Прескочи към основното съдържание Прескочи към навигацията
Допълнения към урока
Учебна програма 3D моделиране със SketchUp
9. Практически задачи със SketchUp

Проектиране на сложни форми от компонент чрез базови инструменти

-70 лв. Вземи курс "3D моделиране със SketchUp" за    249 лв. 179 лв.  ВИЖ ТУК

Пълен достъп до курса: Не

За пълен достъп или безплатна проба (2 модула), моля влезте или се регистрирайте.


Най-важното накратко

Компонентите позволяват една промяна да се отрази върху всички копия и така бързо да създадеш сложни, синхронизирани форми. Ключът е в Rotate с копиране, заключване по осите със стрелките и вариране на дебелината с Push/Pull. Експериментирай с различни оси на въртене (зелена/синя) за напълно различни резултати. Ако трябва да запомниш едно нещо: компонент + масив от ротационни копия + целево въртене по ос = „сложност от простота“.

Направи модела стъпка по стъпка

  1. Създай окръжност с 24 сегмента: стартирай Circle, въведи 24 в Measurements (преди поставянето) и постави кръга.
  2. Превърни кръга в компонент: десен бутон > Make Component.
  3. Направи 23 ротационни копия: избери компонента, стартирай Rotate (Q), натисни Ctrl за режим „копие“, закачи се в центъра, завърти до желан ъгъл, после въведи x23.
  4. Влез в редакция на компонента (двойно кликване), избери повърхнината и завърти по зелената ос: Rotate (Q), заключи по зелена ос със стрелка наляво, завърти и потвърди. Получаваш усукана форма, синхронно за всички копия.
  5. Добави обем: избери повърхнината и използвай Push/Pull (P) за дебелина.
  6. Създай вариация без да променяш първата: копирай групата компоненти, маркирай копието, десен бутон > Make Unique.
  7. Влез в редакция на уникалния компонент, избери повърхнината и използвай Offset (F) за нов контур (пръстен), изтрий ненужната централна повърхнина ако желаеш, след това пак Rotate (Q) (заключено по зелена ос) за нова деформация и Push/Pull (P) за обем.
  8. Направи трета вариация с усукване по синята ос: Rotate (Q), заключи по синя ос със стрелка нагоре и завърти от центъра. При нужда активирай Camera > Parallel Projection за по-прецизно подравняване.

Инструменти и бързи команди

  • Rotate (Q) – въртене и масиви от копия; Ctrl включва копиране; xN (напр. x23) създава N допълнителни копия; стрелките заключват осите (наляво–зелена, нагоре–синя, надясно–червена).
  • Push/Pull (P) – екструдира/намалява дебелина на повърхнини с точни стойности.
  • Offset (F) – създава паралелен вътрешен/външен контур за пръстени и ребра.
  • Make Component (G) – превръща селекцията в компонент за синхронизирани промени.
  • Make Unique – прави избраните инстанции на компонента независими за вариации.

Задача

  • Повтори трите вариации от урока: базова усукана форма (зелена ос), пръстен с Offset + усукване (зелена ос) и усукване по синята ос.
  • Използвай 24-сегментен кръг и масив x23.
  • Експериментирай със стойностите на въртене, дебелината с Push/Pull и различни радиуси на Offset.
  • Сподели резултатите и идеи за още абстракции с компоненти във форума на курса.