Приоритет на операторите при математически операции

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео

Тест за преминаване към следващия урок

 
На колко е равно 2 + 5*3^2
441
47
227
63
 
В какъв ред Excel използва математическите оператори?
събиране и изваждане, умножение, степенен показател
степенен показател, умножение/деление, събиране и изваждане
степенен показател, събиране и изваждане, умножение/деление

Въпроси и отговори

  • Има ли грешен израз във видеото?

    Илка:

    Здравей Иване, може би неволно, но във видеото към този урок казваш, че зададената задача може да се реши по няколко начина - това не е вярно. Конкретната задача може да се реши само по един начин, защото в математиката правилата относно реда на действията са ясни, точни и недвусмислени а именно: когато имаме някакъв математичен израз без скоби то изчислението му става по низходящ ред на действията - в случая първо се извършват действията от трети ред (степенуване), след това от втори ред (умножение и деление) и накрая се изпълняват действията от първи ред. Скоби се поставят в математически израз само ако трябва да се наруши това правило. Поради това мисля, че въобще не трябва да се разглеждат други варианти за решението на този израз, защото те са в разрез с основните математически принципи. С уважение: Илка Айкова

    Иван Цукев:

    Илка,

    цялата идея на урока е да се демонстрира това, което казваш - има само един верен отговор.

    Показани са няколко грешни начина за изписване на израза и накрая един верен.

    Причината да направя това е, че често хората не са сигурни как би сметнал Excel едно нещо без скоби и добавят скоби и то на грешните места.

    Естествено примерът е елементарен, но в практиката ако се допусне такава математическа грешка, би била много по трудна за намиране, защото обикновено изразите са доста по-сложни.

    Svetlana:

    Тези неща за реда на извършване на математически операции се изучават в ранните гимназиални години и жалко за онези, които се чудят над един такъв пример!

     

    Бинева:

    Съгласна съм с горните коментарии. Поставянето на скоби всъщност променя условието на задачата и това вече не е същата задача.

    Петко Кушев:

    За мен има един полезен извод.


    Ако човек не е сигурен как Ексел ще го сметне и дали правилно, добавя скоби за застраховка.
    Игнат:

    Последователността на приоритетите в урока е различна от тази в теста след него. 

    Ваня:

    Да, изразът "зададената задача може да се реши по няколко начина" и според мен е подвеждащ (и то още в началото на клипа). Начинът, по който задачата наистина се решава, е само един). Може би "хората се опитват да решат задачата по няколко начина"?

    Елена Христова:

    Всеки, който знае ред на действията в математиката няма проблеми

    Румяна Търпова:

    А може би това се отнася за хора, които нямат основно образование. Нали и те имат право да се учат....въпреки ,че би трябвало да имат поне средно образование и основни познания по математика, за да могат за работят с Excel.


    Antoaneta:

    Напълно съм съгласна с Илка

    Петя Вушева:

    Аз също мисля, че трябва да се разглежда само математически вярното решение.

    Валя Кунгалова:

    И аз се присъединявам към това мнение- на практика урока става излишен.

    Милена Йосифова:

    Не, не е излишен ни най-малко, има хора като мен, които са завършили отдвана и не ползвайки математика и нямайки деца, на които скоро да са помагали в училище, са забравили как се решават задачи. На мен този урок ми беше изключително полезен да си припомня някои важни математически правила.

    Dita:

    Благодаря, изобщо не е излишен този урок, а на всички стана ясно, че скобите са само, за да се разберат грешките и вярното решение

    Бояна Спасова:

    Хора, аз съм на 58 и реших задачата веднага, като не се имам въобще за математичка, че все четворки имах по математика преди ,,,,смятайте колко години :) Остава да се мисли доколко сегашното образование подготвя децата.

    Peter:

    като знам какви инженери пускам, ме е страх да отида на лекар


    Марианна:

    Благодаря за разясненията, но искрено се надявам, че хората стигнали до това ниво на компютърни умения са завършили пети клас и знаят какъв е реда на математическите действия, когато не се използват скобите. Вече не си спомням в кой клас започваха да се учат скоби, но първия урок е: Защо използваме скоби?

