Първи стъпки с Blender [кратко ръководство]

Ако четете тази статия, то навярно сте запознати с това какво представлява Blender.

Ако все пак сте попаднали случайно тук, то ви препоръчваме първо да прочетете статията ни „Blender. Какво е и за какво се използва?“

Кратко припомняне: Blender е най-популярната напълно безплатна програма за 3D моделиране и анимация, с която можете да сътворявате уникални и разнообразни по сложност проекти.

В настоящата статия ще разгледаме как да направите първите си крачки с Blender, но преди това нека си отговорим на въпроса…

Защо Blender?

Eдин от най-важните фактори, които превръщат Blender в изключителна програма, е това, че е 100% безплатна и със свободен достъпен за всеки – безспорно предимство!

Но какво означава „свободен„?

Blender е разпространяван под лиценза GNU General Public License (GPL), което означава, че не само софтуерът е безплатен, но и изходният му код е достъпен за всеки, който иска да го разгледа, промени или доразвие. Това отваря вратата за иновации и позволява на общността от потребители да участва активно в усъвършенстването на програмата.

Накратко – всеки един човек, който желае и има техническите умения, може доброволно да допринесе за това програматата да се развива. На практика Blender представлява един отворен проект и поради това е възможно да бъде безплатен за всички потребители.

Нека да преминем към техническата част на нещата:

Системни изисквания за инсталация на Blender

За да използвате Blender, не ви са нужни скъпи компютърни системи. Този софтуер работи на множество операционни системи, включително Windows, macOS и Linux. Минималните системни изисквания са доста скромни, което означава, че дори стари и не толкова мощни компютри могат да се използват успешно за работа с Blender.

Предимства на използване на Blender

Безплатен и с отворен код:

Вече загатнахме що е то „отворен код“. Като допълнение можем да кажем, че това позволява да персонализирате и модифицирате програмата, за да може тя да отговаря на вашите нужди.

Отвореният код е причината програмата да е безплатна и достъпна за всички, включително студенти, любители и малки студиа, които нямат голям бюджет за скъпи софтуерни решения.

Но това, че е безплатен и достъпен за всички, не означава, че качеството куца – напротив, програмата по нищо не отстъпва на други платени алтернативи за 3D дизайн.

Висококачествени функции:

Blender разполага с набор от усъвършенствани технологии за моделиране, текстуриране, осветление и анимация, които се намират в по-скъпи софтуери. Може да се справи с широк спектър от задачи и ви позволява да създавате много детайлни и реалистични 3D модели.

Общността на потребители и много достъпни ресурси:

Blender разчита на огромна и активна общност от потребители по целия свят. Тя предоставя безценна подкрепа, обучение и споделяне на знания и опит.

Тук може да намерите различни общности, разделени по език и теми: https://www.blender.org/community/

Непрекъснато развитие:

Blender се развива и подобрява постоянно. Нови функции и подобрения се включват във всяка нова версия, като се гарантира, че потребителите винаги разполагат с най-новите инструменти и технологии.

Неразрушителен метод на моделиране:

Функциите за моделиране на Blender работят по неразрушителен начин, което ви позволява да променяте моделите си на всеки етап, без да променяте трайно основната геометрия. Това придава гъвкавост и свобода на процеса на моделиране.

Разширени добавки и възможности за скриптове:

Blender предоставя възможности за скриптове чрез Python, което означава, че можете да използвате скриптове за автоматизиране на повтарящи се задачи, дублиране на модели или създаване на персонализирани инструменти.

Тук може да намерите документацията на Blender 4.0 Python API: https://docs.blender.org/api/current/index.html

Ако си отговорихте на въпроса „Защо Blender?“, то нека преминем към практическата част на статията:

Първи стъпки с Blender

Инсталация

Инсталирането на Blender е лесно и достъпно за всеки.

От тук може да свалите най-актуалната версия на програмата за различни операционни системи: https://www.blender.org/download/

След като успешно инсталирате Blender, може да започнете своето пътешествието в света на 3D моделирането и анимацията.

Интерфейсът на Blender

Екранна снимка на интерфейса на Blender

При първоначално отваряне на Blender, интерфейсът може да ви се стори сложен, поради множеството функции, но бързо ще свикнете с тях.

