Допълнения към урока
Учебна програма Архитектурен дизайн с Blender
5. Визуализиране

Настройки за изобразяване със Cycles и задни фонове

							 

Ключови настройки за реалистични визуализации с Cycles

В този урок се разглеждат основните настройки за работа с Cycles рендер енджина в Blender, който предлага значително по-реалистични резултати от Eevee. Научавате как да конфигурирате Cycles според вашия хардуер (GPU или CPU), как да оптимизирате настройките за намаляване на шума и как да адаптирате материалите за по-добри резултати при рендериране.

Стъпка по стъпка настройка на Cycles и задни фонове

  1. Сменете рендер енджина от Eevee на Cycles в Render Properties
  2. Конфигурирайте хардуерните настройки:

    • Отидете в Edit > Preferences > System
    • Изберете подходящия хардуер: Optix (за RTX Nvidia), CUDA (за по-стари Nvidia), HIP (за AMD), OneAPI (за Intel) или Metal (за Mac M1/M2)
    • В Render Properties изберете GPU Compute, ако имате подходяща видеокарта
  3. Оптимизирайте настройките за рендериране:

    • Включете Denoise за намаляване на шума
    • Активирайте Noise Threshold
    • Задайте по-ниски стойности за samples: ~32 за Viewport и ~128-250 за финален рендер
  4. Адаптирайте материалите за Cycles:

    • Променете MixRGB фактора на 0 за всички материали (настилка, трева, път, бордюр)
    • Това връща оригиналните цветове вместо по-светлите, използвани за Eevee
  5. Добавете задни фонове (backdrops):

    • Създайте нова колекция "Backdrops"
    • Използвайте add-on "Images as Planes" (File > Import > Images as Planes)
    • Изберете подходящи изображения с ясен контур на дърветата и синьо небе
    • Задайте размер ~20 метра и опция "Shadeless"
    • Завъртете с R > X > 90 градуса
  6. Настройте прозрачност на фоновете:

    • Премахнете Shadeless групата
    • Добавете Transparent BSDF, Mix Shader и Emission Shader
    • Използвайте синия канал като алфа с Separate RGB Node
    • Добавете Color Ramp за фина настройка на прозрачността
    • В Viewport Display настройте Blend Mode на Alpha Hashed/Alpha Blend

Полезни команди и функции

  • Cycles - Физически базиран рендер енджин за реалистични визуализации
  • Images as Planes - Add-on за импортиране на изображения като равнини в 3D пространството
  • R > X > 90 - Ротация на обект на 90 градуса по X оста
  • Shift + A - Меню за добавяне на нови елементи в нодовия редактор
  • Ctrl + C / Ctrl + V - Копиране и поставяне на нодове в Shader Editor

Дискусия към урока