    Марианна:

    Цитата за инженерите и лекарите е на един страхотен човек проф. Брадистилов, който преди много години преподаваше математика в МЕИ

    Peter:

    :)

    Penka Ivanova:

    @Марианнннна, може  ли  без  такива  излишни  коментари????

    Румен Христов:

    има доста излишни изказвания

    Камен-Душко:

    ИЛКА Е ПРАВА , НО ОБЯСНЕНИЕТО АКО БЪДЕ НАПРАВЕНО В УРОКА БЕЗ ТЕЗИ ПРИМЕРИ ТОЙ БИ БИЛ СУХ И СКУЧЕН.НА МЕН МИ ДОПАДА ТОЗИ НАЧИН НА ОБЯСНЕНИЕ С ПРИМЕРИ, КОИТО СА ГРЕШНИ.


    L.panayotova:

    Видеото ясно показва начина на изчисляване - правилен и неправилен. Харесват ми  примерите.

    Петър Триндев:

    Всички посочени начини на решаване са верни, защото въвеждането на скоби променя последователността на изчисленията.

    Петър Триндев:

    Но след като се въвежда работата със скоби, за пълнота на урока можеше да се спомене, че началото на изчисленията е от най-вътрешните скоби т.е. и тук има правило както при реда на действията.

    Olia:

    Благодаря на инж. Иван Цукев ! Добро решение за представяне на лекцията. Нека всеки намери за себе си логиката на обясненията. Чудесен начин за това, да се припомнят уроците по математика + работата в Ексел. Уроците тук са широк кръг аудитория и лектора е намерил безобиден начин да припомни математическите правила. Нека тези, които гледат уроците да не се дразнят - не сме тук за да се мерим кой колко знае, а за да получим ползата си. В случай, че не ви е полезно ... преминете нататък .... възможностите са ни дадени тук за това. 

    Цветолина Николова:

    И аз си припомних основни математически правила, харесва ми примера с грешно и вярно. Благодаря, много полезно.

    Mila Georgieva-Petrova:

    Определно мисля, че демонстрацията на няколкото начина е полезна и прави урока по-интересен! Естествено ,че всички сме учили последователността на матем. действия, но онагледяането на тези принципи мисля, че е добро и на мен ми допада!

    Vasil Petrov:

    Според мен урока е перфектен. Посочените примери илюстрират грешните подходи.

    Тамара Илиева:

    Демонстрация на няколко начина според мен е правилна и ми помогна да припомня правилата в математика, която учих отдавна. Прочетох няколко коментара, които показват, че много хора са решили да покажат техните знания а не да научат нещо ново.  Благодаря ва преподавателя, чудесни разъяснения.

    пенка кръстева:

    Моля ви, отговорете ми: Как да поставя на следващите, например 30 листа една готова от първия лист таблица?

    L.panayotova:

    Пенка, в долната част на таблицата, с десен бутон на мишката щраквате върху Sheet1 или както е именуван последния, после избирате .от менюто -> New Worksheet. Давате име на новия лист и повтаряте процедурата 30 пъти. Ако менютата са ви на български -> с десен бутон върху работния лист, нов лист ...и ще го добавите.

    L.panayotova:

    Относно, " Има ли грешен израз ... ", то примерите са демонстрация, как Excel извършва математически пресмятания и в случая целта не е изучаване на елементарна математика за приоритетите на операторите. Който ги е забравил, ето един повод да си ги припомни. 

    Райна:

    Относно въпроса на Пенка, копираме готовата таблица от първия лист в нови листове, като при натиснат клавиш Ctrl с влачене на листа с таблицата

    Евелина:

    Къде бъркам?Защо с контр с и контр V не мога да копирам и пействам формулите? 

    Райна:

    Може би сте на кирилица, а много по-лесно е да копирате формули като установите курсора в долния десен край на клетката (една малко квадратче) и когато се промени курсора на кръстче, натискаме левия бутон на мишката и влачим до където искаме да копираме. Ако таблицата е попълнена може и с двукратно кликване в малкото квадратче да копираме и формулата.

