Инверсна кинематика. Използване на инструмента кости
Основи на инверсната кинематика в Adobe Animate
Инверсната кинематика е мощен инструмент в Adobe Animate, който позволява създаване на естествени движения чрез свързване на отделни части на обект в скелетна структура. Вместо да анимирате всяка част поотделно, можете да движите цялата структура, като дърпате само крайните точки, а останалите части следват естествено движението. Това значително улеснява анимирането на герои и механизми.
Стъпки за създаване на анимация с инверсна кинематика
Разделете обекта (например човече) на отделни символи - глава, торс, врат, рамене, предмишници, бедра, пищяли и т.н.
Изберете инструмента "Кости" (Bone tool) от панела с инструменти
Създайте скелетна структура, като свържете отделните части:
- Започнете от главата и продължете надолу
- Свържете последователно рамене, лакти, бедра, колене и т.н.
- Всички свързани елементи автоматично се появяват в нов слой "Арматура"
Задайте ограничения на ставите за по-реалистични движения:
- Изберете кост и използвайте опцията "Joint Rotation Constraint" за ограничаване на ъгъла на ротация
- Задайте ограничения по X и Y транслация при необходимост
- Задръжте Shift, за да местите само избраната кост, а не целия скелет
Създайте анимация чрез добавяне на пози:
- Добавете кадри към слоя "Арматура" (те се оцветяват в зелено)
- Използвайте "Insert Pose" вместо "Insert Keyframe"
- Променете позицията на скелета за всяка поза
- Тествайте анимацията
Полезни функции и команди
Joint Rotation Constraint
- Ограничава ъгъла на ротация на ставата за по-естествени движения
X/Y Translation
- Ограничава движението по хоризонтала или вертикала
Spring
- Добавя ефект на пружиниране при движение на скелета
Insert Pose
- Добавя нова поза в анимацията с инверсна кинематика
Remove Armature
- Премахва скелетната структура и анимацията
Convert Frame-to-Frame Animation
- Преобразува анимацията с пози в традиционна покадрова анимация с опции за честота на кадрите