FM Synthesis
Същността на FM синтеза в Logic Pro X
FM синтезът (Frequency Modulation) е метод за генериране на комплексни тембри чрез модулация на една честота с друга. Въведен през 60-те години от Джон Чолнинг, този метод придобива популярност с появата на синтезатора Yamaha DX7 през 1983 г., който формира характерното звучене на музиката от 80-те. FM синтезът е изключително подходящ за създаване на електрически пиана, белове, агресивни баси, атмосферни падове, плъкове и стрингове.
Как работи FM синтезът
В FM синтеза участват минимум два оператора (вместо осцилатори), които се класифицират като:
- Модулатори - генератори, които модулират носещата вълна
- Кериъри (Carriers) - вълни носители, върху които се въздейства чрез модулация
Ключови концепции във FM синтеза:
- FM съотношение (FM ratio) - определя връзката между честотите на модулатора и кериъра
- Алгоритъм - специфичната последователност, в която операторите са свързани
- Хармонично съдържание - зависи от дълбочината на модулацията и FM съотношението
Практическа работа с EFM1 в Logic Pro X
За да създадете звуци с FM синтез в Logic Pro X:
- Изберете EFM1 синтезатора от същото меню, където се намират RetroSynth и Alchemy
- Инициализирайте пресетите на нула с
Alt + ляв клик
върху параметрите - Настройте съотношението между Carrier и Modulator чрез Harmonic контролите
- Променете вълновите форми чрез Wave контролите
- Регулирайте FM тона, за да добавите хармоници към звука
- Настройте полифонията според нуждите (монофоничен или полифоничен звук)
- Използвайте envelope контролите за оформяне на динамиката на звука
Полезни техники и параметри в EFM1
Harmonic
- регулира съотношението на честотите между Carrier и ModulatorWave
- променя вълновите форми, което влияе на "лъскавостта" на звукаFM
- контролира дълбочината на модулацията, добавяйки хармонициVoices
- определя полифонията (монофоничен или полифоничен режим)Attack/Decay/Sustain/Release
- контролират динамиката на звукаSub Osc
- добавя допълнителни ниски хармоници за по-плътен звук
За създаване на агресивен бас, използвайте съотношение 1:2 в монофоничен режим, понижете с октава и експериментирайте с FM настройките за постигане на желания характер на звука.