8 трика при дизайна на лога

За аудиторията логото служи като напомняне за даденa компания или продукт, за клиентите то е препратка към техните услуги и марка, а за дизайнерите е предизвикателството да свържат идеологията на своите клиенти в една-единствена графика.

Но истината е, че с толкова много лога на пазара в момента, е трудно да си различен.

Компаниите постоянно си задават въпроси като как да създадем нещо оригинално, което да представя нашата фирмена самоличност и цел? И как да създадем нещо бързо без да губим от качеството на крайния продукт?

За да бъде едно лого ефективно, то трябва да е уникално, подходящо за целите ни, практично, опростено от гледна точка на използваните форми и да предава желаното от нас послание.

Казано по друг начин, логото се използва за идентификация, но за да изпълни тази своя цел, то трябва да спазва следните принципи на дизайна:

  • Опростено – Простото лого позволява бързо да бъде запомнено и лесно разпознаваемо. Успешните лога съчетават няколко уникални елемента без да бъдат претрупани.
  • Запомнящо – Този принцип следва от предходния. Много по-лесно би могло да бъде запомнено едно лого, ако се поддържа максимално просто.
  • Трайно във времето – Успешните лога са се доказали във времето, те не остаряват и са ефективно дори и след 10, 20 или 50+ години.
  • Гъвкаво – Важно е логото да може да се адаптира в различни среди и приложения.
  • Подходящо – Логото трябва да е в унисон с целите ни и да ги описва точно и ясно.

Ето и няколко съвета, които ще ни помогнат да създадем невероятно лого:

Установете свой собствен работен процес

Изградете свой собствен процес за дизайн на лого. От изключително голямо значение е процесът на разработка да има ясна последователност доколкото е възможно. Голяма част от графичните дизайнери използват така наречения 5-стъпков модел на процеса.

Основните стъпки могат да са:

  • Нахвърлете дизайна – Направете въпросник или интервю с клиентите, за да добиете представа за това, което предстои да сътворите. Включването на всички заинтересовани лица още в самото начало е изключително важно. Почерпете идеи от тяхната различна интерпретация на марката, изяснете си идеята и чак тогава започнете със скиците.
  • Проучване – Направете си собствено търсене, фокусирано върху бизнеса, историята и конкуренцията, защото целта на създаването на лого не е просто да изглежда визуално добре. Крайният продукт представлява разработване на марка. Проучете тенденциите и стила на подобни лога, които имат успех в нишата, в която ще работите.
  • Скициране и концепция – Може да определите основните концепции, да нахвърлите дизайна, а след това да надграждате своите скици. Използвайте като помощник непременно и някоя от графичните програми за създаване и редакция на векторни изображения.
  • Преглед и обратна връзка – Важно е да правите малки почивки при разработката на логото. Целта им е да позволят на вашите идеи да узреят и да добият завършен вид. Така ще поддържате и нивата на ентусиазма си. Използвайте именно тези малки промеждутъци да дадете версията на продукта на вашите клиенти, за да се допитате до мнението им и да получите обратна връзка от тях.
  • Презентация – Изберете кои от скиците да покажете на клиентите. Може да им представите всички. След това изчакайте за обратна връзка и повторете част от дейностите, за да завършите логото.

логото

Не претрупвайте логото си

Една от основните грешки при дизайн на лога е прекаленото претрупване с елементи и отвличане на вниманието на аудиторията, затова…

логото

…правилото е следното: „Ако се съмнявате дали даден обект трябва да бъде част от логото Ви, махнете го“.

Ако спазвате това, никога няма да сбъркате и няма да имате проблем.

Резултатът е уникален и опростен продукт, които напълно отговаря на нашите цели и послание, което искаме да предадем.

Старайте се да не добавяте прекалено много различни елементи като геометрични фигури или орнаменти.

Използвайте вектори

Изображението отдолу много добре представя ползите от използване на векторни изображение за лога.

В лявата част се вижда как би изглеждало при уголемяване логото, ако е направено като растерно изображение. Резултатът е пикселизация.

логото

След като започнат със скица на логото, някои графични дизайнери продължават с детайлите отново на хартия.

