Kaкво са Спот цветовете (Spot colors)?

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео
В този урок ще разгледаме така наречените "spot colors", как да работим с този вид цветове в "Indesign".
Ще сваля надолу, за да избира следващият лист и с помощта на тези картинки по-лесно ще обясним, каква е разликата между "spot colors" и "process colors".
Първо какво са "spot colors"? Това са мастила, които се забъркват и се използват вместо или заедно с така наречените "process colors", или "cmyk".
Използването на "spot colors" изисква допълнителна пета цветна секция, което може да го видим на снимката отдолу.
Както забелязвате секциите Тук не са четири с цян магента, жълто и черно, а са 5.
Има различни фирми предлагащи "spot colors", но най-известната е Пантон.
Кога да използваме "cmyk" цветовете, тоест "process colors" и кога да използваме "spot colors".
"cmyk" цветовете се използват тогава, когато искаме да получим пълноцветно изображение с много ньоанси.
Но ако искаме да използваме конкретен цвят или цветове може да използваме в "Пантон".
Но трябва да ви предупредя, колкото повече "spot colors" имаме, толкова по-скъп ще стане печата.
След като разбрахме, каква е разликата между "spot colors" и "process colors" нека видим, как да създадем "spot colors" палитра.
Ще се върна на първият лист.
Ще отворя панела "swatches" и от допълнителното меню тук ще избера "new color swatch".
От "color type", от "process" ще избера спорт а от "color mode - pantone solid coated".
Ако знаем номера на цвета, който искаме да използваме може да го въведем в прозорчето тук.
Аз искам да използвам този цвят със съответния номер и след което ще натисна окей.
Разбираме, че сме създали "spot colors" от иконката ето тук.
Ако искаме да използваме цветовете "cmyk" може лесно да конвертираме този "spot color".
Има два начина за това.
Първия начин е да кликнем два пъти върху цвета, който направихме, за да отворим този диалогов прозорец.
От тук за "color mode" може да изберем "cmyk" и за "color type" да изберем "process".
В панела "swatches" може да видим, че вече работим със "cmyk" цветове, което се индикира от промяната иконата.
Този метод не е най-точния за превръщане на пантон цветове в "cmyk".
Сега ще ви покажа защо.
Ще се върна отново в допълнителното меню и ще избра "new color switch".
Oт "color mode" този път ще избера "Pantone color bridge coated" и в това прозорче ще въведа цвета, който по-рано направих тоест 301.
Ще натисна окей.
В момента изглежда сякаш тези два цвята са еднакви.
Ще изкарам панела "swatches" орстрани и забележете стойностите в панела "color" които описват дадения цвят.
Когато кликна на следващия цвят тези стойности са различни.
В този случай Пантон използва последните технологии, за да получи най-точните стойности.
От допълнителното меню към панела "Colors" ще избера "cmyk" стойностите.
В предният урок видяхме, как да смесваме тези цветове и да създаваме палитри използвайки пипетката.
Ако знам предварително, какви стойности да използваме, за да получим цвета, който искаме може да ги въведем в прозорчето тук.
Другият начин е да използваме панела "color picker", до който може да достигнем, когато два пъти кликнем върху това квадратче и от тук отново може да изберем цвят.
Ако искаме да го добавим в панела "swatches" можем да изберем бутона "add cmyk switch".
Другият начин да смесваме "cmyk" цветове е от панела "new color" и от тук да зададем нужните стойности.
Но ако искаме да смесим Пантон цвят със "cmyk" цвят това меню не ни върши работа, затова ще го затворя.
Ще се върнем в допълнителното меню към панела "swatches" и този път ще избира "new mixed ink swatch" От този панел може да смесваме пантон цветове със "cmyk" цветове.
За да смесим цвят достатъчно е да кликнем на някоя от кутиите тук, и да изберем пороцентното съотношение.
