Безплатно! Онлайн събитие: 13 грешки с Photoshop Регистрация тук.
Осветление с HDRI
Осветление с HDRI изображения в 3ds Max
В този урок се разглежда как да използвате HDRI (High Dynamic Range Image) изображения за създаване на реалистично осветление в интериорни сцени чрез IBL (Image Based Lighting) техника. HDRI осветлението е мощен инструмент, който позволява постигане на естествени светлинни ефекти с минимални настройки.
Как да изберете подходящо HDRI изображение
При избора на HDRI изображение за осветление трябва да обърнете внимание на:
- Размер и концентрация на светлинния източник - колкото по-малък и концентриран е източникът, толкова по-остри ще бъдат сенките; при липса на ясен източник сенките ще бъдат меки и размити
- Положение на хоризонта - най-добре е хоризонтът да бъде по средата на изображението за правилно сферично мапиране
- Позиция на слънцето - оптимално е слънцето да бъде на около 45° над хоризонта, за да се получат добре разпространени сенки
Стъпки за настройка на HDRI осветление
- Създайте светлинен източник от тип
Dome Light
(позицията му в сцената не е от значение) - В Material Editor създайте нова карта от тип
V-Ray HDRI
- Изберете вашето HDRI изображение и задайте го като текстура на Dome Light
- Променете Mapping Type на
Spherical
за правилно мапиране - Активирайте опцията
Invisible
за Dome Light, ако не искате да се вижда като фон - Настройте интензитета на светлината според нуждите
- Балансирайте експозицията на камерата (стартови стойности между 8 и 12)
- За премахване на цветни оттенъци използвайте опцията
Intensity as Gray
в RGB Output настройките на HDRI картата - За контрол над изгорелите части използвайте Color Mapping настройките (Burn Value около 0.5 и Clamp Output на 3)
- За промяна на посоката на светлината активирайте
Locked Texture Icon
и завъртете Dome Light
Полезни настройки и команди
Dome Light
- създава куполна светлина, която обхваща цялата сценаV-Ray HDRI
- тип карта за използване на HDR изображенияSpherical
- тип на мапинг, подходящ за сферични HDRI изображенияInvisible
- опция, която прави Dome Light невидим като фонLocked Texture Icon
- позволява промяна на посоката на светлината чрез завъртане на Dome LightIntensity as Gray
- премахва цветните оттенъци от HDRI осветлениетоColor Mapping
- настройки за контрол на изгорелите части на изображението