Приоритет на операторите при математически операции

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео

Тест за преминаване към следващия урок

 
На колко е равно 2 + 5*3^2
441
47
227
63
 
В какъв ред Excel използва математическите оператори?
събиране и изваждане, умножение, степенен показател
степенен показател, умножение/деление, събиране и изваждане
степенен показател, събиране и изваждане, умножение/деление

Въпроси и отговори

  • Има ли грешен израз във видеото?

    Илка:

    Здравей Иване, може би неволно, но във видеото към този урок казваш, че зададената задача може да се реши по няколко начина - това не е вярно. Конкретната задача може да се реши само по един начин, защото в математиката правилата относно реда на действията са ясни, точни и недвусмислени а именно: когато имаме някакъв математичен израз без скоби то изчислението му става по низходящ ред на действията - в случая първо се извършват действията от трети ред (степенуване), след това от втори ред (умножение и деление) и накрая се изпълняват действията от първи ред. Скоби се поставят в математически израз само ако трябва да се наруши това правило. Поради това мисля, че въобще не трябва да се разглеждат други варианти за решението на този израз, защото те са в разрез с основните математически принципи. С уважение: Илка Айкова

    Иван Цукев:

    Илка,

    цялата идея на урока е да се демонстрира това, което казваш - има само един верен отговор.

    Показани са няколко грешни начина за изписване на израза и накрая един верен.

    Причината да направя това е, че често хората не са сигурни как би сметнал Excel едно нещо без скоби и добавят скоби и то на грешните места.

    Естествено примерът е елементарен, но в практиката ако се допусне такава математическа грешка, би била много по трудна за намиране, защото обикновено изразите са доста по-сложни.

    Svetlana:

    Тези неща за реда на извършване на математически операции се изучават в ранните гимназиални години и жалко за онези, които се чудят над един такъв пример!

     

    Бинева:

    Съгласна съм с горните коментарии. Поставянето на скоби всъщност променя условието на задачата и това вече не е същата задача.

    Петко Кушев:

    За мен има един полезен извод.


    Ако човек не е сигурен как Ексел ще го сметне и дали правилно, добавя скоби за застраховка.
    Игнат:

    Последователността на приоритетите в урока е различна от тази в теста след него. 

    Ваня:

    Да, изразът "зададената задача може да се реши по няколко начина" и според мен е подвеждащ (и то още в началото на клипа). Начинът, по който задачата наистина се решава, е само един). Може би "хората се опитват да решат задачата по няколко начина"?

    Елена Христова:

    Всеки, който знае ред на действията в математиката няма проблеми

    Румяна Търпова:

    А може би това се отнася за хора, които нямат основно образование. Нали и те имат право да се учат....въпреки ,че би трябвало да имат поне средно образование и основни познания по математика, за да могат за работят с Excel.


    Antoaneta:

    Напълно съм съгласна с Илка

    Петя Вушева:

    Аз също мисля, че трябва да се разглежда само математически вярното решение.

    Валя Кунгалова:

    И аз се присъединявам към това мнение- на практика урока става излишен.

    Милена Йосифова:

    Не, не е излишен ни най-малко, има хора като мен, които са завършили отдвана и не ползвайки математика и нямайки деца, на които скоро да са помагали в училище, са забравили как се решават задачи. На мен този урок ми беше изключително полезен да си припомня някои важни математически правила.

    Dita:

    Благодаря, изобщо не е излишен този урок, а на всички стана ясно, че скобите са само, за да се разберат грешките и вярното решение

    Бояна Спасова:

    Хора, аз съм на 58 и реших задачата веднага, като не се имам въобще за математичка, че все четворки имах по математика преди ,,,,смятайте колко години :) Остава да се мисли доколко сегашното образование подготвя децата.

    Peter:

    като знам какви инженери пускам, ме е страх да отида на лекар


    Марианна:

    Благодаря за разясненията, но искрено се надявам, че хората стигнали до това ниво на компютърни умения са завършили пети клас и знаят какъв е реда на математическите действия, когато не се използват скобите. Вече не си спомням в кой клас започваха да се учат скоби, но първия урок е: Защо използваме скоби?

    Марианна:

    Цитата за инженерите и лекарите е на един страхотен човек проф. Брадистилов, който преди много години преподаваше математика в МЕИ

    Peter:

    :)

    Penka Ivanova:

    @Марианнннна, може  ли  без  такива  излишни  коментари????