    Rumianka:

    Още във втори клас се учи ред на действията.И ако се внимава,се научава.Това повтаря и в следващите класове.

    Ваня Пеевска:

    Не съм съгласна със зададения от Илка въпрос и съответен коментар, защото както прочетох по-горе има хора, които са завършили отдавна и ако не ползват математиката са забравили много неща. А също така познавам хора дори инженери, които също са забравили основни правила в математиката. Смятам, че урока е полезен! 

    Everflow:

    Правилно позициониран урок, лично аз не виждам проблем.
    Най-важното е какво искаш да постигнеш с използването на електронната таблица, а не какви математически принципи помниш или не - Excel трябва да те отведе до желания краен резултат, а как го прави... нека го оставим на създателите на специализиран софтуер.

    Николина Танева:

    Няма грешен израз. Но това не е математическа задача. Тук имаме технология и то информационна. Както знаем има поне 3 начина т. е. 3 технологии, за да постигнем това, което желаем.

    Здравка Драгомирова:

    Не смятам, че урокът е излишен. Напротив! Показва, че дори и вие да не сте сигурни за последователността на действията, Ексел си ги знае. И повярвайте, наистина има хора, които биха сбъркали подобна задача, без да е задължително да са със средно образование. Няма смисъл да обясняваме кой с какво и колко е наясно. Всички се учим :)

    Юлия Иванова:

    Госпожи и господа знаещи, има хора, които не знаят. Аула работи с неконкретизирана аудитория - от деца до възрастни хора, с различно образование, различна степен на интелигентност, различни интереси и прочее. И аз имам чувството понякога, че си губя времето да ми се повтарят неща, които знам, но при положение, че познанията и опитът на всички тук е коренно различен, няма как да се мине без такива разяснения. В скромния ми преподавателски опит съм виждала такъв казус, в който казах няколко елементарни и базисни неща на студентите и половината от тях щяха да ме изядат с парцалите, че ги подценявам, но в обратната връзка след това разбрах, че е имало хора, на които това им е било много полезно, естествено те са си замълчали от срам... Вчера прекарах цял ден да уча майка ми на бързи клавишни комбинации и не съм убедена, че ако сеха ѝ звънна, тя ще е запомнила всичките. Така че хайде без нападки и без супер излишни дискусии като тази - тук е място за учене и няма тъпи въпроси!!! Призовавам всички ви обаче да си спестявате излишните коментари - или задавайте въпрос или отговаряйте по същество! Ужасно дразнещо е да търся знание в коментари, където някой се тупа в гърдите, че помни уроците от 5ти клас... Моля, давайте по същество! Благодаря!

    Николина Танева:

    Но защо все още се говори по този въпрос? Отдавна трябваше да бъде забравен.

    Мария Юнакова:

    Благодаря Ви! Много добре поднесено разяснение!

    Зоя Желязкова :

    Прочетох всички мнения и останах с впечатление, че целта на курса е не да учим програмата Excel, а да учим последователност на математически действия.Много ми хареса мнението на Румянка, че още във втори клас се учи поредността на математическите действия.Моля, без излишни коментари.Целта е да научим, че в Excel има 2 начина на въвеждане на формули: - като закодираме числа - като направим референции към клетки Благодаря на г-н Цукев - урока ми хареса!

    Илчо Илиев:

    Споделям мнението на г-жа Юлия Иванова. Наистина, много излишни коментари.

    Любомир:

    от самото начало на курса някои от нас тъпчат пространството с изрази /празни по съдържание/ като: курса е много добър; благодаря за ценния урок или много хубаво е обяснено, че даже и "лектора много добре обяснява, браво на него". Ама защо сте се записали за този курс? Или искате да покажете знания или да направите впечатление. Който не знае, на вас ви викат тролове. наробно не ползвам уважителното обръщение. Колкот до това, че не знаете реда на математическите действия и тяхната използване с помощни символи / като скоби например/ показва че от вас става само тролове.

  • Какво да направя, когато формулата ми е прекалено дълга?

