Допълнения към урока
Учебна програма 3D моделиране със SketchUp
7. Текстуриране и материали

Менюто Materials и как се добавя материал в колекция

Пълен достъп до курса: Не

За пълен достъп или безплатна проба (2 модула), моля влезте или се регистрирайте.


Най-важното за менюто Materials в SketchUp

Менюто Materials в SketchUp съдържа както цветове, така и текстури, като всички цветове също се считат за материали. Материалите могат да бъдат организирани в колекции за по-ефективна работа, а програмата предлага богата библиотека от предварително заложени текстури, разделени по категории (подови настилки, тухли, камък, текстил и др.). Освен готовите материали, можете да създавате собствени, като импортирате изображения и настройвате техните свойства като цвят и прозрачност.

Как да работите с материали в SketchUp

  1. Отворете менюто Materials, където виждате активния материал в горното квадратче
  2. Разгледайте секцията InModel, която съдържа всички материали, използвани в текущата сцена
  3. За създаване на нов материал:

    • Кликнете върху иконата Make New Material
    • Изберете цветови модел и настройте цвета
    • Регулирайте плътността чрез плъзгача за прозрачност
    • При нужда добавете изображение като текстура
  4. За добавяне на собствена текстура в колекция:

    • Отворете втория списък с материали (чрез малките стрелки)
    • Изберете подходяща категория (напр. Bricks за тухли)
    • Създайте нов материал и импортирайте изображение чрез иконата за избор на файл
    • Преместете материала от InModel в желаната категория чрез влачене
  5. За създаване на собствена колекция:

    • Изберете иконата Details и опцията Open or Create Collection
    • Създайте нова папка с десен бутон > New Folder
    • Рестартирайте SketchUp, за да се актуализира списъкът
    • Добавете предпочитани материали към колекцията чрез влачене

Полезни функции и команди

  • Make New Material - създава нов материал с възможност за избор на цвят или текстура
  • Edit - редактира съществуващ материал с промени, които се отразяват в реално време
  • Open or Create Collection - позволява създаване на собствени колекции с материали
  • Purge unused - премахва неизползваните материали от модела
  • Плъзгач за прозрачност - контролира видимостта на материала от напълно плътен до прозрачен