Допълнения към урока
Учебна програма Ефективна онлайн комуникация в екипа
2. Комуникация по електронна поща

Ключови принципи за ефективна e-mail комуникация

E-mail е най-подходящ за комуникация, когато въпросът не е спешен, когато изпращате прикачени файлове, когато искате да достигнете до много хора едновременно или когато ви е необходима писмена следа. Избягвайте e-mail комуникацията при предаване на емоционални съобщения, при обсъждане на сложни теми, които изискват дискусия, или когато става въпрос за строго поверителна информация.

Структура и подготовка на ефективен e-mail

Преди да напишете e-mail, задайте си следните важни въпроси:

  • За кого е съобщението? (Съобразете езика и тона с получателя)
  • С каква цел пишете? (Бъдете ясни и конкретни)
  • Какъв е контекстът? (Дайте необходимата предистория)
  • Лесно ли е за прочитане и разбиране?

Структурата на добрия e-mail включва:

  1. Правилно избрани получатели (основни и копия)
  2. Ясна и информативна тема (subject)
  3. Подходящ поздрав в началото
  4. Основно съдържание
  5. Заключение и финален поздрав
  6. Подпис (особено в служебната кореспонденция)

Практически съвети за по-ефективни e-mail съобщения

  • Винаги препрочитайте съобщението поне веднъж преди изпращане
  • Проверявайте дали сте прикачили правилните файлове
  • Съобразявайте се с времето, в което изпращате e-mail (за да получи повече внимание)
  • Създайте си шаблони за често изпращаните типове съобщения
  • Поддържайте си личен checklist с важните елементи за проверка преди изпращане

Дискусия към урока