Прескочи към основното съдържание Прескочи към навигацията
Допълнения към урока
Учебна програма Solidworks за напреднали
1. 3D скициране. Блокове. Винтова линия и спирала.

Винтова линия и спирала

- 100лв. за ЧЕРЕН ПЕТЪК:   Вземи курс "Solidworks за напреднали" за     299 лв. 199 лв.   ВИЖ ТУК

Пълен достъп до курса: Не

За пълен достъп или безплатна проба (2 модула), моля влезте или се регистрирайте.


Най-важното накратко

Винтовите линии (helix) и плоските спирали са основа за реалистични пружини и сложни 3D форми. Най-важното е правилният избор на метод на дефиниране (по стъпка и навивки, по обща височина и навивки, или по височина и стъпка) и коректният начален ъгъл. От една и съща скица можете да получите както цилиндрична пружина, така и плоска спирала, готови за последващо моделиране чрез sweep. За прави краища на пружините използвайте отнемане на материал с обръщане на страната на среза.

Повторете упражнението стъпка по стъпка

  1. В Top Plane създайте скица и начертайте окръжност с диаметър 100 mm. Завършете скицата.
  2. От Features > Curves > Helix and Spiral задайте Start angle 0° и дефинирайте винтовата линия (напр. Height 120 mm и 10 Turns). Потвърдете.
  3. В Right Plane (в началото на винтовата линия) скицирайте окръжност Ø4 mm.
  4. Стартирайте Swept Boss/Base: профил – малката окръжност; път – винтовата линия. Потвърдете, за да получите цилиндрична пружина.
  5. В Front Plane скицирайте правоъгълник, после Extruded Cut с Through All в двете посоки и отметка Flip Side to Cut, за да изправите двата края.
  6. Редактирайте кривата с Edit Feature и превключете на Spiral. Задайте например Pitch 20 mm и 6 Turns.
  7. В Right Plane скицирайте правоъгълник (дебелина 1 mm, височина 10 mm), позициониран на 50 mm от центъра. Използвайте Swept Boss/Base с профил правоъгълника и път плоската спирала за плоска пружина.

Ключови команди и опции

  • Helix and Spiral – създава винтова линия или плоска спирала; режими: Pitch & Revolutions, Height & Revolutions, Height & Pitch; настройка Start angle.
  • Swept Boss/Base – изтегля профил по зададен път (винтова линия/спирала) за пружини и профили.
  • Extruded Cut – отнемане на материал с Through All (Both Directions) и опция Flip Side to Cut за прави краища.
  • Edit Feature – редакция на вече създадена крива/функция (превключване от helix към spiral и промяна на стъпка/навивки).