Допълнения към урока
Учебна програма Моделиране на персонажи със Zbrush
5. Бонус трикове

Ключови техники за UV разгъване и текстуриране в ZBrush

В този урок се разглежда процесът на UV разгъване (unwrapping) на 3D модел и прилагане на текстури чрез Spotlight инструмента в ZBrush. Основната техника включва разделяне на модела на полигрупи, използване на UV Master за създаване на UV карта и прилагане на текстури чрез Spotlight проекция - мощен подход за добавяне на реалистични детайли към вашите персонажи.

Стъпка по стъпка процес на UV разгъване и текстуриране

  1. Подготовка на модела:

    • Изберете събтула, който искате да текстурирате
    • Активирайте SOLO режим за по-лесна работа
    • Създайте две полигрупи чрез маскиране (маскирайте половината модел → Ctrl+WCtrl+Shift+клик за инвертиране → Ctrl+W)
  2. UV разгъване с UV Master:

    • Отворете ZPlugin → UV Master
    • Активирайте Symmetry и Polygroups опциите
    • Натиснете Work on Clone (създава копие в най-ниска subdivision)
    • Натиснете Unwrap за генериране на UV координати
    • Проверете резултата с Flatten функцията
    • Позиционирайте UV островите с Gizmo (изключете Symmetry, задръжте Shift за въртене)
    • Натиснете Unflatten когато приключите
  3. Прехвърляне на UV координатите:

    • В UV Master натиснете Copy UVs
    • Изберете оригиналния събтул и натиснете Paste UVs
    • Проверете резултата чрез UV Map → Morph UV
  4. Текстуриране със Spotlight:

    • Импортирайте текстура: Texture → Import
    • Изберете текстурата и натиснете Add to Spotlight
    • Настройте размера със Scale функцията
    • Активирайте Samples и Spotlight Projection
    • Натиснете Z за скриване на Spotlight интерфейса
    • Изберете четка и натиснете P за Paint режим
    • Задайте RGB Intensity на максимум и започнете рисуването
    • Натиснете Shift+Z за преглед на резултата
  5. Финализиране:

    • Повторете процеса за другия UV остров
    • Проверете крайния резултат с Morph UV
    • Добавете допълнителни детайли с различни цветове и по-ниска RGB Intensity (например градиенти или изтъркани ефекти)

Полезни команди и функции в ZBrush

  • Ctrl+W - Създаване на нова полигрупа от маскирана област
  • Ctrl+Shift+клик - Инвертиране на маска
  • Z - Скриване/показване на Spotlight интерфейса
  • Shift+Z - Преглед на текстурирания модел
  • P - Активиране на Paint режим

Дискусия към урока