Използване на портали при интериорно осветление

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
Обещах да ви покажа как работи "IES" светлината от фотометричните светлини на 3D studio max.
Но преди това искам да ви покажа още нещо докато сме на глобалното осветление.
Tо е свързано с това как работят порталите.
И какви преимущества има да ги използваме.
Нека да разгледаме тази сцена, в която имаме едно помещение, в което съм сложил една камера.
За камерата ще говорим по-късно.
Само искам да уточня, че в момента използваме "exposure control" или контрол на глобалното осветление през параметрите на камерата.
И в околната среда не използваме карта.
Но е установен "exposure control", който да бъде през камерата.
Относно осветлението сме симулирали интериорно осветление.
В много случаи е подходящо за архитектурни визуализации на интериори.
Имаме един "skydome".
В момента в него не използваме текстура, а използваме само цвят.
Интензитет 1 и използваме светлина, която не сме разглеждали до момента.
Тази светлина е "distant".
Ще разгледаме тази светлина паралелно в тази сцена.
Идеята на този "distant light", че излъчва светлина с успоредни лъчи.
С нея ще симулираме слънцето.
Да погледнем през камерата с клавиша "c" от клавиатурата и "f3".
Ще направим един тестов рендер на тази постановка.
Основното осветление идва от "skydome light".
С "distant light" симулираме това светло петно на пода, което идва от слънцето.
Да погледнем в настройките на рендера.
Отиваме в "system" .
Oтново напомням, че тази отметка трябва да е сложена.
А в "arnold" настройките, можем да увеличим качеството на рендера с няколко параметъра.
Но увеличаването на качеството на рендера от тези настройки е глобално за цялата сцена.
С други думи, увеличава настройките на рендера от тук, но започва да забавя рендера.
Това, което можем да направим, за да повишим качеството е да използваме светлина, която да е от тип "portal".
Светлините тип "portal" имат за цел да бъдат нещо като оказатели на светлината, откъде да преминават слънчевите лъчи.
Също така да изчистват рендера и шума без особено повишаване на времето за рендериране.
Аз вече съм поставил една светлина, която е "arnold" светлина.
Квадратна светлина.
Нищо особено и тук нищо не е променяно.
Това е стандартна светлина.
Единствената разлика е, че съм сложил отметката на този чекбокс - "portal".
Какво значи това? Ще включа да свети.
Тази светлина вече е превърната в указател на основното осветление.
Тя вече няма цвят, който да се коригира и също така няма интензитет.
Тя ще бъде използвана от някоя от основните светлини.
Ще селектираме "sky portal", който имаме в сцената.
И в неговите настройки в раздела "shape".
Имаме "portal mode".
В момента е изключен.
Това означава, че тази светлина независимо, че е от тип "portal", няма да свети.
И няма да използва интензитета на нито една светлините, тъй като "portal mode" е изключен.
Да направим този "portal mode" в "interior only".
По този начин портала ще се опитва да вкара светлина навътре към помещението.
Самият портал в момента съм го сложил доста близо до стената на помещението.
Разстоянието между самият светлинен източник и стената не е толкова важно.
Но е по-важно да бъде отвън, а не от вътрешната страна.
Ако го сложим отвътре, понякога могат да се получат сенки и неосветени части, които остават зад светлината.
След като сме включили вече "portal".
да направим един тестов render и да видим дали има разлика.
Последният рендер, който направихме преди да включим "portal" беше 36 секунди.
А този с включеният "portal" е 33 секунди.
И изображението е доста по-често и по-ясно.
Съветвам ви да използвате тези "sky light portal".
Другото нещо, което може да направим, за да повишим още качеството е вече по-познатият метод.
Да увеличим семплите на самите светлини, които използваме.
Ще направим един тестов рендер.
Съвсем леко се повиши времето за рендериране.
Но виждате, че изображението става все по-чисто.
Може още да ги вдигнем и можем да повишим настройките от настройките на рендера.
За момента ще го оставим така и само ще ви покажа още една интересна настройка на "distant light", с която симулираме слънцето.
Обърнете внимание в момента каква е формата на сянката.
С промяна на този ъгъл можем да влияем на това колко остра да бъде сянката.
По подразбиране този ъгъл е 0,5, да го направим 3.
И да направим един нов тестов рендер.
Нека да сравним двата резултата.
Виждате как прехода тук започва да се променя.
В зависимост от резултата, който искаме да постигнем, можем даже още увеличим този ъгъл.
Нека да използваме същата сцена, в която в следващото видео ще ви покажа как работят фотометричните "IES" светлини.

Въпроси и отговори

  • Може ли да се включват порталите с друга светлина?

    Ирена Дончева:

    Ссамо като имам Skydom ли мога да включвам портали? Ако нямам Skydom в сцената как мога да ги включа да светят с Environment или друга светлина? Към никоя друга светлина не намерих място да сложа отметка за да я ползват порталите?

    Ивайло Искренов:

    Здравей, за момента при използването на Arnold мисля че, само със Skydome могат да се свърже Quad светлината по този начин. При други рендер енджини, като V-Ray например порталите са решени по малко по различен начин и има възможност за допълнителни опции за това как да работят и лично според мен са много по приложими, тъй като не се обвързват със светлинен източник и дори може да се зададе да няма значение какво има зад тях, което не влияе на интензитета им и има значение само околната среда.

    Ирена Дончева:

    Много благодаря за отговора - мъчих се по други начини и мислех, че аз не знам от къде да ги включа. Много ми помагате!

  • Защо когато използвам Skydom в интериорно пространство изображението ми прегаря?

    Stanislava:

    Опитвам се да осветя вътрешно помещение, което е доста дълбоко. Погледа на камерата е през прозореца от където влиза и светлина. В първият си опит използвах Distant светлина и няколко обекта от тип Mesh, получи се добре, но в дълбочина кадъра остава тъмен. След като поставих още един обект от тип Mesh на тавана, до прозореца успях да осветя изцяло, но се увеличи noise (на точици). При следващ опит използвам Skydom и портали при прозореца и входа на помещението и две Distan светлини. При включен Skydom изображението прегаря, при изключен е много тъмно. Някъде греша тотално.

    Ивайло Искренов:

    Здравей, за да влияеш на осветеността на кадъра е най-добре да ползваш експоужър контролите на камерата - ISO, shutter speed и f ... или EV. Ако избражението прегаря - значи количеството светлина е прекалено голямо - може да намилиш ISO например на половина от текущата ти стойност и да направиш един тест рендер да видиш как се променят нещата.

    Миглена:

    Здравей, Станислава, при мен също прегаряше финалния резултат и намалих от Околната среда - Globul Exposure - Exp Value на физич камера от 6 на 10 EV и по същия начин в самата камера в Exposure Gain - Target 10 EV