Основен проект по време на курса

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео

Тест за преминаване към следващия урок

 
Кое правило НЕ е необходимо да се спазва при избор на име на сайта?
Адресът да няма букви като: Я, Щ, Ю, Й, Ъ, Ж
Името да има директен аналог на латиница и да не може да се сбърка
Да бъде с разширение .bg или .com
Името да не съдържа минус или тире
Адресът да е подобие на известен сайт и да се бъркат двете имена

Въпроси и отговори

  • Защо да не използваме тире (-) в името на домейна

    Кристиана Лазарова:

    При избора на домейн, освен че тирето не изглежда професионално (само за хората, които разработват сайтове), има ли и други недостатъци при използването му? Лично мнение - за обикновените посетители е по-лесно да прочетат името с тире, когато е съставено от 2 думи, така че наистина ми е интересно тирето какви други негативи носи и оказва ли влияние върху индексацията на сайта?

    Грациела Георгиева:

    Здравей, Преди доста време имаше значение за Google дали домейнът ще съдържа тирета или не. Сега ситуацията не е такава. Дори преди се е препоръчвало домейните да съдържат тирета като разделител на думите, за да се адресират по-добре от търсачките. Един от негативите обаче, ако изобщо може да се сметне за такъв, е проблемът с марката и логото. Ако искаш да наложиш марка на пазара или да направиш лого на фирмата си, би било малко неприятно при домейн с тирета. Един вариант е да пропуснеш тиретата, но когато хората веднъж свържат и асоциират дадено лого и марка с определена компания, то има голям шанс да изписват грешно домейна на сайта след това. Ако пък запазиш тирето, то в логото и всякакви рекламни материали няма да стои толкова добре. Действително хората по-лесно прочитат домейна, ако има тире, но при произнасяне на адреса и споделянето му устно, ще е доста трудно да обяснят къде има тире, затова често се заменят домейни от вида your-name с yourDASHname.

    Jullian Angelov:

    Използването на долна черта в името на домейна обаче според мен е нежелателно. Причината - че в последните 3-4 години силно нарастна дялът на мобилните устройства. По ценови причини поне у нас (откъдето обикновено очакваме посетителите на сайта си) се купуват главно мобилни устройства с Android. В повечето, ако не и във всички популярни виртуални клавиатури за Android долната черта е неудобна за намиране. А нивото на подготвеност на мнозина от потребителите е такова, че те на практика не могат да я намерят и впишат, ако се наложи да се въвежда линка ръчно. Ако долната черта е част от линк за кликане или избране на мобилно устройство, това не би създало проблеми, но в изписването на бренд-марка-лого които е логично да бъдат изписани и на визитки - да. По същата причина (макар че вече не е по темата) използването на долна черта в потребителските имена и паролите също може да затрудни и опитен потребител, ако използва мобилно устр-во. При браузърите за Windows според настройките им по подразбиране обикновено линковете са подчертани и невинаги долната черта се вижда ясно.

    Димитър:

    Освен самият урок вашите коментари бяха много добри. Благодаря Ви

  • Как да работя със сайт, който има HTML кодове

    Веселина Славчева:

    Бих желала да работя по моя сайт, който го е правил нает специалист. Тъй като не съм доволна от подръжката реших аз да мога да работя с него. Може ли кодовете да се изчистят и да продължа с работата по сайта?

    Грациела Георгиева:

    Здравей,
    Всеки сайт е изграден с помощта на HTML и CSS. При Wordpress обаче е направен интерфейс, чрез който потребителите да могат да извършват промени по дадени елементи с цел различна визуализация и то без да виждат кода или поне да е съвсем малка част от него. Имаш няколко варианта:
    Ако виждаш HTML кода в браузъра при зареждане на твоя сайт в браузър, то това, което можеш да направиш, е да провериш дали някоя скоба на някой HTML таг не е отворена.
    Ако виждаш обаче HTML тагове и код, не в браузър, а в самия Wordpress интерфейс, то това може да се дължи на допълнително добавени от специалиста тагове. При тяхното изтриване обаче можеш да премахнеш доста елементи или стилизация на такива.
    Третият вариант е да си отворила "текстовия редактор", който показва и съдържанието и HTML-a.
    Моят съвет е да прикачин един printscreen с нещата, които те притесняват, за да дадем съвети. :)

    Веселина Славчева:

    Благодаря! Тъй като все още съм много „зелена“, нека първо да се ориентирам в целия речник и след това точна ще задам въпроса си. Много благодаря!

  • Може ли да допълня нещо

    Юлия Иванова:

    Буквата "Ц" също спада към тези, които е добре да се избягват, защото може да се изпише на латиница като "с", "ts", "tz". Това е и една критика към Иван Цукев :) защото Здравец на латиница: "zdravec", англоговорящите ще го произнасят като "здравек".

    Jullian Angelov:

    Въпрос на стил на използването на транскрипция. Всъщност преди около 15 години имаше опит на мин. Николай Василев да въведе унифицирана таблица за транскрибирането на звуците, понеже подобни аномалии стават и с имената на селищата и улиците, но не знам дали това се използва реално.

    Юлия Иванова:

    Да, има официална транскрипция на кирилицата. Използва се от полицията например за лични и официани документи и т.н.

    Mariyan:

    транслитерация ;)

  • Кое да се предпочете- транслитерация или превод на името?

    Елена Захова:

    Здравейте, ако сайта е например за дейност, свързана с книгите, какви предимства и недостатъци може да има, при избор на името на сайта? дали да е "knigite"; дали е "thebooks"? И как стои въпроса с името при сайтове, които имат опция за избор/смяна на езика, при разглеждане?

    Mary:

    Според мен и двата варианта са добри, но изборът зависи от хората, за които е предназначен сайта Ви. Ако е само за България, първият вариант е по-подходящ.

    Елена Захова:

    Да, благодаря, и аз предполагах, че определяща би трябвало да е аудиторията. Но тъй като не съм наясно със търсенето в Гугъл, се опасявам дали този вариант не води до някакви ограничения.

  • Svetla:

    Само името на домейна може да е на кирилица. Разширението трябва да се изписва както и за останалите домейни – с латинси букви. Интернет не работи с кирилски символи, а заменя имената с т. нар. „puny code“. Кодът винаги започва с „xn--„.