Допълнения към урока
Учебна програма Архитектурен дизайн с Blender
5. Визуализиране

Основни настройки за визуализация с Eevee

В този урок се разглеждат основните настройки за бързо визуализиране на архитектурни проекти с Eevee рендер енджина в Blender. Научавате как да настроите HDRI осветление от PolyHaven, да го синхронизирате със слънцето чрез Sun Position add-on и да коригирате материалите за по-добър визуален резултат. Ключовият момент е създаването на реалистично осветление чрез комбиниране на HDRI с директна слънчева светлина, което позволява получаването на качествени сенки.

Стъпка по стъпка настройка на HDRI и слънчево осветление

  1. Отворете World Properties и използвайте Lily Surface Scraper за достъп до HDRI Haven (PolyHaven)
  2. Изберете подходящо HDRI изображение с ясна линия на хоризонта
  3. Копирайте URL адреса и го импортирайте в Blender с резолюция 2K
  4. В Shader Editor превключете от Object на World, за да редактирате настройките на света
  5. Коригирайте ротацията на HDRI чрез Mapping node, променяйки Z ротацията
  6. Активирайте Sun Position add-on (от Preferences → Add-ons)
  7. Изберете локация (например Лондон) или въведете координати от Google Maps
  8. Синхронизирайте слънцето с HDRI чрез "Sync sun to texture" опцията
  9. Изберете най-ярката точка на HDRI изображението за позициониране на слънцето

Полезни команди и настройки

Correct Faces Enabled - Опция във View менюто, която фиксира UV координатите на място

Clip Start и Clip End - Настройки в Object Data Settings на камерата, определящи видимото разстояние

Sun Position - Add-on за синхронизиране на слънцето с HDRI осветлението

Mix RGB - Node за смесване на текстури с неутрални цветове за по-добър визуален резултат

Bump - Node за създаване на релеф в материалите с параметри: - Strength - Контролира интензитета на релефа - Distance - Контролира дълбочината на релефа

Дискусия към урока