    Румен Христов:

    има доста излишни изказвания

    Камен-Душко:

    ИЛКА Е ПРАВА , НО ОБЯСНЕНИЕТО АКО БЪДЕ НАПРАВЕНО В УРОКА БЕЗ ТЕЗИ ПРИМЕРИ ТОЙ БИ БИЛ СУХ И СКУЧЕН.НА МЕН МИ ДОПАДА ТОЗИ НАЧИН НА ОБЯСНЕНИЕ С ПРИМЕРИ, КОИТО СА ГРЕШНИ.


    L.panayotova:

    Видеото ясно показва начина на изчисляване - правилен и неправилен. Харесват ми  примерите.

    Петър Триндев:

    Всички посочени начини на решаване са верни, защото въвеждането на скоби променя последователността на изчисленията.

    Петър Триндев:

    Но след като се въвежда работата със скоби, за пълнота на урока можеше да се спомене, че началото на изчисленията е от най-вътрешните скоби т.е. и тук има правило както при реда на действията.

    Olia:

    Благодаря на инж. Иван Цукев ! Добро решение за представяне на лекцията. Нека всеки намери за себе си логиката на обясненията. Чудесен начин за това, да се припомнят уроците по математика + работата в Ексел. Уроците тук са широк кръг аудитория и лектора е намерил безобиден начин да припомни математическите правила. Нека тези, които гледат уроците да не се дразнят - не сме тук за да се мерим кой колко знае, а за да получим ползата си. В случай, че не ви е полезно ... преминете нататък .... възможностите са ни дадени тук за това. 

    Цветолина Николова:

    И аз си припомних основни математически правила, харесва ми примера с грешно и вярно. Благодаря, много полезно.

    Mila Georgieva-Petrova:

    Определно мисля, че демонстрацията на няколкото начина е полезна и прави урока по-интересен! Естествено ,че всички сме учили последователността на матем. действия, но онагледяането на тези принципи мисля, че е добро и на мен ми допада!

    Vasil Petrov:

    Според мен урока е перфектен. Посочените примери илюстрират грешните подходи.

    Тамара Илиева:

    Демонстрация на няколко начина според мен е правилна и ми помогна да припомня правилата в математика, която учих отдавна. Прочетох няколко коментара, които показват, че много хора са решили да покажат техните знания а не да научат нещо ново.  Благодаря ва преподавателя, чудесни разъяснения.

    пенка кръстева:

    Моля ви, отговорете ми: Как да поставя на следващите, например 30 листа една готова от първия лист таблица?

    L.panayotova:

    Пенка, в долната част на таблицата, с десен бутон на мишката щраквате върху Sheet1 или както е именуван последния, после избирате .от менюто -> New Worksheet. Давате име на новия лист и повтаряте процедурата 30 пъти. Ако менютата са ви на български -> с десен бутон върху работния лист, нов лист ...и ще го добавите.

    L.panayotova:

    Относно, " Има ли грешен израз ... ", то примерите са демонстрация, как Excel извършва математически пресмятания и в случая целта не е изучаване на елементарна математика за приоритетите на операторите. Който ги е забравил, ето един повод да си ги припомни. 

    Райна:

    Относно въпроса на Пенка, копираме готовата таблица от първия лист в нови листове, като при натиснат клавиш Ctrl с влачене на листа с таблицата

    Евелина:

    Къде бъркам?Защо с контр с и контр V не мога да копирам и пействам формулите? 

    Райна:

    Може би сте на кирилица, а много по-лесно е да копирате формули като установите курсора в долния десен край на клетката (една малко квадратче) и когато се промени курсора на кръстче, натискаме левия бутон на мишката и влачим до където искаме да копираме. Ако таблицата е попълнена може и с двукратно кликване в малкото квадратче да копираме и формулата.

    Rumianka:

    Още във втори клас се учи ред на действията.И ако се внимава,се научава.Това повтаря и в следващите класове.

    Ваня Пеевска:

    Не съм съгласна със зададения от Илка въпрос и съответен коментар, защото както прочетох по-горе има хора, които са завършили отдавна и ако не ползват математиката са забравили много неща. А също така познавам хора дори инженери, които също са забравили основни правила в математиката. Смятам, че урока е полезен! 

    Everflow:

    Правилно позициониран урок, лично аз не виждам проблем.
    Най-важното е какво искаш да постигнеш с използването на електронната таблица, а не какви математически принципи помниш или не - Excel трябва да те отведе до желания краен резултат, а как го прави... нека го оставим на създателите на специализиран софтуер.