    Янко:

    Какво да правя,когато формулата ми е вярна,но възможностите на Еxcel или на компютърът ми са малки.Преди месец загубих над десет часа ,докато разбера,че символите в една формула не трябва да надвишават 512.Моята беше около700 символа.Аз работя с Excel 2007.В
    Excel 2013 има ли такова ограничение? Все пак си реших проблема , като въпросното пресмятане
    го направих по друг начин - пак с Excel . но успях защото съм работил с Excel към 20 години и
    над 10000 файла,като работния екран на някои е колкото един хол.

    Стилиян:

    Няма ли начин да разделиш формулата на няколко клетки? Нещо като контролни стойности. Поне така си представям аз Excel. Идеята не е да сметнеш всичко в една клетка, а да разделиш формулата на много прости такива, от които накрая се получава резултата.

    Георги Тонин:

    Съгласен съм с предложението на Стилян - така се намалява и възможността за грешки при въвеждане на формулата

    Виолета Якова:

    Аз задачата я реших без да се замислям...,но това което казва Стилиян ми е като ходене до Луната.Демек не разбирам...:D


    Мария Николова:

    Мисля,че няма нужда от от усложняване на нещата.Задачата е  елементарна и е смешно да се предлагат различни решения,когато тя има само едно правилно такова.

    Meglena Yordanova:

    за мен беше много полезна задача :)

    Стефка Цонева:

    Хора, целта е да се научим да работим с EXSEL и вярвам, че разбрахте смисъла от урока, за какво ми сеете на дъното ряпа?!

    L.panayotova:

    Според мен е по-удобно  да се раздели формулата на части, с междинни резултати в отделни клетки, а в последната клетка където трябва да отговора да се използват вече получените междинни резултати. Така по-лесно се откриват грешки.

    Корнелия:

    хора, елементарно е-слагате си знак за равно отпред и натискати enter след знаците- нали затова се използва тоза знак за степен, за да ни облекчи смятането?!


    Ilonka:

    В този урок не ми еясно ,как да получа резултат? Т.е  как не питам за реда ,то е ясно. Как Еxcel  да изчисли ,каква операция да извърша?

    L.panayotova:

    =a1/5 например, в коя да е клетка  ще върне резултат = на съдържанието на клетката а1(число) разделено на 5, в клетката в която е въведен аформулата.

    Ружица Манчева:

    Урокът е много полезен както всички уроци до тук. Благодаря за чудесния начин на представяне,а който иска да блесне със знания по математика тук не е мястото. 

    Дарина Иванова:

    За ексел 2010 открих: 


    Length of formula contents


      8,192 characters

    Internal length of formula

    от хелпа на програмата с F1

    16,384 bytes


    Ваня Пеевска:

    Стилиян е прав, нали в това се състои работата на Excel?!

    Yrusinov:

    Привет ,

    Съгласен съм , че когато е възможно най - добре е да се разделя формулата в няколко колони. Ако са много редовете и ти дава такава грешка пробвай да дърпаш формулата на части ,т.е. не за всичките редове , а примерно за първите 50 000 реда после следващите и т.н.
    Дарина Иванова:

    Тъй като при размножаване на формули може да се приложи Copy и Paste, то бихме могли да маркираме цялата колона, в която искаме да се изпълни формулата като използваме помощен клавиш Shift, а именно: маркираме първата клетка с формулата и изпълняваме Copy, след което отиваме на последния ред (може и с плъзгача) и при натиснат клавиш Shift щракваме в последната клетка с мишката. За маркирания участък прилагаме Paste.

    Everflow:

    Чувствам се чудесно, че не ми се налага да работя с формули, които имат над 700 символа ;)
    Янко, нищо лично, ама всяко нещо като е прекалено... Ти да не се занимаваш с космически програми? ;)

    Мария Тачева:

    Всяко нещо е от полза. Изводите за всеки са различни.

    L.panayotova:

    Да, всеки си има начини на работа. Колкото са по-дълги и сложни формулите, толкова откриването га грешка е по-трудно. Клоната с междинен резултат, може да се скрие в таблицата и да се вижда само тая, която е с краен.

  • Краси Кръстев:

    При мен няма проблем със звука, при вас още ли го има този проблем ?

  • Какъв е проблема?

    Ана Йонкова:

    Един много добър ученик от 10 клас (тогава мисля се учи степенуването) я решава тази задача без проблем. След като се знаят основните правила в математиката не виждам проблем, но примера е много добър.

    Румяна Христова:

    решаването на задачата за мен не беше проблем,просто спазих  математическите правила

    Цонка Белчева:

    първо се степенува, след това се умножава и накарая събиране

    Дарина Иванова:

    Приоритетът на действия е както следва:
    1) изпълняват се действия в скоби (ако има вложени скоби, започва се от най-вътрешните скоби)
    2) действие степенуване
    3) действия умножение и деление са с еднакъв приоритет
    4) действия събиране и изваждане също са с еднакъв приоритет.

    Заедно с аритметичните операции се определя приоритет и на логическите, но това е разширен вариант.

  • Ха ха ха, какви инженери, какви висши математики, това се решава наум когато знаеш правилата които би трябвало да се научат още в началното училище

    :

    Ексел 2013, лаптоп Дел

    Краси Кръстев:

    Да, но понякога на вид дребни неща може да объркат всичко :) 

  • Как да заменя точката със запетая или обратно?

    Krassy09:

    Как да заменя десетичния разделител от точка на запетая в Excel.

    Краси Кръстев:

    Здравей, 


    ако става дума за това как да промениш десетичния разделител глобално и за да разбереш каква е идеята на десетичния разделител може да видиш тук в тази тема : 

    http://aula.bg/uroci-eto-kakvo-da-pravite-ako-excel-vi-obrashta-chislata-v-data


    Ако просто искаш да смениш в Excel . да стане на , мисля че най - удачния варият би бил да се използва find and replace ( стартираш с Ctrl + F и след това за търсене задаваш . за заместване , и готово.

    Надявам се да съм бил полезен с отговора.
    Krassy09:

    Здравейте,

    да, това ме интересуваше. Благодаря Ви.:)
    Todorka:

    Еврика!!!Днес имам чувството,че открих Америка,.Благодаря ви.Нямах представа колко грешно може да мисли човек,че е прав.Или може би не сме били много добри в училище.Много ценна информация.

  • Как да си направя таблица....?

    Tanya Risemova:

    Как да си направя таблица свързана с разпределението ми. Т.е идеята ми е като направя селекция за ден вторник 19.02 и да ми излизат предметите за вторник и темите по съответните предмети.

    Краси Кръстев:

    Здравей, Таня.

    АКо имаш вече подготвена базата данни, може да използваш различни методи.

    Първото което ми идва на акъла е чрез Data Validation.

    В този урок :

    Избор на данни от падащо меню в една клетка

    e показано как може да бъде постигнато това.

    Kocho:

    Според мен, Краси, друго се иска тук - да се напише в някаква клетка "Вторник" (това може да стане и с падащо меню), а след това в други клетки да излезе (Примерно): 1 час, 7:30-8:15, 10А клас, Икономика, Криви на търсене и предлагане 2 час, 8:25-9:110, 9В клас, Статистика, Нормално разпределение, Характеристики на нормалното разпределение, Приложения в бизнес практиката 3 час ….

    Така го разбирам аз и ако е това бих искал да попитам с какъв Ексел се работи

    Tanya Risemova:

    Да точно това имам предвид. Ще си създам сама базата,ще си въведа темите. Но идеята ми е като задам селектиране по ден, примерно понеделник да ми излизат 1ч Маркетинг ....2 ч Бизнес комуникации заедно с темите. Как да стане това?

    Kocho:

    Има много начини това да се направи. Например чрез пивот таблица Или с VLOOKUP

    Но, за да обясня по-подробно, трябва да погледна т.нар. база. Предлагам Ви като я направите, да ми пишете на kochomindev@gmail.com.

  • Какъв е верният отговор

    п.велков:

    Лично аз,го сметнах и без скобите,и се получи правилният начин =47