Накратко интерфейсът на Blender е разделен на три основни части:

  • Горната лента в най-горната част на екрана се състои от главното меню, което се използва за запазване, импортиране и експортиране на файлове, конфигуриране на настройки и изобразяване наред с други функции.
  • Зона в средата, която представлява основното работно пространство.
  • Лентата на състоянието в долната част, която показва предложения за бърз достъп и съответните статистики.

Работни пространства

Работни пространста в Blender - екранна снимка

Работните пространства са по същество предварително дефинирани оформления на прозорци. Всяко работно пространство е насочено към конкретна задача като моделиране, анимиране или писане на скриптове. Обикновено ще превключвате между няколко работни пространства, докато работите по проекта си.

По подразбиране, когато стартирате Blender, ще ви се отвори работното пространство „Layout„. Това е общо работно пространство за визуализация на вашата сцена и съдържа следните редактори:

  • 3D Viewport горе вляво
  • Outliner горе вдясно
  • Свойства в долния десен ъгъл
  • Времевата линия долу вляво

Тук ще намерите всичко, което ви е нужно като информация за всеки един инструмент от интерфейса на Blender:

https://docs.blender.org/manual/en/latest/interface/index.html

Основни инструменти и операции

След като сте се запознали с интерфейса, е време да научите как да използвате някои от основните инструменти и операции в Blender.

Софтуерът поддържа множество инструменти с различно предназначение, но има няколко, които ще ви се наложи да използвате по-често от други, независимо с какъв проект сте се захванали.

  1. Move, Rotate, and Scale (G, R, S): Това са основните инструменти за трансформация, които ви позволяват да местите, завъртате и мащабирате обекти във вашата 3D сцена. Те са основни за позициониране и оформяне на обекти.
  2. Extrude: Инструментът „Екструдиране“ се използва за създаване на нова геометрия чрез разширяване на лицата, ръбовете или върховете на съществуващи обекти. Той е безценен за изграждане на сложни 3D модели.
Визуализация как работи инструмента за екструдиране в Blender

3. Subdivision Surface Modifier: Този модификатор се използва за добавяне на гладкост и детайлност към 3D модели. Той подразделя съществуващата геометрия, за да създаде по-изискан и органичен вид, често използван за герои и органични форми.

Ефектът от приложението на  Subdivision Surface Modifier в Blender

4. Инструменти за скулптуриране: Blender предлага широк набор от инструменти за скулптуриране, които позволяват на художниците да извайват дигитално 3D обекти като с глина. Тези инструменти обикновено се използват за моделиране на герои и създаване на детайлни активи.

Тук може да прочетете повече за различните видове четки за моделиране и скулптуриране в Blender: https://docs.blender.org/manual/en/2.79/sculpt_paint/sculpting/tools.html

5. Материали и текстуриране: Материалите и инструментите за текстуриране на Blender са от съществено значение за прилагане на текстури, цветове и шейдъри към 3D обекти. Художниците използват тези инструменти, за да придадат на обектите окончателния им вид и усещане.

Библиотека с материали в Blender

Допълнителни материали

Тук ще намерите документацията на Blender: https://docs.blender.org/

Това е един много ценен и изчерпателен ресурс, в който ще намерите информация за всеки инструмент и функция под формата на текстови документи, видео уроци и дискусии във форума.

От тук може да си свалите всякакви материали, сцени, четки, модели и всичко, от което се нуждаете, напълно безплатно: https://www.blenderkit.com/

Как да продължа с Blender?

В Интернет има безкрайно много информация за Blender, което е нож с две остриета, особено ако сте начинаещи и не знаете откъде да започнете.

Поради това в Аула създадохме обучението ‘Тайните на Blender’, което по структуриран начин ще ви запознае с най-важните аспекти на софтуера. Нещо повече – докато преминавате курса ще трупате и опит благодарение на практическите задачи.

Курсът „Тайните на Blender“ е:

  • разделен на 8 модула (общо 83 урока)
  • със систематизирани уроци на български език;
  • достъпен за напълно начинаещи с програмата;
  • с практически примери;
  • с 72 работни файла за безплатно сваляне

Може да стартирате курса с 18 безплатни урока!

За целта е необходимо да имате регистрация на Aula.bg.

Влезте в профила си и намерете курса „Тайните на Blender“. Активирайте безплатните уроци с бутон „Безплатни уроци“.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *