Независимо дали го вярвате или не 3D-то е бъдещето. Всъщност вече толкова 3D технологиите са навлезли в нашия живот, че дори не може да го определим като бъдеще, а като технология, която се е наложила и тепърва ще се развива с още по-големи темпове.
Един от най-популярните софтуери в света за създаване на 3D е 3DS MAX и той толкова се е наложил като име в тези среди, че почти няма компания, в която да не се използва.
В тази статия ще се опитаме да представим какво представлява всъщност програмата 3DS MAX и за какво може да си използва.
Какво представлява 3DS MAX
3DS MAX e най-широко използваният софтуер за 3D моделиране и рендериране на пазара днес.
Програмата притежава най-пълен набор от възможности едновременно за моделиране, текстуриране, осветление, рендериране, анимиране, симулиране, създаване на системи от частици и още много други възможности.
3DS MAX се използва в изключително много области, но на първо място може да споменем употребата във видеогейминг индустрията, архитектурното визуализиране и рекламирането на продукти. Също така програмата успешно приложима и във филмовата индустрия.
История
3DS MAX е софтуер за 3Д компютърна графика разработен от Autodesk. Първоначално продуктът е бил разработен само за работа за DOS от компанията Yost Group заедно с Autodesk. Едва след четвъртата си версия, която излиза през 1995 година програмата работи с Windows. До ден днешен програмата има версии само за Windows, като всяка година излиза нова версия с множество подобрения и инструменти, които да улесняват работния процес.
Кой използва 3DS MAX
3DS MAX се ползва най-вече от 3D дизайнери, архитекти, инженери и графични дизайнери.
Всеки проект в 3DS MAX, независимо от неговия мащаб, има своите предизвикателства. С нейна помощ могат да се извършат изключително много операции, приложими за разнообразни сфери. Но боравенето с програмата не е никак лесно и това може да го потвърди всеки, който работи професионално с нея. Няма да стане просто да я отворите, да изпълнявате две-три операции и да получите професионална визуализация, филм или игра….
Рядкост са случаите, в които ще постигнете професионални резултати само с 3DS MAX. Преди работата в 3DS MAX се налага да работите в друг софтуер, например Autocad или Photoshop, за да приготвите и обработите необходимите ви файлове. След основната работа в програмата и приключване на проекта в 3DS MAX, много често се налага да довършите проекта си в друг софтуер, като например Photoshop или Nuke, тъй като много от козметичните промени се постигат сравнително лесно и бързо в композитинг софтуерите.
Като обобщение можем да кажем, че 3ds Max предлага неограничени възможности за работа. Той е основна среда за разработване на вашия проект и може да се внедри в работения процес с много други специализирани програми и плъгини. Само тогава може да се говори за качествена и професионална работа с 3ds Max.
3DS MAX или Maya
Много често срещан въпрос, особено от хора, които все още не са решили с коя програма да започнат – 3DS MAX или Maya.
Напълно излишно е да влизаме в спора една програма срещу друга, защото всеки софтуер има своите силни и слаби страни. Определящо в случая е предназначението и целта на нашия проект.
Ако говорим за Maya, софтуерът е по-скоро ориентиран и се предпочита за създаване на филми и анимации, докато MAX е харесван в game дизайна и архитектурните визуализации.
Това не означава, че в 3DS MAX не можете да правите анимации, а по-скоро, че с Maya ще ви е много по-лесно и резултатът ще е една идея по-добър.
И двете програми са на Autodesk, което им осигурява най-добрата интеграция с другия популярен софтуер на компанията – AutoCAD.
От друга страна, почти всички архитектурни визуализации на интериор и екстериор в България се правят на 3DS MAX.
Модулите за рендериране са абсолютно еднакви в двете програми и са съответно най-добрите. Това означава, че може да получите реалистични визуализации и на двете програми. Разликата между тях е при моделирането и интерфейса.
