потенциометър.
Тази корекция можем да наложим и от "effects, amplitude and compression, amplify".
Oт тук можем да коригираме силата на звука.
Pредимството, което имаме e, че левия и десния канал могат да бъдат с различна сила.
Като можем да правим същото и с този потенциометър.
Но трябва да правим селекция всеки път за каналите.
Отделно ако често правим една и съща корекция, можем да я запазим като пресет.
И да разчитаме на нея, вместо на ръка всеки път да коригираме.
Сега вече знаете, как да коригирате височината на вашият файл.
До необходимите децибели.

 

Забележка

Използвайки "Normalize", запазваме пропорцията на нивата вътре в клипа, като равняваме най-високата му част към зададените от нас критерии (% или dB).

Тест за преминаване към следващия урок

 
Кое е най-високото ниво, до което можем да увеличим амплитудата, без да "мачкаме" звука?
-12dB
-6dB
-3dB
-0.1dB