Допълнения към урока
Учебна програма Интериорен дизайн в Scandi стил
3. Материали

Ключови техники за работа с материали за стени в 3ds Max

В този урок се разглеждат важни техники за прилагане на материали към стени в скандинавски интериор. Основният фокус е върху създаването на мулти-материали с различни текстури и оптимизацията на работния процес чрез използване на ID-та и инстанси на текстурите.

Стъпка по стъпка процес за прилагане на материали към стени

  1. Импортирайте готовия материал от друга сцена чрез:

    • Копирайте обект с приложения материал (Copy Object to File)
    • Поставете го в основната сцена (Paste Objects from File)
    • Извлечете материала в Material Editor и изтрийте временния обект
  2. Подгответе двата варианта на материала за стени:

    • Преименувайте първия материал (светъл вариант)
    • Копирайте го и създайте втори материал (тъмносив вариант)
    • Сменете дифузната текстура на втория материал
  3. Оптимизирайте използването на текстури:

    • Използвайте инстанси на картите, където е възможно, за да спестите RAM памет
  4. Разделете геометрията по ID-та:

    • Натиснете F4 за да виждате контурите на ръбовете
    • Изберете всички полигони (Ctrl+A) и задайте ID1 за светлите стени
    • Селектирайте полигоните за тъмните стени и задайте ID2
  5. Създайте Multi/Sub-Object материал:

    • Поставете светлия материал в слот ID1
    • Поставете тъмния материал в слот ID2
    • Приложете Multi/Sub-Object материала върху цялото помещение
  6. Приложете правилен mapping към всички повърхности:

    • Добавете UVW Map модификатор от тип Box с размер 100x100x100
    • Копирайте и приложете като инстанс към всички повърхности (таван, под, стени)

Полезни команди и функции

  • F4 - Превключва видимостта на ръбовете в сцената
  • Alt+Q - Изолира селектираните обекти за по-лесна работа
  • Ctrl+A - Селектира всички полигони в режим на полигонна селекция
  • Copy Object to File / Paste Objects from File - Команди за трансфер на обекти между сцени
  • UVW Map - Модификатор за задаване на координати за текстуриране
  • Multi/Sub-Object - Тип материал, позволяващ прилагане на различни материали според ID-та

Практическа задача

Създайте интериор с две различни текстури за стени, като използвате техниката с Multi/Sub-Object материал. Експериментирайте с различни комбинации от светли и тъмни стени, за да постигнете балансиран скандинавски интериор. Не забравяйте да оптимизирате използването на текстури чрез инстанси.

Дискусия към урока