    Николина Танева:

    Няма грешен израз. Но това не е математическа задача. Тук имаме технология и то информационна. Както знаем има поне 3 начина т. е. 3 технологии, за да постигнем това, което желаем.

    Здравка Драгомирова:

    Не смятам, че урокът е излишен. Напротив! Показва, че дори и вие да не сте сигурни за последователността на действията, Ексел си ги знае. И повярвайте, наистина има хора, които биха сбъркали подобна задача, без да е задължително да са със средно образование. Няма смисъл да обясняваме кой с какво и колко е наясно. Всички се учим :)

    Юлия Иванова:

    Госпожи и господа знаещи, има хора, които не знаят. Аула работи с неконкретизирана аудитория - от деца до възрастни хора, с различно образование, различна степен на интелигентност, различни интереси и прочее. И аз имам чувството понякога, че си губя времето да ми се повтарят неща, които знам, но при положение, че познанията и опитът на всички тук е коренно различен, няма как да се мине без такива разяснения. В скромния ми преподавателски опит съм виждала такъв казус, в който казах няколко елементарни и базисни неща на студентите и половината от тях щяха да ме изядат с парцалите, че ги подценявам, но в обратната връзка след това разбрах, че е имало хора, на които това им е било много полезно, естествено те са си замълчали от срам... Вчера прекарах цял ден да уча майка ми на бързи клавишни комбинации и не съм убедена, че ако сеха ѝ звънна, тя ще е запомнила всичките. Така че хайде без нападки и без супер излишни дискусии като тази - тук е място за учене и няма тъпи въпроси!!! Призовавам всички ви обаче да си спестявате излишните коментари - или задавайте въпрос или отговаряйте по същество! Ужасно дразнещо е да търся знание в коментари, където някой се тупа в гърдите, че помни уроците от 5ти клас... Моля, давайте по същество! Благодаря!

    Николина Танева:

    Но защо все още се говори по този въпрос? Отдавна трябваше да бъде забравен.

    Мария Юнакова:

    Благодаря Ви! Много добре поднесено разяснение!

    Зоя Желязкова :

    Прочетох всички мнения и останах с впечатление, че целта на курса е не да учим програмата Excel, а да учим последователност на математически действия.Много ми хареса мнението на Румянка, че още във втори клас се учи поредността на математическите действия.Моля, без излишни коментари.Целта е да научим, че в Excel има 2 начина на въвеждане на формули: - като закодираме числа - като направим референции към клетки Благодаря на г-н Цукев - урока ми хареса!

  • Какво да направя, когато формулата ми е прекалено дълга?

    Янко:

    Какво да правя,когато формулата ми е вярна,но възможностите на Еxcel или на компютърът ми са малки.Преди месец загубих над десет часа ,докато разбера,че символите в една формула не трябва да надвишават 512.Моята беше около700 символа.Аз работя с Excel 2007.В
    Excel 2013 има ли такова ограничение? Все пак си реших проблема , като въпросното пресмятане
    го направих по друг начин - пак с Excel . но успях защото съм работил с Excel към 20 години и
    над 10000 файла,като работния екран на някои е колкото един хол.

    Стилиян:

    Няма ли начин да разделиш формулата на няколко клетки? Нещо като контролни стойности. Поне така си представям аз Excel. Идеята не е да сметнеш всичко в една клетка, а да разделиш формулата на много прости такива, от които накрая се получава резултата.

    Георги Тонин:

    Съгласен съм с предложението на Стилян - така се намалява и възможността за грешки при въвеждане на формулата

    Виолета Якова:

    Аз задачата я реших без да се замислям...,но това което казва Стилиян ми е като ходене до Луната.Демек не разбирам...:D


    Мария Николова:

    Мисля,че няма нужда от от усложняване на нещата.Задачата е  елементарна и е смешно да се предлагат различни решения,когато тя има само едно правилно такова.

    Meglena Yordanova:

    за мен беше много полезна задача :)

    Стефка Цонева:

    Хора, целта е да се научим да работим с EXSEL и вярвам, че разбрахте смисъла от урока, за какво ми сеете на дъното ряпа?!

    L.panayotova:

    Според мен е по-удобно  да се раздели формулата на части, с междинни резултати в отделни клетки, а в последната клетка където трябва да отговора да се използват вече получените междинни резултати. Така по-лесно се откриват грешки.

    Корнелия:

    хора, елементарно е-слагате си знак за равно отпред и натискати enter след знаците- нали затова се използва тоза знак за степен, за да ни облекчи смятането?!


