С кой 3D софтуер е добре да започна? Cinema 4D, 3Ds Max или Maya ?
Каква е разликата мeжду едни от най-популярните софтуери за 3D компютърна графика? Всички тези въпроси коментирахме с Николай Кирков. Ники е един от малкото хора, които могат да говорят с такава огромна страст и вълнение за работата си.
В работата си като 3D артист, той използва предимно Cinema 4D, но това далеч не е единственият софтуер, с който работи ежедневно. Освен Cinema, работи с 3Ds max, Davinci resolve, Premiere Pro и After Effects. Още от ученическите си години е искал да се занимава с 3D и е започнал да се развива в тази сфера. В момента е основател на Enter Studio, освен това работи и по много интересни и различни проекти свързани с реклама, филми или музика.
Освен тези интересни проекти, Ники споделя и своите знания в два курса в Аула. Той е автор на едни от най-успешинте и изключително професионални курсове по Cinema 4D и Photoshop Pro.
Nikolay Kirkov showreel
Постоянната страст, с която той говори за работата и за програмите, които използва, ни наведе на мисълта, че няма по-подходящ човек, който да разкаже как е започнал в сферата на 3D-то. Какви софтуери използва, да направи сравнение между тях, да сподели неща от „кухнята“ и да даде насоки на начинаещите 3D артисти.
Ето част от въпросите, които коментирaхме с Ники:
(Ако продължите да четете ще стигнете до видеото с целият разговор с Николай Кирков :))
Защо си избрал да работиш с тези софтуери, а не с някой друг софтуер ?
Главно използвам Cinema 4D, когато става въпрос за 3D, а когато правя цветни корекции използвам Davinci resolve, а всичко минава през Premiere за монтаж. Използвам много Аfter Effects за композитинг и за различни ефекти.
Workflow-ът ми е – използвам Cinema 4D, където създавам 3D-то, понякога използвам стандартният рендер, но предпочитам Vray, защото е по-бърз и има по-добро качество. И в крайна сметка всичко това отива в Аfter Effects, където правя композитинг на различни пасове.
Какъв съвет би дал – кой софтуер да избере един начинаещ и можеш ли да сравниш различните 3D софтуери ?
Когато започва, Cinema 4D имаше по-готин интерфейс и ми беше по-лесно смилаема за главата. Установих, че само Аfter Effects не ми стига и трябва да превключа на 3D и като цяло това ми беше мечтата от дете. Премерно в 7-ми клас отворих някакъв 3D софтуер, не знам точно какъв беше, беше доста странен. Тогава за първи път разбрах, че искам да се занимавам, но винаги ми е изглеждало много сложно и вкрайна сметка не се захванах, а започнах с Аfter Effects.
Когато направих линк между Аfter Effects и Cinema 4D, аз си казах: – …ами аз разбирам Аfter Effects, защо не отида към Cinema 4D?
Реших, че искам да видя и другите софтуери. Погледнах 3Ds Max, защото в България е по-популярен, защото преди време в България цената му е била по-ниска. В НБУ главно се преподава 3Ds Max и повече фирми в България, които се занимават с архитектура, искат 3Ds max.
Каква са предимствата на Vray, защо работиш с него?
От Chaos Group непрекъснато се развиват и подобряват софтуера. Когато има някакъв бъг и ти им дадеш обратна връзка за проблема… например имахме една реклама на Philips, където Сашо основно работеше по нея и имаше едно хамелеонче, което ходи по една маса.
За кожата на хамелеона, той използваше SSS (sub-surface scattering) материала на стандартният материал в 3Ds Max. И той им написа, че има някакъв бъг, че на места флипваше и създаваше някакъв проблем. Той им изпрати сцената, те веднага я погледнаха. Казаха, че за момента толкова бързо не могат да му помогнат, но в новият Vray 3.5 ще бъде отстранен този бъг. Те просто му казаха – „Ще ти го изпратим и с него няма да имаш този проблем.“ Те реално изпратиха нещо, което е бета версия, просто, за да може ние да си свършим работата. Това дава яснота, че на тези хора може да се разчита.
Кажи няколко думи за VR – Виртуалната реалност ?
Аз първоначално не бях от тези хора, които са толкова заинтересовани от VR. Някакси винаги ми бягаше от полезрението и ме интересуваха други неща. Не ми се струваше толкова интересно и мислех, че ще е от онези неща, които ще утихнат; както и с много дуруги неща, така се случва – единият ден ги има на другият просто ги няма. Проектът, по който работех за Coca-cola просто ме грабна. Наистина, тогава сложих очилата и видях за какво става дума и за неверотяното качество и преживяване.
Кои са най-важните стъпки за един човек, който сега започва?
Мисля, че най-важното, когато един човек започва е, не кой софтуер, а какво точно иска да прави. Може би най-важното е ти да си оринетиран. Да кажем искам да се занимавам с игри. Какво точно искаш да правиш от тези игри? Да създаваш героите, да ги караш да се движат или да създаваш самият Gameplay? Това са най-важните неща. Та, за всяко нещо, в зависимост с какво се занимаваш, според мен е важно да вземеш различен софтуер. Например нека да хванем най-основните – да хванем Cinema 4D, Maya и 3Ds.
Cinema 4D бих го препоръчал на абсолютно всеки начинаещ. Ако искаме да стартираме, да придобием някаква представа за 3D-то, не можем да кажем конкретно с какво искаме да се занимаваме, просто ни е интересно – наистина бих им препоръчал Cinema 4D. Просто, защото много по-лесно ще го абсорбират в главата си, защото така или иначе 3D не е толкова лесно. Всички обикновено не успяват да го научат, просто защото самото начало е прекалено трудно. Прекалено много етапи, прекалено много време изисква докато получиш накрая някакъв продукт.
Ако се занимават с архитектурни визуализации или пък изобщо искат да работят в България с 3D – 3Ds Max ще им се наложи да ползват, защото в почти всички студиа използват 3Ds Max. Самият 3Ds Max не е лош софтуер. Плюсовете са му – Vray, че е съпортнат от Chaos Group, което е невероятно. Може би от всички софтуери, Vray работи най-бързо и най-добре в 3Ds Max. Плъгините и скирпотеве са му много мощен плюс.
А Maya бих я препоръчал само и единиствено на тези, които искат да се занимават с анимация. За мен няма друга логика да се захванеш с Maya, особено в България, освен ако не искаш да бъдеш Character аниматор. За това нещо Maya е уникален софтуер.
Може да видите пълния разговор от интервюто с Николай Кирков тук:
Ако имате интерес към Cinema 4D, независимо дали сте начинаещ или не – Може да разгледате онлайн обучението в Аула по Cinema 4D. Там ще научите още полезни инструменти и ще придобиете уменията да ги прилагате в практиката.
Курс по Cinema 4D- Подробна информация тук!
Курс по 3D Моделиране и
Реалистично Рендериране с 3ds Max – Подробна информация тук!
Ако тази статия Ви е била полезна и интересна, може да я споделите и със своите приятели във Facebook. 🙂 Ще се радваме да се абонирате и за канала ни в youtube 🙂