Допълнения към урока
Учебна програма Фотограметрия - 3D модел от снимки

Създаване на реалистичен материал с карти от ZBrush

В този урок се разглежда процесът на създаване на основен материал в 3ds Max с използване на карти, генерирани в ZBrush. Ключовият момент е правилното прилагане на Diffuse, Displacement и Normal map картите към V-Ray материал, като се настройват параметрите за постигане на реалистичен полуметален вид на 3D модела.

Стъпки за създаване на материала

  1. Отворете материалния редактор и преименувайте материала, за да избегнете случайно презаписване
  2. Добавете картите към съответните слотове:

    • Diffuse карта в Diffuse слота
    • Displacement карта в Displacement слота (препоръчително на 5% вместо 100%)
    • За Normal map:
      • Презаредете картата с override-ната гама единица
      • Използвайте V-Ray Normal map карта
      • Поставете я в Bump слота на 100%
  3. Настройте рефлексията за постигане на метален блясък:

    • Увеличете стойността на рефлексията (около 200%)
    • Настройте Fresnel параметъра (около 2.2)
  4. Създайте карта за Reflection Glossiness в Photoshop:

    • Дублирайте Diffuse картата
    • Конвертирайте я в черно-бяла (Ctrl+Shift+U)
    • Увеличете контраста с крива
    • Запазете и приложете в слота за Reflection Glossiness
  5. Финализирайте с настройки на осветлението:

    • Позиционирайте RimLight светлината срещу камерата
    • Използвайте Highlight Burn (0.8) и увеличете контраста във FrameBuffer-а

Полезни команди и настройки

  • V-Ray Normal map - Специална карта за правилно прилагане на Normal map в V-Ray материали
  • Displacement - Препоръчително да се използва на около 5% вместо 100% за реалистичен ефект
  • Reflection Glossiness - Контролира разпределението на отраженията по повърхността
  • Fresnel - Параметър, който контролира как се променя отражението според ъгъла на гледане
  • Highlight Burn - Настройка във FrameBuffer-а за контрол на преекспонираните области

Този урок демонстрира как да създадете основа за реалистичен материал, който може да се използва директно без допълнителна обработка в Photoshop.

Дискусия към урока