Но все пак ще се опитаме да изброим плюсовете на тази програма:
- 3ds Max е най-широко използваният софтуер за 3Д в различни индустрии в цял свят;
- 3ds Max е най-широко разпространения софтуер за 3Д в България;
- 3ds Макс е с по-лесен интерфейс и общото мнение е, че по-лесно се научава;
- 3ds Max има повече разширения, което дава допълнителни възможности към програмата.
Това дава няколко предимства, като например, че има повече ресурси, обучения и повече хора, към които да се обърнем, когато имаме въпроси.
В крайна сметка, ако се интересувате от 3Д няма как да сгрешите ако започнете с 3DS MAX.
В Аула имаме обучения, както за Maya, така и за 3ds Max. Вижте ги тук:
Ето някои от по-интересните възможности на 3DS MAX
Моделиране
3DS MAX е изключителен силен софтуер в областта на моделирането. Програмата разполага с голям брой инструменти за работа с геометрия, както и огромна библиотека от различни модификатори, което може да направи процеса на моделиране много приятен.
Ако тепърва навлизате в света на 3D-то ще видите, че нещата са направени много интуитивно и ще схванете доста по-бързо принципите при моделирането, отколкото в друг 3D софтуер. Ако се занимавате с архитектурни визуализации със сигурност ще останете доволни, защото от разработчиците на програмата са се постарали да улеснят доста процеса на работа, като са добавили допълнителни готови архитектурни обекти и елементи, а също така и растителност, които улесняват работата изключително много.
Симулации и Анимиране
В програмата има голямо разнообразие от инструменти за анимация и може да се каже, че ако решите да се занимавате с анимиране в 3DS MAX, все едно ще започнете да разучавате съвсем нов софтуер. Със сигурност може да кажем обаче, че ако става въпрос за лекота и бързина при анимирането, 3DS MAX не е особено интуитивен в тази област.
Затова много от 3D дизайнерите, които правят анимации предпочитат друг софтуер за анимиране като Maya или Cinema 4D (Виж курса по Cinema 4D в Аула тук). И не на последно място трябва да се спомене, че 3DS MAX предлага среда за изключително интересни и сложни физически симулации – от симулиране на текстил до големи експлозии и разрушения, като разбира се има разработени и допълнителни специализирани плъгини, които се интегрират безпроблемно и са доста специализирани.
Scripts (скриптиране)
3DS MAX предлага много голям набор от възможности и инструменти за работа в областта на CG индустрията, но една от най-силните му страни е така нареченото скриптиране – писането на програмен код. Това е възможност за автоматизиране на много действия, за създаване на нови инструменти, за изпълнение на много и последователни действия в програмата и т.н.
Това нещо в 3DS MAX е възможно с неговият вграден програмен език – Мах script, а вече и в най-новите версии на софтуера поддържат и много разпространеният програмен език – Python. Също така в новите версии на софтуера е разработен и Max Creation Graph (MCG), който позволява така нареченият node-based programming (програмиране с нодове). Това освен че прави по-лесно и по-бързо програмирането, го прави и достъпно за потребителите, който на практика не са толкова навътре в областта на програмирането. Така скриптирането, дава възможност за неизчерпаемо развитие на програмата.
Рендериране
Ако искате да продадете успешно продукта си без да се налага да го изграждате и създавате реално, може лесно да отидете в бъдещето с 3DS MAX и да покажете на клиентите си невероятната къща, която сте проектирали, новата кухня, новото кресло или пък новата градина. Благодарение на огромния набор от инструменти, 3DS MAX ви дава свободата да визуализирате идеите си и да ги представите на света.
Много хора, които тепърва започват работа с програмата искат да постигнат бързи и качествени резултати, като един от най-често задаваните въпроси е: „Как да направя реалистичен рендер с 3DS MAX?’
