Както вече неведнъж сме писали – бъдещето е в 3D-то. 3D технологиите толкова са навлезли в нашия живот, че те вече не са нашето бъдеще, а технология, която се е наложила в настоящето и се развива с бързи темпове. Днес ще Ви представим точно такъв софтуер, а именно Maya. Maya е 3D графичен софтуер, с който можете да създавате интерактивни 3D приложения като видео игри, анимации и визуални ефекти. Широко използван софтуер в телевизионната, както и кино индустрията.
В тази статия ще се опитаме да представим какво представлява всъщност програмата Maya и за какво може да си използва.
Какво представлява Autodesk Maya
Както казахме, Maya е софтуер за 3D компютърна графика, която е приспособена за Операционни системи като Windows, OS X и Linux. Разрабитена е от Alias Systems Corporation и в момента е собственост на Autodesk. Тя се използва за създаване на интерактивни 3D приложения, включително видео игри, анимационни филми, телевизионни сериали или визуални ефекти.
Maya е приложение, използвано за генериране на 3D активи за използване във филми, телевизия и игри. В началото, приложението е било създадено за операционната система IRIX. Потребителите определят виртуално работно пространство (сцена), за да реализират и редактират медийните файлове по даден проект. Сцените могат да бъдат записани в различни формати, по подразбиране е *.mb (Maya Binary). Maya има архитектура на графика с възли. Елементите на сцената са базирани на възли, всеки възел има свои собствени атрибути и персонализация. В резултат на това визуалното изображение на сцената е базирано изцяло на мрежа от вътрешно свързани възли, зависещи един от друг.
Ако сте ученик или учител, може да свалите БЕЗПЛАТНО пълната версия на софтуера и да го ползвате в рамките на 3 години. Повече за инсталацията и софтуера може да научите ТУК
История
Maya първоначално тръгва като анимационен продукт от следващо поколение базиран на код от The Advanced Visualizer от Wavefront Technologies, PowerAnimator от Alias Research Inc и Alias Sketch. Кодът е пренесен до IRIX и са добавени анимационни функции. Кодовото име на пренесения проект е Maya. Walt Disney сътрудничат по създаването на проекта като искат потребителския интерфейс на приложението да бъде персонализиращо се, така че да може да се създаде персонализиран процес на работа. Това оказва особено влияние в отворената архитектура на Maya и частично отговаря това да стане толкова популярно в индустрията.
Maya 1.0 е пуснат през Февруари 1998 година. След последица придобивания, Maya е купен от Autodesk през 2005. Под името на новата компания, Maya се преименувана на Autodesk Maya. Все пак името „Maya“ продължава да бъде доминантното име, ползвано за продукта.
Приложения в кино и гейминг индустрията
Maya се използва за създаване на графиката на много кинофилми. Сред тях са носителите на Академична награда, „Таласъми ООД“, „Матрицата“, „Спайдърмен“ (Човекът паяк), „Момичето с драконовата татуировка“, „Аватар“ 2009 г., „Търсенето на Немо“, „Замръзналото кралство“ и други.
Използвана е и за визуалните ефекти на някои телевизионни предавания, включително „Игра на тронове“, „Живите мъртви“, „Имало едно време“, „Кости“, „Футурама“ и много други.
Използва се в разработката на графиката на доста игри, както и за създаването на визуалните ефекти в някои видео игри като Halo 4.
3DS MAX или Maya
Сигурно и Вие сте си задавали въпроси като „Имат ли разлика и коя да избера?“ или „Коя програма е по-добра?“. Сега ще внесем яснота. 🙂
Напълно излишно е да влизаме в спора една програма срещу друга, защото всеки софтуер има своите фенове, предимства и качества.
Ако говорим за Maya, софтуерът е по-скоро ориентиран и се предпочита при филмите и анимациите, докато 3ds Max е харесван в гейм дизайна и архитектурните визуализации.
Това не означава, че в 3ds Max не можете да правите анимации, а по-скоро, че в 3ds Max някои анимации биха били малко по-трудоемки, отколкото в Maya.
В Maya също могат да се правят игри и архитектурни визуализации.
И двете програми са на Autodesk, което им осигурява най-добрата интеграция с другия популярен софтуер на компанията – AutoCAD.
Модулите за рендериране са абсолютно еднакви в двете програми и са съответно най-добрите. Това означава, че може да получите реалистични визуализации и на двете програми. Разликата между тях е при моделирането и интерфейса.
Но все пак ще се опитаме да изброим плюсовете на Maya:
Maya притежава множество отличия от Академията на филмовите изкуства и науки за технически постижения;
Maya е софтуер, ориентиран към това да бъде персонализиран от потребителя като това оптимизира процеса на работа;
Maya има много по-удобен интерфейс за работа, съчетаващ огромно количество функции и възможности;
Maya използва много по-малко ресурси, отколкото 3ds Max .
В крайна сметка, ако се интересувате от графичен 3D софтуер, няма как да сгрешите, ако започнете с Maya като сами ще имате възможност да се убедите във функционалностите на програмата
Ето някои от по-интересните възможности на Maya
Анимация
Maya, това автоматично означава софтуера стандарт в индустрията що се отнася до анимация. Ще научите интерфейса за анимиране, както и основите на анимацията в Maya.
Визуални ефекти
Може да се създават и визуални ефекти, чрез използването на фини частици като прах, вятър, облаци, торнадо, експлозии и т.н.
Моделиране
С Autodesk Maya ще се научите как да моделирате с полигони като подробно се запознаете с различните примитиви, които Maya предоставя.
Ще се научите да моделирате използвайки и NURBS повърхнини, както и различни видове криви, като криви на Безие, с които да си помагате в процеса.
Текстуриране (оцветяване на обекта)
Като графичен софтуер за 3D визуализации, Maya притежава възможност за създаване на реалистични 3D материали, както и да добавя детайл на тези материали чрез създаването и използването на текстури.
Рендиране
- Рендиране с Мaya – притежава различни настройки за рендериране;
Paint Еffects възможности
Работа с различните четки за рисуване в Maya – запознаване с това какво представляват т.нар. Paint ефекти.
Ето как да научим Maya
В „Аула“ предстои да пуснем подробен двумесечен курс.
Ако искате да се впуснете в приключението като създавате невероятни графични илюзии с помощта на Maya, то следете на сайта и в социалните мрежи за пускането на курса.
Ако нямате регистрация в „Аула“, регистрирайте се безплатно на Aula.bg и се насладете на безплатните уроци за избран от Вас курс.
Ако се интересувате конкретно от 3D софтуер, то може да разгледате:
- „3D Моделиране с 3ds Max и Реалистично Рендериране с Mental Ray“,
- „V-Ray за 3ds Max“
- „AUTOCAD Формула 3D“
- „3D Моделиране с 3ds Max и Реалистично Рендериране с Arnold“
Ако тази статия Ви е била полезна, ще се радваме да я споделите във Facebook с приятели 🙂
One thought to “Autodesk Maya. За какво се използва и как да научим този софтуер?”