Настройки на камерата
Ключови настройки на камерата в 3ds Max
В този урок се разглеждат основните настройки на физическата камера в 3ds Max, които са от критично значение за постигане на реалистично осветление в интериорния дизайн. Най-важното, което трябва да запомните, е че цялата осветеност на изображението може да се контролира чрез един параметър - Exposure Value, а ефектът на дълбочина на полето (Depth of Field) се управлява чрез F-number (Aperture).
Основни параметри на камерата
Трите основни параметъра, които определят експозицията на камерата, са:
- Aperture (F-number) - контролира количеството светлина, което преминава през блендата. По подразбиране е 8, което е добра начална стойност. Този параметър също контролира Depth of Field (дълбочина на полето).
- Shutter Speed - скоростта на затвора, измерва се във време. За интериорни сцени добри начални стойности са между 1/20 и 1/100 от секундата.
- ISO - в реалните камери влияе върху цветния шум, но във виртуалните камери просто участва в изчислението на общата експозиция.
Тези три параметъра са взаимосвързани и заедно определят Exposure Value (EV) - общата осветеност на изображението.
Практически подход за настройка на камерата
За по-лесно управление на осветеността:
- Използвайте опцията Target Exposure Value вместо ISO
- Настройте Exposure Value между 8 и 12 за дневно осветяване на интериор (10 е добра средна стойност)
- Оставете Aperture на 8 (по подразбиране)
- Задайте Shutter Speed около 1/50 от секундата
За активиране на ефекта Depth of Field:
- Поставете отметка на Depth of Field в настройките на камерата
- Регулирайте F-number (Aperture):
- По-малки стойности (напр. 2) = по-силно размазване на обектите извън фокус
- По-големи стойности (напр. 8) = по-малко размазване
Полезни инструменти
За изчисляване на взаимовръзката между параметрите на камерата можете да използвате специални калкулатори за експозиция, чиито линкове са предоставени към урока. Тези инструменти помагат да разберете как промяната на един параметър влияе върху останалите.