Прескочи към основното съдържание Прескочи към навигацията
Допълнения към урока
Учебна програма 3D моделиране със SketchUp
9. Практически задачи със SketchUp

Пълен достъп до курса: Не

За пълен достъп или безплатна проба (2 модула), моля влезте или се регистрирайте.


Най-важното от урока

Ключът към чиста и реалистична пружина в SketchUp е правилно построената спирална крива и гладка повърхност чрез Weld Edges. Използвай масивни копия с Rotate и Move (Ctrl за копие и X за брой) и накрая оформи тялото с Follow Me. Ако трябва да запомниш едно нещо: първо създай един непрекъснат „път“ (weld-ната крива), после го превърни в пружина с Follow Me. Повтори стъпките и сподели модела си във форума, за да затвърдиш уменията.

Повтори стъпките от видеото

  1. Начертай кръг от началото на координатите (средната точка на осите) с точно 24 сегмента. Провери броя в Entity Info.
  2. Ориентирай се спрямо зелената ос. Свържи двата крайни върха на един сегмент, създавайки клиновиден елемент; изтрий ненужната геометрия, за да остане само този елемент.
  3. Селектирай елемента. Стартирай Rotate, посочи центъра на кръга като ос на въртене, натисни Ctrl (копие), завърти и постави копието върху следващата точка. Въведи X23 и потвърди с Enter, за да запълниш кръга.
  4. Селектирай получения пръстен от елементи. Използвай Move + Ctrl за копие, поставяйки го върху следващите елементи по същата логика. Въведи броя копия (например X23), така че пътят да завърши симетрично спрямо зелената ос.
  5. Изолирай нужната крива: изтрий околната геометрия, групирай кривата (Make Group), селектирай всичко и с Shift + Select извади групата от селекцията, изтрий останалото. Разгрупирай, ако е нужно.
  6. С Scale свий кривата докъдето автоматично спре, за да получиш следващия елемент от стъпката на пружината.
  7. С Move + Ctrl направи вертикални копия на елемента (например X10), за да определиш височината/брой навивки.
  8. За гладка повърхност селектирай цялата крива и приложи Weld Edges, за да стане един непрекъснат път.
  9. Начертай окръжност за сечение на проводника (диаметър на пружината) и използвай Follow Me, за да „плъзнеш“ сечението по weld-натата крива.
  10. По желание омекоти ръбовете с Soften & Smooth Edges.

Ключови инструменти и команди

  • Rotate (Q) – Върти обекти около ос; с Ctrl прави копие; с X<number> създава масив от копия по въртене.
  • Move (M) – Премества обекти; с Ctrl прави копие; с X<number> прави линейна серия от копия.
  • Scale (S) – Преоразмерява избраното; използвай го за фино свиване на елемента до автоматичен стоп.
  • Weld Edges – Обединява последователни ръбове в една непрекъсната крива за гладко Follow Me.
  • Follow Me (F) – Екструдира избрано сечение по крива (път) за създаване на тялото на пружината.