    Ilonka:

    В този урок не ми еясно ,как да получа резултат? Т.е  как не питам за реда ,то е ясно. Как Еxcel  да изчисли ,каква операция да извърша?

    L.panayotova:

    =a1/5 например, в коя да е клетка  ще върне резултат = на съдържанието на клетката а1(число) разделено на 5, в клетката в която е въведен аформулата.

    Ружица Манчева:

    Урокът е много полезен както всички уроци до тук. Благодаря за чудесния начин на представяне,а който иска да блесне със знания по математика тук не е мястото. 

    Дарина Иванова:

    За ексел 2010 открих: 


    Length of formula contents


      8,192 characters

    Internal length of formula

    от хелпа на програмата с F1

    16,384 bytes


    Ваня Пеевска:

    Стилиян е прав, нали в това се състои работата на Excel?!

    Yrusinov:

    Привет ,

    Съгласен съм , че когато е възможно най - добре е да се разделя формулата в няколко колони. Ако са много редовете и ти дава такава грешка пробвай да дърпаш формулата на части ,т.е. не за всичките редове , а примерно за първите 50 000 реда после следващите и т.н.
    Дарина Иванова:

    Тъй като при размножаване на формули може да се приложи Copy и Paste, то бихме могли да маркираме цялата колона, в която искаме да се изпълни формулата като използваме помощен клавиш Shift, а именно: маркираме първата клетка с формулата и изпълняваме Copy, след което отиваме на последния ред (може и с плъзгача) и при натиснат клавиш Shift щракваме в последната клетка с мишката. За маркирания участък прилагаме Paste.

    Everflow:

    Чувствам се чудесно, че не ми се налага да работя с формули, които имат над 700 символа ;)
    Янко, нищо лично, ама всяко нещо като е прекалено... Ти да не се занимаваш с космически програми? ;)

    Мария Тачева:

    Всяко нещо е от полза. Изводите за всеки са различни.

    L.panayotova:

    Да, всеки си има начини на работа. Колкото са по-дълги и сложни формулите, толкова откриването га грешка е по-трудно. Клоната с междинен резултат, може да се скрие в таблицата и да се вижда само тая, която е с краен.

  • Краси Кръстев:

    При мен няма проблем със звука, при вас още ли го има този проблем ?

  • Какъв е проблема?

    Ана Йонкова:

    Един много добър ученик от 10 клас (тогава мисля се учи степенуването) я решава тази задача без проблем. След като се знаят основните правила в математиката не виждам проблем, но примера е много добър.

    Румяна Христова:

    решаването на задачата за мен не беше проблем,просто спазих  математическите правила

    Цонка Белчева:

    първо се степенува, след това се умножава и накарая събиране

    Дарина Иванова:

    Приоритетът на действия е както следва:
    1) изпълняват се действия в скоби (ако има вложени скоби, започва се от най-вътрешните скоби)
    2) действие степенуване
    3) действия умножение и деление са с еднакъв приоритет
    4) действия събиране и изваждане също са с еднакъв приоритет.

    Заедно с аритметичните операции се определя приоритет и на логическите, но това е разширен вариант.

  • Ха ха ха, какви инженери, какви висши математики, това се решава наум когато знаеш правилата които би трябвало да се научат още в началното училище

    :

    Ексел 2013, лаптоп Дел

    Краси Кръстев:

    Да, но понякога на вид дребни неща може да объркат всичко :) 

  • Как да заменя точката със запетая или обратно?

    Krassy09:

    Как да заменя десетичния разделител от точка на запетая в Excel.

    Краси Кръстев:

    Здравей, 


    ако става дума за това как да промениш десетичния разделител глобално и за да разбереш каква е идеята на десетичния разделител може да видиш тук в тази тема : 

    http://aula.bg/uroci-eto-kakvo-da-pravite-ako-excel-vi-obrashta-chislata-v-data


    Ако просто искаш да смениш в Excel . да стане на , мисля че най - удачния варият би бил да се използва find and replace ( стартираш с Ctrl + F и след това за търсене задаваш . за заместване , и готово.

    Надявам се да съм бил полезен с отговора.
    Krassy09:

    Здравейте,

    да, това ме интересуваше. Благодаря Ви.:)
    Todorka:

    Еврика!!!Днес имам чувството,че открих Америка,.Благодаря ви.Нямах представа колко грешно може да мисли човек,че е прав.Или може би не сме били много добри в училище.Много ценна информация.