Това е една от най-големите грешки.

Най-добрият начин да избегнете непрекъснато изчертаване на цялото лого отново и отново само заради една мъничка грешка, е да използвате специална графична програма за това.

Подходящ такъв избор са Illustrator и CorelDRAW – най-добрите приятели на всеки графичен дизайнер.

Тези два софтуера позволяват да направите логото си с помощта на вектори. Така то няма да променя качеството си дори и да променяте размерите му.

Избирайте внимателно типографията

Използването на комерсиалните шрифтове като „Comic Sans MS“ не винаги е най-добрият избор.

Затово помислете внимателно върху типографията, а какво представлява тя?

логото

логото

Типографията е техника или изкуство за визуализация на текст, като целта е лесна четимост.

Тя включва избор на шрифтове, задаване на размер, определяне на височина на редовете (лийдинг) и разстояние между символите (тракинг) или между отделните думи (кърнинг).

Типографията е важна тема при дизайна на логото.

Основното правило тук е да не съчетавате повече от 2 шрифта, като можете да изберете от съществуващите шрифтове или да създадете собствени.

Имайте предвид, че ако е авторски и го направите прекалено тенденциозен, то той бързо може да излезе от мода.

Опитайте се да промените само отделни части от буквите. Ще се изненадате колко малко трябва да виждате от отделните букви, за да ги разпознаете.

Подберете правилните цветове

логото

Едно от най-важните неща, които трябва да премислим при разработката на лого, е изборът на цветовете.

Това изобщо не е лесно решение, защото всеки от цветовете има определено значение и предава определени послания.

Цветовете грабват вниманието на аудиторията, те вдъхват живот на едно лого, добавят дълбочина и контраст, реализъм.

Понякога дизайнерът може да бъде ограничен от цветовете на компания, а понякога да има пълната свобода да експериментира.

Това, което обаче повече професионалисти забравят, е да експериментират не само със самите цветове, а и с техните тонове, защото логата трябва да изглеждат добре и черно-бели.

Поставете граници

Това, което може да направи всеки дизайнер при финализиране на своя продукт, е да постави граници.

Какво имам предвид под това?

Дайте съвети на клиентите си за размерите на логото, за позицията и разположението върху различни материали.

Ако логото ще се използва за принтиране и за уеб, направете различни файлове за всяка от ситуациите, взимайки предвид цветовите пространства и промяната на цветовете при печат.

Хубаво би било да поставите изображението и върху различни видове фон – по-тъмни или по-светли, за да прецените дали се отличава или се губи, дали изпъква и има ли контраст.

Защото клиентът може и да е щастлив, когато вижда логото си върху светъл фон (например бял), но ако след година компанията реши да промени фирмената си идентичност и замени бялото с тъмно синьо, тогава логото отново трябва да бъде използваемо, като не губи никаква стойност.

Задайте параметрите на „exclusion zone“ около логото

Голяма част от професионалните графични дизайнери определят така наречената „exclusion zone“.

Това е зоната около вашето лого, в която не трябва да има други елементи.

Тя трябва да стои празна с цел запазване на цялостта на логото.

Ако даден обект е прекалено близо до логото, то той може да бъде взет като част от него.

Създайте „lock up“ версия

логото

Логото често идва заедно със слоугън, това е кратък текст, който в последствие се утвърждава като мото, което предава към аудиторията съобщението на марката.

Nike, например, използват „Just Do It“ като мото под самото лого.

И двата елемента могат да се използват отделно, но когато са заедно, те съставят така наречения „lock up“. Идеята е, че двата елемента имат връзка (кохезия) помежду си.

Когато видите обаче тези елементи поотделно, не се нуждаете от мотото за обяснение към логото, или обратно – логото да допълва мотото, за да ги запомните.

Дори не е необходимо логото да е визуална репрезентация на мотото.

Ако искате да се научите как да създавате перфектно лого, научете се да работите с двата най-използвани софтуери от всички графични дизайнери. Научете повече за обученията и се регистрирайте за тях от тук:
Ако тази статия Ви е била от полза, споделете я с приятелите си във Facebook. 🙂

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *