Допълнения към урока
Учебна програма Архитектурен дизайн с Blender
5. Визуализиране

Пълен достъп до курса: Не

За пълен достъп или безплатна проба (1 модула), моля влезте или се регистрирайте.


Основни принципи за създаване на материали в Blender

В този урок се разглежда процесът на добавяне и настройване на материали към различни елементи на архитектурния модел. Научаваме как да използваме Shader Editor за създаване на реалистични материали, като добавяме текстури, настройваме грубост (Roughness), металност (Metallic) и нормални карти (Normal maps) чрез възела Bump.

Стъпка по стъпка процес за създаване на материали

  1. Отворете Shader Editor, за да започнете работа с материалите
  2. За стени:

    • Задайте базов цвят (по-тъмен)
    • Добавете Noise текстура (Shift+A > Group > Noise)
    • Свържете Noise към Roughness за вариация в грубостта
    • Добавете Bump възел (Shift+A > Search > Bump) и свържете Noise към Height
    • Настройте Distance на 0.1 за фин ефект
  3. За метални елементи:

    • Копирайте настройките от стените (Ctrl+C и Ctrl+V)
    • Включете Metallic опцията
    • Настройте по-тъмен цвят за по-лъскав вид
    • Регулирайте мащаба на текстурата според нуждите
  4. За таванни панели:

    • Използвайте по-светъл цвят
    • Намалете мащаба на текстурата за по-фин вид
  5. За осветителни тела:

    • Премахнете Principled BSDF
    • Добавете Emission shader (Shift+A > Shader > Emission)
    • Задайте стойност 2-3 за силата на емисията
  6. За бетонни повърхности:

    • Увеличете мащаба на Noise текстурата (около 30)
    • Увеличете силата на Bump до 0.3
    • Настройте подходящ цвят

Полезни команди и функции

  • Shift+A - Добавяне на нови възли в Shader Editor
  • Ctrl+C и Ctrl+V - Копиране и поставяне на настройки между материали
  • Shift + десен бутон на мишката - Поставяне на 3D курсор на определено място
  • Bump възел - Създава релеф без реална геометрия
  • Noise текстура - Добавя естествена вариация в материалите
  • Emission shader - Създава светещи повърхности (работи само в Cycles)