За черно ще избера 20% и ще натисна "tab", оранжевото ще го оставя на 100% и ще натисна окей.
В панела "swatches" най-отдолу виждаме смесения цвят, което се индикира също от иконката в дясно.
Ако искаме да получим различни нюанси, смесвайки тези два цвята трябва да използваме друг панел.
Ще изтрия току-що направеният цвят, след което отново ще се върна в допълнителното меню и този път ще избера "new mixed ink group".
В този панел отново избираме цветовете, които искаме да смесим.
След което трябва да кажа на "Indesign", как точно искаме да изглежда първия цвят.
В първото прозорче ще въведа 20%.
След което ще натисна клавиша "TAB" От следващото прозорче трябва да избера, колко пъти искам да се повтаря.
Ще избра 4.
Отново ще избера "TAB" и от последното прозорче избирам през какъв интервал да се повтарят.
Ще избера 20% и ще натисна "TAB".
Така получаваме за първи цвят 20% оранжево, следващият ще бъде 40% оранжево, 60%, 80% и 100%.
Това ще даде 5 различни нюанса.
В нито един от тях няма да имаме черно.
Това е следващото, което трябва да направим В първото прозорче ще го оставя на 0% за "repeat" ще избера 3 и за "increment" ще избера 20%.
Натискам клавиша "TAB".
Долу в ляво може да видим, колко нюанса ще получим при това смесване и ако искаме да видим точно, как изглеждат може да натиснем на бутона "preview swatches".
Това е препоръчително да се направи, защото понякога може да получим стотина нюанса.
А това не е добре.
Когато кликна на бутона окей в панела "swatches" мога да видя всички нюанси, които току-що създадох.
Когато кликна върху някой от тези нюанси мога да видя съставните цветове в панела "Colors".
Ако искам да променя някой ньоанс мога да го направя с двойно кликане върху него.
От тук мога да избера, с какъв цвят да го заменя.
Отново ще избера "Pantone solid coated" и ще избера този цвят.
След това ще натисна окей.
Веднага в панела "swatches" промяната е отразена Ако по някаква причина се наложи да променим цветовете на цялата група може да го направим много лесно с двойно кликане върху груп1 и от тук да изберем желанието пантон цвят като предварително трябва да сме го избрали или да сме го направили.
Ще кикна върху него, след което ще натисна окей и сега вече отделих на цялата група.
Пантон цветовете ги поставяме по абсолютно същия начин, както поставяме цветове в "Indesign".
Последно ще разгледаме, как да заменяме един "spot color" с друг "spot color", използвайки панела "ink Manager".
До този панел може да стигнем от допълнителното меню тук и да кликнем върху "ink manager".
Ако искаме да променим всички "spot colors" на "process colors" т.
е.
на "cmyk" цветове,
може да го маркираме в кутийката тук (all spots to process).
По този начин виждате, че всички са "cmyk".
Ако искаме да конвертираме само един-единствен "spot color" трябва да кликнем прозорчето отляво.
Следващата опция ни позволява да получим по-качествени "spot" цветове ако принтираме документ на лазерен принтер или на мастиленоструен принтер.
Ако искаме да заменим "spot color" с друг "spot color" може да направим от опцията тук.
Предварително в прозореца отгоре трябва да маркираме цвета, който искаме да заменим.
От тук може да изберем цвета, с който искаме да бъде заменен.
Промяната на иконата отгоре показва, че оранжевият цвят ще бъде заменен с червения цвят, който избрахме.
Ще натисна окей.
Както забелязвате "Indesign" не отразява промяната, която направихме.
Единствения начин да видим, че един "spot color" е заменен с друг е да отидем във "view" и да изберем опцията "overprint preview" Така може да видим, с какви цветове работим в нашия документ.
И така това беше всичко в този урок, в който подробно разгледаме, как да работим с "spot colors" в "Indesign".

