Допълнения към урока

Основни инструменти и навигация в Blender

В този урок се запознаваме с основните инструменти за трансформация в Blender - преместване, завъртане и мащабиране на обекти. Научаваме как да използваме 3D курсора за прецизно поставяне на нови обекти и как да навигираме в 3D пространството. Въведение в модификаторите Array и материалите, които са ключови за архитектурния дизайн.

Стъпка по стъпка работа с основните инструменти

  1. Трансформиране на обекти:

    • Изберете обект и активирайте инструмента за преместване (Move Tool) от лявата лента
    • За прецизно преместване: кликнете върху стрелката на Gizmo, задръжте и въведете число (напр. 2), за да преместите обекта на точно 2 единици
    • За завъртане: изберете Rotate Tool, кликнете върху ос и въведете градуси (напр. 15)
    • За мащабиране: изберете Scale Tool, кликнете върху бялата стрелка и въведете стойност (напр. 2 за двойно увеличаване)
  2. Добавяне на нови обекти:

    • Използвайте горното меню Add > Mesh > избор на обект (Cube, Plane и др.)
    • За поставяне на обект на конкретно място, първо позиционирайте 3D курсора
    • За връщане на 3D курсора в центъра: Object > Snap > Cursor to World Origin
  3. Навигация в 3D пространството:

    • Използвайте средния бутон на мишката за въртене на изгледа
    • Скролерът на мишката служи за приближаване и отдалечаване
  4. Работа с модификатори и материали:

    • Добавете Array модификатор от Properties панела
    • Настройте Relative Offset и Count за създаване на множество копия
    • Променете режима на визуализация на Material Preview
    • Създайте нов материал и настройте параметрите му (цвят, металност, грапавост)
    • Експериментирайте с различни HDRI изображения за осветление

Полезни команди и функции

  • Move Tool - Инструмент за преместване на обекти в 3D пространството
  • Rotate Tool - Инструмент за завъртане на обекти под определен ъгъл
  • Scale Tool - Инструмент за промяна на размера на обекти
  • Ctrl+Z / Cmd+Z - Отмяна на последната команда
  • Add > Mesh - Меню за добавяне на нови 3D обекти
  • Object > Snap > Cursor to World Origin - Връщане на 3D курсора в центъра
  • Array Modifier - Модификатор за създаване на множество копия на обект
  • Material Preview - Режим на визуализация, показващ материалите и осветлението

Инструкция за гледане на уроците:

  1. Изгледайте видеоурока.
  2. Повторете показаното в урока.
  3. Решете тестовете към урока (това отключва следващия урок).
  4. Задайте въпрос, ако имате такъв.
  5. Преминете към следващият урок.

Дискусия към урока