Допълнения към урока
Учебна програма Интериорен дизайн в Scandi стил
5. Осветление и камери

Осветление с HDRI изображения в 3ds Max

В този урок се разглежда как да използвате HDRI (High Dynamic Range Image) изображения за създаване на реалистично осветление в интериорни сцени чрез IBL (Image Based Lighting) техника. HDRI осветлението е мощен инструмент, който позволява постигане на естествени светлинни ефекти с минимални настройки.

Как да изберете подходящо HDRI изображение

При избора на HDRI изображение за осветление трябва да обърнете внимание на:

  • Размер и концентрация на светлинния източник - колкото по-малък и концентриран е източникът, толкова по-остри ще бъдат сенките; при липса на ясен източник сенките ще бъдат меки и размити
  • Положение на хоризонта - най-добре е хоризонтът да бъде по средата на изображението за правилно сферично мапиране
  • Позиция на слънцето - оптимално е слънцето да бъде на около 45° над хоризонта, за да се получат добре разпространени сенки

Стъпки за настройка на HDRI осветление

  1. Създайте светлинен източник от тип Dome Light (позицията му в сцената не е от значение)
  2. В Material Editor създайте нова карта от тип V-Ray HDRI
  3. Изберете вашето HDRI изображение и задайте го като текстура на Dome Light
  4. Променете Mapping Type на Spherical за правилно мапиране
  5. Активирайте опцията Invisible за Dome Light, ако не искате да се вижда като фон
  6. Настройте интензитета на светлината според нуждите
  7. Балансирайте експозицията на камерата (стартови стойности между 8 и 12)
  8. За премахване на цветни оттенъци използвайте опцията Intensity as Gray в RGB Output настройките на HDRI картата
  9. За контрол над изгорелите части използвайте Color Mapping настройките (Burn Value около 0.5 и Clamp Output на 3)
  10. За промяна на посоката на светлината активирайте Locked Texture Icon и завъртете Dome Light

Полезни настройки и команди

  • Dome Light - създава куполна светлина, която обхваща цялата сцена
  • V-Ray HDRI - тип карта за използване на HDR изображения
  • Spherical - тип на мапинг, подходящ за сферични HDRI изображения
  • Invisible - опция, която прави Dome Light невидим като фон
  • Locked Texture Icon - позволява промяна на посоката на светлината чрез завъртане на Dome Light
  • Intensity as Gray - премахва цветните оттенъци от HDRI осветлението
  • Color Mapping - настройки за контрол на изгорелите части на изображението

Дискусия към урока

Въпроси
Отговори