Допълнения към урока
Учебна програма Adobe Animate
4. Анимация и бутони

Инверсна кинематика. Използване на инструмента кости


Основи на инверсната кинематика в Adobe Animate

Инверсната кинематика е мощен инструмент в Adobe Animate, който позволява създаване на естествени движения чрез свързване на отделни части на обект в скелетна структура. Вместо да анимирате всяка част поотделно, можете да движите цялата структура, като дърпате само крайните точки, а останалите части следват естествено движението. Това значително улеснява анимирането на герои и механизми.

Стъпки за създаване на анимация с инверсна кинематика

  1. Разделете обекта (например човече) на отделни символи - глава, торс, врат, рамене, предмишници, бедра, пищяли и т.н.

  2. Изберете инструмента "Кости" (Bone tool) от панела с инструменти

  3. Създайте скелетна структура, като свържете отделните части:

    • Започнете от главата и продължете надолу
    • Свържете последователно рамене, лакти, бедра, колене и т.н.
    • Всички свързани елементи автоматично се появяват в нов слой "Арматура"
  4. Задайте ограничения на ставите за по-реалистични движения:

    • Изберете кост и използвайте опцията "Joint Rotation Constraint" за ограничаване на ъгъла на ротация
    • Задайте ограничения по X и Y транслация при необходимост
    • Задръжте Shift, за да местите само избраната кост, а не целия скелет
  5. Създайте анимация чрез добавяне на пози:

    • Добавете кадри към слоя "Арматура" (те се оцветяват в зелено)
    • Използвайте "Insert Pose" вместо "Insert Keyframe"
    • Променете позицията на скелета за всяка поза
    • Тествайте анимацията

Полезни функции и команди

Joint Rotation Constraint - Ограничава ъгъла на ротация на ставата за по-естествени движения

X/Y Translation - Ограничава движението по хоризонтала или вертикала

Spring - Добавя ефект на пружиниране при движение на скелета

Insert Pose - Добавя нова поза в анимацията с инверсна кинематика

Remove Armature - Премахва скелетната структура и анимацията

Convert Frame-to-Frame Animation - Преобразува анимацията с пози в традиционна покадрова анимация с опции за честота на кадрите

Дискусия към урока