Изискванията за физическа изолация свариха неподготвени повечето бизнеси по света и това е нормално – дори и компаниите с добре подготвен кризисен план не са предполагали сценарий като този, в който се намираме.
От “Аула” потърсихме информация как компаниите променят плановете си за корпоративни обучения и тренинги след обявяването на мерките за дистанциране – и ако трябва да сме честни, резултатите ни изненадаха!
В условията на изолация обученията продължават
Въпреки наложените мерки за изолация, допълването на знанията на служителите остава приоритет, но начините за това се променят.
Видимо не е възможно тренингите да продължават да се случват офлайн – дори в държави с много по-леки мерки на изолация като САЩ, по данни на McKinsey, над половината физически обучения са отменени или отложени след средата на годината. В Азия и Европа, където мерките са генерално по-строги, почти всички офлайн обучителни активности са спрени.
Това налага фирмите бързо да търсят алтернативи. Според глобално проучване на Harvard Business Publishing, 76% от фирмите планират или вече осъществяват нови онлайн обучения. Това включва както тренинги за работа в условия на пандемия, така и стандартни обучения. Някои от компаниите дори провеждат обучения по медитация, които целят да подобрят психическото състояние на служителите.
Обученията в България: изцяло онлайн, но рядко прекратени
До момента няма официални статистики и мащабни проучвания за тенденциите в България. Затова се допитахме до една от най-големите онлайн общности на HR специалисти у нас – данните не са представителни, но показват няколко важни тренда.
- 68% – Онлайн обученията продължават стандартно. Офлайн обученията се преработват в онлайн.
- 17% – Стандартно работим само с онлайн обучителнин платформи и продължаваме обученията.
- 15% – Спряхме изцяло всички обучениня и ще ги подновим като се нормализира обстановката;
Основната част от компаниите (%) до момента са разчитали на комбинация от онлайн и офлайн обучения. Онлайн обученията продължават да се провеждат без промяна, а офлайн обученията реактивно се променят към онлайн формати. Това включва както преразпределяне на бюджетите към онлайн обучителни платформи, така и преправяне на съществуващи обучения с достъпни онлайн инструменти.
Такива случаи забелязваме и ние в практиката си. Само преди дни, голяма западна компания в сферата на комуналните услуги с клон в България се свърза с нас, за да започнат служителите им обучения в “Аула”. Според мениджмънта това бе най-удачния момент за повишаване квалификациите на техния персонал.
Интересно е, че 17% от фирмите разчитат само на онлайн обучения и извън условията на изолация. Това несъмнено е спестило комуникационни и организационни усилия за тях.
Едва 15% от компаниите изцяло са замразили обучителните си програми, които до момента са се провеждали само във физически формат. Това е ясен индикатор, че фирмите осъзнават ролята на обученията за дългосрочния успех на бизнеса.
След изолацията: бъдещето на обученията остава онлайн
В последните седмици се увеличава вероятността все повече бизнеси у нас да оставят опция за дистанционна работа дори след края на наложителната изолация. Очакваме сходна тенденция да видим и при провеждането на обучения – веднъж убедили се в ефективността на онлайн обучителните платформи, компаниите вероятно ще преразпределят по-голяма част от обучителния си фокус там.
Това ще доведе както до по-голям процент обучения проведени онлайн, така и до адаптиране на обучения. Те вече ще могат да се възползват от всички плюсове на дигиталната среда – като on-demand обучителни сесии, персонализирани обучителни пътеки и дори използване на мобилни приложения или виртуална реалност за корпоративни тренинги.
Последната точка на този етап звучи като малко вероятен сценарий особено за малки и средни бизнеси в България. Но възможността служителите да се обучават в удобно за тях време и на собствен каданс според натрупаните вече знания са елементи, с които сме се съобразили при създаването на обученията в “Аула”.