Прескочи към основното съдържание Прескочи към навигацията
Допълнения към урока
Учебна програма 3D моделиране със SketchUp
9. Практически задачи със SketchUp

Проектиране на сложни форми от компонент чрез базови инструменти

Пълен достъп до курса: Не

За пълен достъп или безплатна проба (2 модула), моля влезте или се регистрирайте.


Най-важното накратко

Компонентите позволяват една промяна да се отрази върху всички копия и така бързо да създадеш сложни, синхронизирани форми. Ключът е в Rotate с копиране, заключване по осите със стрелките и вариране на дебелината с Push/Pull. Експериментирай с различни оси на въртене (зелена/синя) за напълно различни резултати. Ако трябва да запомниш едно нещо: компонент + масив от ротационни копия + целево въртене по ос = „сложност от простота“.

Направи модела стъпка по стъпка

  1. Създай окръжност с 24 сегмента: стартирай Circle, въведи 24 в Measurements (преди поставянето) и постави кръга.
  2. Превърни кръга в компонент: десен бутон > Make Component.
  3. Направи 23 ротационни копия: избери компонента, стартирай Rotate (Q), натисни Ctrl за режим „копие“, закачи се в центъра, завърти до желан ъгъл, после въведи x23.
  4. Влез в редакция на компонента (двойно кликване), избери повърхнината и завърти по зелената ос: Rotate (Q), заключи по зелена ос със стрелка наляво, завърти и потвърди. Получаваш усукана форма, синхронно за всички копия.
  5. Добави обем: избери повърхнината и използвай Push/Pull (P) за дебелина.
  6. Създай вариация без да променяш първата: копирай групата компоненти, маркирай копието, десен бутон > Make Unique.
  7. Влез в редакция на уникалния компонент, избери повърхнината и използвай Offset (F) за нов контур (пръстен), изтрий ненужната централна повърхнина ако желаеш, след това пак Rotate (Q) (заключено по зелена ос) за нова деформация и Push/Pull (P) за обем.
  8. Направи трета вариация с усукване по синята ос: Rotate (Q), заключи по синя ос със стрелка нагоре и завърти от центъра. При нужда активирай Camera > Parallel Projection за по-прецизно подравняване.

Инструменти и бързи команди

  • Rotate (Q) – въртене и масиви от копия; Ctrl включва копиране; xN (напр. x23) създава N допълнителни копия; стрелките заключват осите (наляво–зелена, нагоре–синя, надясно–червена).
  • Push/Pull (P) – екструдира/намалява дебелина на повърхнини с точни стойности.
  • Offset (F) – създава паралелен вътрешен/външен контур за пръстени и ребра.
  • Make Component (G) – превръща селекцията в компонент за синхронизирани промени.
  • Make Unique – прави избраните инстанции на компонента независими за вариации.

Задача

  • Повтори трите вариации от урока: базова усукана форма (зелена ос), пръстен с Offset + усукване (зелена ос) и усукване по синята ос.
  • Използвай 24-сегментен кръг и масив x23.
  • Експериментирай със стойностите на въртене, дебелината с Push/Pull и различни радиуси на Offset.
  • Сподели резултатите и идеи за още абстракции с компоненти във форума на курса.