Тест за преминаване към следващия урок

 
Koй е най-добрият начин за преминаване от Спот цвят (Spot color) към CMYK (Process color)?
oт New Color Swatch избираме за режим Pantone color bridge coated, след което въвеждаме цвета, който искаме да конвертираме
избираме цвета, който искаме да конвертираме от панела Swatch, след което за цветен режим избираме CMYK, a oт Color type избираме Process 
избираме цвета, който искаме да конвертираме от панела Swatch, след което за цветен режим избираме CMYK, a oт Color type избираме Spot

Въпроси и отговори

  • Може ли да ми обясните, кога използваме spot-panton и кога procoss?

    Стиляна Димитрова:

    Не ми стана ясно, кога използваме spot-panton-CMYK и кога procoss-RGB ли е? след като спот увеличава цената за печат какво става, след като се смеси с пантон?Ако може, някой по конкретно да ми обясни, че май много се обърках.... Благодаря предварително! :D

    Михаела Михайлова:

    Здравейте, Стиляна! Тази тема е доста обширна, но ще напиша каквото знам и надявам се да помогна поне малко. Мониторите, скенерите, проекторите и цифровите фотоапарати използват RGB модела, докато професионалните печатни машини – CMYK. Всяко отделно устройство има различен цветови обхват (пространство), който е само част от спектъра на видимите цветове. Тъй като цветовите пространства не се припокриват напълно, то един цвят може да изглежда различно при отделните устройства. Самите цветови модели имат различен обхват. За еднаквото възпроизвеждане при различни устройства, програмите за компютърна графика използват така нарeчените системи за управление на цвета (CMS – Color Management Systems). Чрез тях в графичните файлове се вграждат цветовите профили, които гарантират еднаквостта на цветовете в целия производствен процес. Пример за такъв цветови профил е ICC – International Color Consortium.

    RGB цветовият модел се използва за описване на цветове, получени от източници излъчващи светлина. Той използва комбинацията от червена (R – Red), зелена (G – Green) и синя (B – Blue) светлини с различно яркостно съотношение за получаване на всеки цвят в спектъра си. RGB моделът е най-близък до човешкото възприятие.

    При CMYK се работи със светъл фон (отпечатване върху хартия или картон) и потъмняване, чрез смесване на цветовете. При него се използва комбинацията от следните субтрактивни цветове (изваждащи): циан (C – Cyan), магента (M – Magenta), жълт (Y – Yellow) и черен (К – Black). Когато съберем четирите цвята получаваме черен цвят или т.нар. композитно черно в печата. Това е моделът, който е най-добре да бъде използван за печатни медии, използващи векторни обекти и текст.

    SPOT цветовете, наричани още прости, се използват в случаите, когато даден цвят не може да бъде възпроизведен чрез CMYK или когато трябва да бъде възпроизведен точен такъв. За целта се използват мастила, които се смесват предварително, а цветовете са стандартизирани. Познати са няколко системи, като най-използваната в Европа и САЩ е Pantone. За разлика от цветовете по CMYK, за които има ISO стандарт, то за SPOT цветовете няма такъв. Това води до различия в крайния резултат, в зависимост от различните географски места, където се произвеждат мастилата. В дигиталния печат се прави софтуерна симулация на SPOT цвета директно на машината.

    При офсетовия печат за използването на прост цвят се експонира отделна пластина и се прави нова подготовка, защото всеки цвят се печати по отделно. Тук цената ще бъде по-висока за офсетов печат, за разлика от CMYK цветовете.

    Михаела Михайлова:

    Всичко зависи от това какво, как, къде и на какво ще печатите. Ако можете да използвате дигитални машини за печат, независимо от това дали ще е в копирен център, рекламно студио или печатница, съвсем спокойно може да ползвате CMYK цветовете. За SPOT цветовете трябва да имате налична таблица с номерата на цветовете. Характерното за цветовете по Pantone е, че около 95% от тях могат да бъдат възпроизведени без проблем от мониторите, но само 34% от цветовете ще бъдат без промяна при преобразуване в CMYK модел.

    А като цяло печат със SPOT цветове е по-скъп, защото се използват мастила, смесени предварително.

    Михаела Михайлова:

    Ако все пак отидете в някой център за дигитален печат и искате да се отпечати Вашето неща на хартия, картон и др., независимо от цветовата гама (RGB, CMYK, SPOT или смес от CMYK и SPOT), то Вие ще бъдете таксувана по цени от съответната ценова листа. Няма да Ви таксуват в повече или по-малко заради цветовата гама, ако не се подготвят отделно цветови пластини (профили).

    Rumyana Naicheva:

    SPOT цвят със зададен Оverprint може да използваш и за означаване на други процеси - преге, топъл/студен печат, лакиране и др.

    Rumen Gotsev:

    Намерих нещо много интересно за петата секция за печат при Kodak Nexpress ZX3300 - листова дигитална печатна машина за цветен печат

    KODAK NEXPRESS ZX3300 е цветна листова печатна машина, която предоставя едновременно висока производителност и качество на продукцията

    Описание Kodak Nexpress е висок клас производствена дигитална печатна машина с пет печатни секции, която дава възможност на дигиталните и офсетовите печатници да печатат голям набор от изделия с ефекти и довършителни работи, като останат конкурентни в малките и средни тиражи. Nexpress e разработен съвместно с Heidelberg и е предвиден за натоварени производства, които имат нужда от различни опции и довършителни ефекти и които искат да се разграничат от стандартния четирицветен печат.

    https://printing.gedbg.com/equipment/digitalni-pechatni-reshenija/kodak-nexpress-zx3300