Буквално стъпките за постигане на рендер са:
- Моделиране
- Създаване на материали и импортиране на текстури
- Светлини и камери
- Рендериране / Визуализиране
- Пост-продукция
Ако трябва да обясним съвсем просто какво е рендер, нека го обясним по следния начин: Рендер е съвкупност от всичко, което сме сглобили в програмата и добива завършен вид.
Затова е изключително важно при работата с MAX да се работи с мисълта, че всяко действие, настройка и операция, които извършаваме ще даде ефект върху нашия финален проект. За добрия рендер няма „магически бутон“, който натискаме и се получава.
Трябва да сме работили добре във всяка една стъпка, за да се получат добри резултати. Софтуерът може да се работи с вградения в програмата рендер енджин – Mental ray или да използвате допълнителните плъгини, които се инсталират към програмата, като един от най-разпространените и утвърдени на пазара е V-ray.
За какво се използва 3DS MAX
С този софтуер могат да се направят множество разнообразни проекти в областта на:
Архитектурата
Може би една от най-силните страни на програмата са архитектурните визуализации. Повечето брокери, които предлагат сгради реално ви показват фотореалистични 3D визуализации на все още несъществуващи сгради.
Интериор и мебели
Софтуерът по нищо не отстъпва и в интериорните визуализации. Дори все още непостроена сграда има пуснати оферти с красиви апартаменти за продажба, благодарение на мощните инструменти, които предлага програмата. Много дизайнери използват програмата, за да визуализират идеите си и да създадат красиви мебели. Една част от визуализациите се използват в каталозите на големи мебелни компании.
Автомобилната индустрия
Новите дизайнерски решения и концептуални модели в областта на автомобилната индустрия имат нужда от реалистично и творческо представяне и това отново успешно се осъществява с 3DS MAX.
Благодарение на функции като импортиране на референции и схеми, дизайнерите могат да моделират автомобил, съответстващ на реалността до най-малката подробност.
Нещо повече – програмата разполага с инструментите за анимация, с помощта на които могат да представят прототипа в интерактивна презентация.
Видео игри
Програмата се използва активно в гейм индустрията най-основно за полигонално моделиране и рендериране както на персонажи, така и на твърди повърхности.
Богатият набор от инструменти позволява не само създаването на хипер детайлни модели, но и тяхната ретопологизация и UV разгъване.
Продуктов и Промишлен дизайн
Продуктовия дизайн и създаването на дизайнерски опаковки, етикети и цялостната визия на продукта са много важни и често създавани в MAX.
Често рекламните агенции вкарват в употреба софтуера, защото разполага и със световно признати разширения като V-Ray, които спомагат за рендърирането на хипер реалистични продуктови изображения с физически-коректни материали.
Филми
Много голяма част от 3Д ефектите в киното са създадени с помощта на MAX. Ето една малка част на филмите, които са създадени с програмата:
- Аватар;
- Алиса в страната на чудесата;
- Блейд:Троица;
- Кучета и котки;
- Др. Дулитъл 2;
- Хари Потър и даровете на смъртта -част 1 и част 2;
- Хуго;
- Железният човек;
- Хелбой;
- Лара Крофт;
- Мисис & Мистър Смит;
- Призрачен остров;
- Спайдър мен 3;
- Последният самурай;
- X-Men 2;
- Лудият Макс;
- Трансформърс;
- и още много други.
Ето как да научите 3DS MAX
В „Аула“ предлагаме подробен двумесечен курс от 8 модула.
Сега може да вземете първите 20 урока от курса безплатно и да научите тънкости и трикове при работа с V-Ray Рендери за 3DS MAX.
Ако решите, че пълното обучение ще ви е полезно, след изглеждане на безплатните уроци може да продължите обучението и да си изкарате удостоверение.
Ако нямате регистрация в „Аула“, регистрирайте се безплатно на Aula.bg и след това изберете курса по V-Ray Рендери за 3DS MAX, за да изгледате видео уроците.
Свалете безплатно програмата или се абонирайте сега.
3 thoughts to “3Ds Max. За какво се използва и как да го научим?”